کد خبر: 951759
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
دهه شصتی‌هایی که برای درس خواندن، ازدواج و اشتغال همیشه چالش داشته‌اند، حالا با چالشی تازه مواجه‌اند؛ جوانان دهه شصتی در حال گذار از سن باروری هستند و همین مسئله هم موجب شده تا از سال ۹۵ میزان تولد در کشور سیر نزولی بیاید و سالانه ۴۰هزار مورد از تولد‌ها کم شود. دهه شصتی‌های مجردی که حالا در آستانه ۴۰ سالگی قرار دارند، اگر شرایط مناسب ازدواج برایشان فراهم نشود، برای همیشه از چرخه فرزندآوری خارج می‌شوند. این مسئله برای کشوری همچون ایران که در تنگنای جمعیتی قرار دارد، چالش برانگیز است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: سیمای کشورمان هنوز هم جوان است، اما با روال فعلی رشد جمعیت معلوم نیست طی دهه‌های آینده قرار است چه اتفاقی برای سیمای جوان ایران بیفتد. به گفته حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشور جوانان بین ۱۸ تا ۲۹ ساله هستند، اما حالا جوانان دیرتر ازدواج می‌کنند و سن ‏ازدواج دختران از ۲۱سال به ۲۴سال و سن ازدواج پسران از ۲۴ سال به بالای ۲۷سال رسیده است. از سوی دیگر فاصله ازدواج با فرزندآوری به طور متوسط نزدیک به پنج سال است. با تمام این‌ها آنطور که برکاتی می‌گوید، نتایج یک پیمایش از رغبت جوانان برای داشتن دو فرزند یا بیشتر حکایت دارد.

کاهش سالانه ۴۰ هزار تولد از سال ۹۵
بالارفتن سن مادران باردار شاید یکی از نخستین نتایج بالارفتن سن ازدواج باشد. به گفته مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در حالی که تا ۱۰ سال قبل تنها ۷ درصد زایمان‌ها در سنین بالای ۳۵ سال بود، در حال حاضر حدود ۱۷درصد زایمان‌های کشور در سن بالای ۳۵سال اتفاق می‌افتد. در حالی که بهترین سن بارداری بین ۲۰تا ۳۵سال است و برای بارداری‌های زیر ۲۰یا بالای ۳۵سال باید مراقبت‌های ‏ویژه‌ای انجام پذیرد.
وی تأکید می‌کند: «از سال ۹۵ به بعد میزان تولدهایمان در کشور سالانه ۴۰ هزار مورد کمتر شده است. همچنین در سال ۸۹ نزدیک به ۸۹۰هزار ازدواج داشتیم که این عدد در سال ۹۶ به ۶۸۰ هزار ازدواج و در حال حاضر به ۶۵۰هزار ازدواج رسیده است.» برکاتی چالش امروز دهه شصتی‌ها را عبور از سن باروری می‌داند و تأکید می‌کند: «دختران متولد ۶۰ در آستانه ۳۸ و ۴۰ سالگی هستند و اگر شرایط مناسب برای ازدواج‌شان ایجاد نشود، از چرخه فرزندآوری خارج می‌شوند.»
وی با اشاره به عوامل فرهنگی در بروز طلاق، از رکوردداری شمال شهر تهران در جدایی آمار می‌دهد و می‌افزاید: «اگر نسبت ازدواج به طلاق در کشور را در نظر بگیریم، زیر سه به یک است و این نسبت در تهران سه به یک و در شمال تهران دو به یک است. بنابراین مسائل فرهنگی در این بین مطرح است.» ۱۳ میلیون جوان در شرف ازدواج ظرفیت بالقوه کشور برای حفظ سیمای جوان خود هستند. به گفته برکاتی اگر ۱۰درصد این جوانان ازدواج کنند، ‏TFR‏ یا ضریب جایگزینی جمعیت کشور افزایش پیدا می‌کند که ‏در حال حاضر این شاخص ۵/۲ است. وی همچنین از حمایت مالی زوج‌های نابارور تا ۸۵ درصد در مراکز دولتی خبر می‌دهد و می‌افزاید: «باور ما این است از ۵۰‏درصد ناباروری‌ها می‌توان به موقع پیشگیری کرد.»

حوادث ترافیکی علت ۳۰ درصد جوانمرگی‌ها
امید به زندگی در کشور در دهه آینده نزدیک به ٨٠ سال خواهد رسید. بنا به تأکید وی برای رسیدن به این میزان از امید زندگی در دهه آینده، مهم‌ترین محل مداخله و بیشترین تأثیرگذاری، توجه و پیشگیری از مرگ جوانان است. بنا به تأکید مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت مهم‌ترین دلیل جوانمرگی در کشور ما حوادث ترافیکی است به گونه‌ای که ۳۰ درصد علل مرگ جوانان را به خود اختصاص می‌دهد. وی همچنین خودکشی با ۵/ ۶ درصد، خشونت ۹/ ۵ درصد، برخورد با اجسام پرتابی ۶/ ۵ درصد و در نهایت سکته قلبی و مغزی و سوء‌مصرف مواد را از مهم‌ترین علل مرگ جوانان در کشور عنوان می‌کند؛ وزارت بهداشت ظاهراً برای پیشگیری از مرگ زودرس و افزایش امید به زندگی سند راهبردی برای پیشگیری از مرگ زودرس جوانان را تدوین کرده است.
برکاتی درباره کارکرد این سند اینگونه توضیح می‌دهد: «بر این اساس تاکنون ٢٠٠هزار جوان در دانشگاه، پادگان و حوزه‌های علمیه در زمینه حوادث ترافیکی آموزش دیده‌اند. در عین حال آموزش‌های خودمراقبتی را هم به آن‌ها ارائه می‌دهیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار