کد خبر: 951745
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با فربد زاوه درباره علت گرانی خودرو در بازار امروز
سال گذشته بود که به بهانه افزایش قیمت دلار، قیمت پراید ۵۰ میلیون تومانی شد و پس از آن قیمت این خودرو به ۳۷ میلیون تومان رسید. حالا امروز بر اساس گزارش قیمت خودرو در بازار که حکایت از افزایش ۲ تا ۴ میلیون تومانی داشته و قیمت پراید مجددا به قیمت ۵۰ میلیون تومانی رسیده است! همین مسئله موجب شده تا بسیاری از خریداران شوکه شوند و فعلا برای خرید خودرو دست نگه دارند تا تب تند گرانی در بازار خودرو فروکش کند. این در حالی است که به عقیده فعالان بازار به زودی این قیمت‌ها سرشکن می‌شود و مجددا بازار به آرامش می‌رسد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: فربد زاوه، کارشناس خودرو درباره علت گرانی خودرو در بازار به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «تورم ناشی از سیاست‌هایی که بر عهده سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است و این تصور غلطی است که گرانی خودرو مرتبط با دلالی‌ها و افرادی است که اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند.»

او با بیان اینکه نمی‌توان تقصیر گرانی خودرو را بر دوش دلالان یا عوامل دیگر انداخت، اظهار می‌دارد: «هیچ دلالی اگر جریان عرضه خودرو درست و کارشناسی شده باشد نمی‌تواند قیمت آن را بالا ببرد.»

زاوه می‌گوید: «وقتی عرضه به بازار کم می‌شود یا امید به عرضه در بازار کاهش پیدا می‌کند بازار تصورش این است که مثلا در مهرماه هیچ خودرویی توزیع نمی‌شود پس این تصور باعث می‌شود تا قیمت خودرو در بازار شروع به بالا رفتن کند.»

این کارشناس خودرو تصریح می‌کند: «اگر سایپا روزی ۲ هزار دستگاه تولید می‌کرد به طور حتم قیمت آن به کمتر از ۳۰ میلیون تومان می‌رسید. پرواضح است که وقتی تولید خودرو از ۶ هزار دستگاه به هزار دستگاه می‌رسد قیمت آن بالا برود.»

زاوه به علت دیگر گرانی خودرو در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: «سیاست‌های بی‌انضباط مالی دولت موجب می‌شود که مردم برای خرید خودرو هجوم بیاورند و در نتیجه قیمت آن افزایش یابد. وقتی دولت سالی ۱۲۵ درصد خلق نقدینگی می‌کند، اما تولید منفی ۶ درصد است به طور حتم تورم ایجاد خواهد شد و هیچ اقتصاددانی این مسئله را توصیه نمی‌کند که دولت این کار را انجام داده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار