کد خبر: 949708
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
چهارشنبه‌سوری، آتش و سوختگی سال‌هاست مترادف یکدیگر شده‌اند. در این میان در مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده بدترین روش استفاده از درمان‌های مرسوم خانگی مانند خمیر دندان، سیب‌زمینی رنده شده، گوشت قرمز و روش‌هایی از این دست نه فقط هیچ تأثیر مثبتی در درمان سوختگی ندارد بلکه باعث می‌شود، محل سوختگی بدتر و وسعت آن بیشتر و عمیق‌تر شود. در عوض بهترین گزینه ممکن برای مواجهه با سوختگی شست‌وشوی آن با آب یا سرم شست‌وشو است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سال گذشته ۲ هزار و ۸۲ نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری سال ۹۶ در کشور مصدوم و چهار نفر نیز در این حوادث کشته شدند. از مجموع مصدومان نیز ۱۵۸ نفر دچار سوختگی شدید و متوسط شدند، اما در مواجهه با سوختگی‌های چهارشنبه‌سوری بهترین اقدام ممکن چیست؟ این سؤالی است که امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست، مو و زیبایی در پاسخ به آن می‌گوید: «هنگام سوختگی در درجه اول بهترین کار شست‌و‌شوی محل سوختگی با آب ولرم یا سرم شست‌وشو است چراکه دورکردن مواد آتش‌زا از سطح پوست باعث می‌شود وسعت سوختگی بیشتر نشود، اما در رابطه با صدمه دیدن مناطق حساسی، چون چشم و گوش فرد باید فوراً به بیمارستان منتقل شود و توصیه اکید می‌شود به هیچ عنوان اطرافیان خودسرانه اقدامی انجام ندهند.» این پزشک متخصص با تقسیم‌بندی سوختگی‌ها به سوختگی‌های حرارتی و شیمیایی تصریح می‌کند: «با نزدیک شدن به چهارشنبه‌سوری معمولاً با مواد آتش‌زا و ترقه‌ها، سوختگی‌های حرارتی بیشتر برای افراد ایجاد می‌شود.» به گفته وی باور‌های غلطی که امروزه بسیار شنیده می‌شود، حاکی بر آن است که در محل سوختگی خمیردندان، سیب‌زمینی رنده شده و گوشت قرمز قرار دهید. هیچ اثبات علمی برای این موضوع وجود ندارد و در واقع باعث می‌شود که محل سوختگی بدتر و وسعت آن بیشتر و عمیق‌تر شود. استفاده از پماد‌های سیلور سولفاتدیازین و نیتروفورازون بهترین گزینه‌ها برای سوختگی‌های جزئی و درمان‌های خانگی است. این متخصص با تأکید بر اینکه تاول‌های ایجاد شده در محل سوختگی از بافت‌های زیرین پوست در برابر صدمه بیشتر مراقبت می‌کند، توصیه کرد: «به هیچ وجه تاول‌ها را نترکانید.»
وی با اشاره به اینکه معمولاً عفونت‌ها در روز دوم و سوم بعد از سوختگی اتفاق می‌افتد بر شست‌و‌شوی زیاد برای جلوگیری از عفونت تأکید کرد. بنا به تأکید احسانی، اگر مایع زرد رنگ یا مایل به سبز از زخم بیرون بیاید یا اینکه پوست اطراف زخم قرمز رنگ، گرم، متورم و دردناک شود، نشان می‌دهد زخم عفونت کرده و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار