کد خبر: 949126
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
حمل، عرضه و فروش جانوران وحشی زنده یا مرده و اجزای آن‌ها بر اساس ماده ۷ و ۱۰ قانون شکار و صید بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت از محیط‌زیست ممنوع و جرم بوده و برای مرتکبین جزای نقدی و حبس از یک تا شش ماه را در پی دارد.
مبینا صدیقی
سرويس حقوق جوان آنلاين: حمل، عرضه و فروش جانوران وحشی زنده یا مرده و اجزای آن‌ها بر اساس ماده ۷ و ۱۰ قانون شکار و صید بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت از محیط‌زیست ممنوع و جرم بوده و برای مرتکبین جزای نقدی و حبس از یک تا شش ماه را در پی دارد.

جزای نقدی و جبران ضرر و زیان بابت هر سمندر لرستانی، مار آبی و لاک‌پشت بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۴ شورای عالی حفاظت محیط‌زیست ۳ میلیون ریال تعیین شده است.
برخی افراد سودجو در آستانه نوروز گونه‌های مختلف جانوری نظیر سمندر، مار و لاک‌پشت برکه‌ای را در اماکن عمومی می‌فروشند که این اقدامات تخلف است و با متخلفان و عرضه‌کنندگان این جانوران برخورد جدی می‌شود.
به همین منظور گشت ویژه‌ای برای نظارت و برخورد با متخلفان در برخی استان‌ها ایجاد شده و متخلفان ضمن جریمه نقدی تحویل مراجع قضایی قرار خواهند گرفت.

همچنین مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط‌ زیست در طول ایام تعطیلات نوروز به صورت شبانه‌روزی عرصه‌های طبیعی استان را تحت نظارت قرار خواهند داد و در صورت مشاهده هرگونه تعدی به تنوع زیستی استان اعم از گیاهی، جانوری و عرصه‌های طبیعی اعمال قانون خواهند کرد.
در همین زمینه رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان خرید، فروش و حمل حیواناتی مانند مار، سمندر و لاک‌پشت را جرم دانست.

رضا دانش‌پژوه با بیان اینکه در روز‌های پایانی سال مردم اقدام به خرید حیواناتی مانند لاک‌پشت، سمندر و مار در کنار ماهی‌های قرمز می‌کنند، عنوان کرد: «طبق قانون شکار و صید، حمل، خرید و فروش این دسته از حیوانات جرم بوده و پیگرد قانونی دارد؛ عمدتاً حیوانات تزئینی که در روز‌های پایانی سال بازار گرمی دارند مهاجر و کمیاب هستند.»

وی با اشاره به بازار گرم فروش سمندر لرستانی در روز‌های نزدیک به سال نو، بیان کرد: «خرید و فروش این نوع از حیوانات تزئینی جرم بوده و مجازات آن سه سال حبس تعزیری است؛ همچنین لاک‌پشت‌های عرضه‌شده در بازار غالباً مهاجر بوده و شرایط زندگی در مناطق کوهستانی را ندارند؛ از سویی دیگر پس از مدتی مردم به دلیل عدم توانایی در نگهداری این دسته از حیوانات آن‌ها را در طبیعت رها می‌کنند که خود باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی می‌شود.»

دانش‌پژوه ادامه داد: «از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده خرید یا فروش چنین حیواناتی با شماره‌گیری ۱۵۴۰ به اداره کل محیط‌زیست اطلاع داده و از این کار جلوگیری کنند.»
هر ساله در آستانه عید نوروز کمیته‌هایی ویژه برای برخورد با متخلفان در سطح استان و در تمام شهرستان‌ها تشکیل می‌شود و از مکان‌هایی که احتمال فروش این جانداران وجود دارد سرکشی و کنترل صورت می‌گیرد.
اگر موارد تخلفی در سراسر استان دیده شود گونه‌های حیات وحش جمع‌آوری و به زیستگاه‌های اصلی‌شان بازگردانده می‌شوند و با متخلفان نیز برخورد قانونی انجام می‌شود.
سال گذشته یگان حفاظت محیط‌زیست استان فارس بزرگ‌ترین محموله جانوری را توقیف کرد. محموله‌ای حامل ۱۲ هزار لاک‌پشت در لار که راهی دیگر کلانشهر‌ها بود.

خرید و فروش گونه‌های جانوری بر اساس قانون جرم محسوب است، اما این افراد با تبحر خاصی که در این زمینه کسب کرده‌اند به صورت کاملاً پنهانی سفارش‌های خود را دریافت و اقدام به صید یا شکار گونه‌های وحشی و نادر می‌کنند.
علاوه بر سمندر کمیاب لرستانی گونه‌های جانوری کمیاب دیگری همچون لاک‌پشت، سنجاب، مار آبی و خرگوش از دیگر حیواناتی است که در ایام منتهی به سال بازار و مشتریان خاص خود را دارد که متأسفانه با قیمت‌های بالایی در بازار‌های پنهانی خرید، فروش و مبادله می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار