کد خبر: 948865
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
براساس آمار‌های معاونت بورس و امور دانشجویان وزارت علوم، تنها در شش ماه اخیر تعداد مؤسسات لغو مجوز شده اعزام دانشجو به خارج، رشد چشمگیری داشته است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: کارگروه نظارت بر عملکرد مؤسسات در معاونت بورس وزارت علوم در جدیدترین به‌روزرسانی مؤسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور ۲۳۶مؤسسه اعزام دانشجو را بررسی کرده است.
این کارگروه در تازه‌ترین به‌روزرسانی‌اش، فهرست ۱۱۶مؤسسه و شرکت لغو مجوزشده اعزام دانشجو و ۱۲۰مؤسسه مجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور را منتشر کرد.
براساس این فهرست از مجموع ۱۱۶مؤسسه و شرکت لغو مجوزشده اعزام دانشجو، مجوز تعدادی از مؤسسات تا اطلاع ثانوی تعلیق و مجوز تعدادی از مؤسسات هم لغو شده است. همچنین از فهرست ۱۲۰مؤسسه مجاز اعزام دانشجو، زمان مجوز برخی از مؤسسات به اتمام رسیده که تمدید مجوز آن‌ها در دست بررسی است.
این در حالی است که معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در مهر امسال ۱۲۹مؤسسه اعزام دانشجو را مجاز و ۱۰۷مؤسسه را غیرمجاز اعلام کرده است. یعنی براساس آمار موجود طی شش ماه گذشته تعداد مؤسسات مجاز اعزام دانشجو از ۱۲۹به ۱۲۰و تعداد مؤسسات غیرمجاز از ۱۰۷به ۱۱۶مؤسسه رسیده است.
مؤسسات لغو مجوزشده اعزام دانشجو با توجه به ضوابط و مقررات، اجازه هیچ‌گونه فعالیت درخصوص اعزام دانشجو از قبیل: مشاوره و عقد قرارداد نخواهند داشت؛ بنابراین تمام متقاضیان نسبت به اقدامات این مؤسسات باید دقت نظر کامل داشته باشند.
مؤسسه‌ای که دانشجو به خارج اعزام می‌کند، اساساً باید ویژگی‌هایی داشته باشد که از جمله می‌توان به سابقه تحصیل و زندگی در خارج از کشور مخصوصاً در حوزه فعالیت وی، تسلط واقعی و نه صوری به یک زبان خارجی و داشتن سوابق‌کاری در امر آموزش و پژوهش را نام برد.
مگر می‌شود کسی دانشجوی دکترا به خارج بفرستد، ولی خودش یا حداقل یکی از کارشناسانش درجه دکترا نداشته باشند؟ مؤسسات در عین اینکه معتمد وزارت علوم و سایر نهاد‌های ذی‌ربط هستند از شایستگی‌های متفاوتی برخوردارند و باید همیشه تحت نظارت باشند.
مرداد امسال بود که داوود محمدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد، آمار دقیقی از تعداد مؤسسات غیرمجاز نداریم، اما بالاخره این مؤسسات هستند که فعالیت می‌کنند.
جالب اینکه این نماینده گفته بود تا الان در کمیسیون آموزش خیلی به این مسائل پرداخته نشده، در حالی که جا دارد به آن بپردازیم و به هر حال مربوط به حوزه آموزش می‌شود و صدمه زننده است!
این غفلت مجلس در حالی است که بیش از ۱۲ سال از مصوبه دولت درخصوص ساماندهی مشکلات دانشجویان ایرانی خارج کشور می‌گذرد، اما همچنان شاهد هستیم که مؤسسات غیرمجاز کم نیستند و با تبلیغات اغواکننده، جوانان بسیاری را به سراب دانشگاه‌های خارج می‌فرستند.
خانواده‌ای که می‌خواهد، هزینه زیادی برای اعزام فرزندش یا خودش برای تحصیل به خارج از کشور پرداخت کند، در ابتدا باید بداند آیا این مؤسسه‌ای که به آن مراجعه کرده، مجوز دارد یا ندارد؟
بنابراین باید قبل از هر اقدامی ابتدا دانشگاه معتبری را از روی لیست اداره دانش‌آموختگان وزارت علوم انتخاب کنند، سپس به لیست مؤسسات خدماتی اعزام مجاز و غیرمجاز که در وب‌سایت اداره بورس دانشجویان خارج وزارت علوم منتشر شده صرفاً به آدرس http://scholarship. saorg. ir مراجعه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار