کد خبر: 948028
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۲
با ایجاد خطوط ریلی در ۳ استان کشور
تاکنون ۱۴۰ کیلومتر از ۳۲۰ کیلومترخط آهن باقی مانده در کردستان به زیر ترافیک رفته است و ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلومتر آن نیز در حال اجراست و حدود ۴۰ کیلومتر باقی مانده نیز به‌زودی به مناقصه می‌رود.
محمدرضا سورى
سرویس ایران جوان آنلاین: حمل و نقل ارزان و ایمن در کنار توسعه استان‌های مختلف کشور ازجمله مزایایی است که ایجاد شبکه‌های ریلی می‌تواند آن را رقم بزند. این مهم باعث شده تا در چهار دهه گذشته بسیاری از استان‌های مختلف کشور صاحب شبکه ریلی شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خط ریلی قزوین- رشت که قرار است روز چهارشنبه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شود، اشاره کرد. موضوعی که موجب شد تا معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور با اشاره به اتصال ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی طی سال‌های اخیر، اعلام کند: «سه استان اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری نیز تا سال ۱۴۰۰ به شبکه سراسری متصل خواهند شد.»

ایجاد خطوط ریلی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه و رونق اقتصادی به شمار می‌رود؛ این مهم موجب شده تا در حال حاضر به غیر از تعداد معدودی از استان‌های کشور، مابقی صاحب خطوط ریلی باشند. در حال حاضر سه استان اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری ازجمله مناطقی در کشور به شمار می‌روند که ساخت راه‌آهن در آن‌ها آغاز شده و طبق برآورد‌های اولیه قرار است تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و به مراکز ۲۲ استانی که صاحب خطوط راه‌آهن هستند، متصل شوند. این در حالی است که با توجه به ویژگی این سه منطقه در زمینه تولیدات کشاورزی، باغی و صنعتی این مهم می‌تواند تأثیر بسیاری در رونق اقتصادی و توسعه آن‌ها داشته باشد.

۳ استان کشور صاحب راه‌آهن می‌شوند

هم‌اکنون بیشتر استان‌های کشور صاحب خطوط راه‌آهن هستند که این مهم تأثیر خوبی در زمینه حمل مسافر و کالا با حداقل هزینه و کمترین حوادث را به خود اختصاص داده است به طوری که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا سه سال آینده سه استان دیگر نیز به این مجموعه افزوده شود. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور با اشاره به اتصال ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی طی سال‌های اخیر، در این خصوص می‌گوید: «سه استان اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری تا سال ۱۴۰۰ به این شبکه متصل می‌شوند.» عباس خطیبی با اشاره به موضوع افتتاح خط ریلی قزوین- رشت که قرار است روز چهارشنبه در سفر رئیس‌جمهور به استان گیلان در شهرستان رشت افتتاح شود، می‌افزاید: «این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ریلی کشور در سال‌های اخیر است که در ۲۰ سال گذشته پروژه‌ای در این ابعاد و حجم سابقه نداشته است.» از آنجا که بر اساس بند‌های ۲۴ و ۲۵ سیاست کلی برنامه توسعه ششم ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری توسعه ریلی مورد تأکید قرار گرفته است، لذا اتصال راه‌آهن قزوین- رشت به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب بوده که به طول ۱۶۴ کیلومتر اجرایی و از رشته کوه‌های البرز نیز عبور کرده است. به گفته کارشناسان این خط ریلی توانایی جابه‌جایی بار و مسافر را به صورت ترکیبی و جدا دارد. در حالی که در سال ۹۶ دو مرکز همدان و کرمانشاه و چند ماه پیش نیز استان آذربایجان غربی به مرکزیت ارومیه به شبکه ریلی کشور متصل شده‌اند، در روز‌های آینده نیز شاهد اتصال استان گیلان به این شبکه خواهیم بود. به گفته دست‌اندرکاران این پروژه، عملیات اجرایی اتصال راه‌آهن رشت به انزلی در سه قطعه و به طول ۳۸ کیلومتر در دست اجرا است و قرار است در مسیر اجرای این پروژه شش ایستگاه ساخته شود که در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی برخوردار است.

نگاه ویژه به ایجاد خطوط ریلی در کشور

سال ۵۷ تنها ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی در کشور وجود داشت؛ این میزان در حال حاضر به ۱۳ هزار و ۷۹۰ کیلومتر رسیده که نشان‌دهنده رشد سه برابری است. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور با اشاره به اینکه تاکنون ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شده است، می‌گوید: «۹ مرکز دیگر نیز در دست ساخت است و سه مرکز اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری نیز تا پایان کار دولت فعلی به شبکه ریلی متصل می‌شوند.» خطیبی با اشاره به اینکه بر اساس تصمیمات گرفته شده در آینده ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور ساخته می‌شود، می‌افزاید: «۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر در دست ساخت بوده و مطالعات ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نیز در حال انجام است که به دلیل کمبود منابع اجرا و تکمیل آن زمان‌بر خواهد بود.» این در حالی است که تمامی خطوط ریلی کشور معمولی است و تنها خط ریلی تهران- قم- اصفهان به طول ۴۰۰ کیلومتر پرسرعت است.

ساخت راه‌آهن ۳ استان کشور تا سال ۱۴۰۰

اهمیت توسعه و ایجاد راه‌آهن در کشور موجب شده تا ۱۲ استان و مرکز جدید در صف ایجاد این زیرساخت باشند، به طوری که هم‌اکنون ۹ مرکز در دست ساخت است و سه مرکز اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری نیز قرار است تا پایان کار دولت فعلی به شبکه ریلی متصل شوند. در این میان کردستان ازجمله استان‌های غربی کشور است که ساخت راه‌آهن آن به طور جدی در حال انجام است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور در این خصوص می‌گوید: «اتصال کردستان به خط ریلی سراسری از اولویت‌های این وزارتخانه است تا طبق برنامه زمان‌بندی ۳۰ ماه دیگر سوت قطار در سنندج شنیده شود.» خیرالله خادمی می‌افزاید: «تاکنون ۱۴۰ کیلومتر از ۳۲۰ کیلومتر باقی مانده در کردستان به زیر ترافیک رفته است و ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلومتر آن نیز در حال اجراست و حدود ۴۰ کیلومتر باقی مانده نیز به‌زودی به مناقصه می‌رود.» پس از این استان نوبت به چهارمحال و بختیاری می‌رسد که در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام گرفته است. حسینی مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه طرح خط آهن آنتنی مبارکه- سفیددشت- شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر در حال انجام است، می‌گوید: «این طرح ریلی شامل سه قطعه است که عملیات زیرسازی قطعه دوم به طول ۲۱ کیلومتر تکمیل و پیمانکار قطعه اول این طرح انتخاب و عملیات زیرسازی آن آغاز شده است.»
صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم درخصوص وضعیت راه‌آهن اردبیل می‌گوید: «۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال فاینانس داخلی برای راه‌آهن اردبیل اختصاص داده شده که این طرح تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار