کد خبر: 947952
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
شهردار اصفهان:
عملیات عمرانی حفاری تونل خط دوم متروی اصفهان با هزینه ای بالغ بر ٢٠٠٠ میلیارد ریال آغاز شد.

عملیات عمرانی حفاری تونل خط دوم متروی اصفهان با حضور مدیران شهری، استانی و اصحاب رسانه به طور رسمی آغاز شد تا خط 25 کیلومتری مترو اصفهان که شمال شرق اصفهان را به غرب پیوند خواهد داد از اولین ایستگاه در منطقه دارک شروع و در نهایت به عنوان اولین خطی که به یکی از شهرستان های همجوار اصفهان متصل می شود، به میدان شهدای خمینی شهر ختم شود.
به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،در خط دوم متروی اصفهان ابتدا ایستگاه ها ساخته و پس از آن دستگاه حفار تونل وارد ایستگاه ها می شود که این کار کاهش هزینه ساخت خط را به دنبال دارد. همچنین حفاری از زیر در این خط سبب کاهش آلودگی های بصری و محیط زیستی و کاهش ایجاد ترافیک در زمان عملیات خواهد شد.
قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در مراسم آغاز عملیات عمرانی حفاری تونل خط دوم متروی اصفهان، با اشاره به اینکه جای خرسندی است که سی امین برنامه عمرانی شهر اصفهان با شعار اصفهان در مسیر امید به آغاز عملیات عمرانی حفاری تونل خط دوم مترو اختصاص دارد، اظهار کرد: دو دستگاه برای حفاری همزمان دو تونل در این مکان مستقر شده است و امیدوارم با ترخیص یکی دیگر از تیغه های دستگاه تی بی ام از گمرک، عملیات حفاری از ضلع غربی نیز هرچه زودتر آغاز شود.
وی به حمایت مالی 500 میلیارد تومانی از اجرای خط دوم متروی اصفهان اشاره کرد و با بیان اینکه 200 میلیارد تومان از این اعتبار صرف خرید میلگرد شده است، گفت: علی رغم شرایط اقتصادی سعی ما بر تحویل به موقع پروژه است.
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه علاقه نداریم سرنوشت خط دوم به سرنوشت خط یک دچار شود و سال ها متوقف بماند، اظهار کرد: اگر تجربیات کنونی در اجرای خط اول متروی اصفهان به کار گرفته می شد برای ساخت هر کیلومتر مترو تنها نیاز به صرف 20 میلیارد تومان اعتبار وجود داشت.
وی با بیان اینکه اکنون برای اجرای هر کیلومتر مترو در شهر اصفهان به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: این تفاوت فاحش هزینه ها نشان می دهد اگر هر کاری در زمان مشخص خودش انجام شود، تحمیل هزینه ها به شهر و مردم هم کاهش خواهد یافت.
نوروزی بیان کرد: در حال حاضر شاهد جابجایی روزانه 80 هزار مسافر به وسیله خط یک مترو هستیم که به زودی این میزان به روزانه 100 هزار نفر افزایش خواهد یافت. روند رو به رشد استفاده از مترو در شهر اصفهان نشان می دهد که باید افزایش تعداد قطارهای خط یک را در دستور کار قرار دهیم.
وی ادامه داد: این کار به ایجاد یک شهر زیست پذیر که عاری از ترافیک و آلودگی ها باشد کمک می کند و پاسخی صحیح از سوی ما به تاریخ برای باقی گذاشتن هوای پاک برای آیندگان خواهد بود.
شهردار اصفهان گفت: با انگیزه ایجاد آسمانی آبی و هوایی پاک برای همه شهروندان، شهرداری اصفهان تمام توان و امکانات خود را برای تکمیل خطوط مترو به کار گرفته است.
وی افزود: تجربه خط یک به ما نشان داد اگر پیش از حفاری تونل ایستگاه ها را بسازیم، هزینه ها کمتر خواهد شد و به همین دلیل در نظر داریم برای مابقی ایستگاه ها نیز از همین روش استفاده کنیم.
نوروزی همکاری بانک مرکزی، سازمان مدیریت برنامه و بودجه و سایر مسئولان برای ساخت مترو در شهر اصفهان را قابل تقدیر دانست و افزود: چشم انداز ما برای متروی اصفهان جابجایی روزانه 400 هزار نفر است که با همکاری متخصصان و مدیران این مهم محقق می شود.
خط دوم متروی اصفهان نقش جهان را دور خواهد زد
در ادامه این مراسم، محمدرضا بنکدار هاشمی، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، با اشاره به اینکه حفاری مکانیزه تونل مترو در باند شرقی را امروز با استفاده از دو دستگاهی که از سوی شهرداری اصفهان خریداری شده است آغاز کردیم، اظهار کرد: خط دوم متروی اصفهان به طول 24 کیلومتر است که مرحله نخست از شمال شرق (دارک) تا میدان امام علی به طول هفت و نیم کیلومتر اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه در مرحله دوم هم عملیات از سمت غرب در ایستگاه مدرس نجفی تا میدان امام علی به طول هفت کیلومتر اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: حفاری در مرحله اول خط دوم متروی به صورت دو چشمه و مکانیزه و در مرحله دوم از سمت ایستگاه مدرس نجفی حفاری به صورت تک چشمه و به قطر 9 متر خواهد بود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان گفت: طول حفاری که امروز آغاز شد 15 کیلومتر و حفاری از میدان شهدای خمینی شهر تا میدان امام علی (ع) 10 کیلومتر است.
وی با بیان اینکه خرید تجهیزات نیز به صورت فاینانس انجام می شود، افزود: هزینه عملیات سیویل و استراکچر در خط دوم متروی اصفهان دو هزار میلیارد تومان برآورد شده است و در حال حاضر هم مبلغ قرارداد ما با شرکت سابیر بین الملل برای عملیات حفاری 207 میلیارد تومان ست.
بنکدار هاشمی عملیات عمرانی خط دوم متروی اصفهان را بیشتر زیرزمینی و با استفاده از روش ریب و شمع عنوان کرد و گفت: این کار سبب می شود تا همزمان با عملیات حفاری و ساخت ایستگاه های مترو کمترین ترافیک به خیابان های شهر تحمیل شود.
وی با بیان اینکه عملیات عمرانی ساخت چهار ایستگاه از خط دوم در حال انجام است، گفت: این ایستگاه ها شامل حرم زینبیه، عاشق اصفهانی، دارک و عمان سامانی است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه بعد از ایستگاه میدان امام علی به ایستگاه های حافظ و نقش جهان خواهیم رسید و برای حفاظت از میدان تاریخی نقش جهان در خط دوم متروی این میدان را دور خواهیم زد، افزود: این کار سبب اضافه شدن یک و نیم کیلومتر به طول مترو می شود.
وی ادامه داد: بعد از میدان نقش جهان به ایستگاه فلسطین می رسیم و در ادامه به ایستگاه دروازه دولت که یک ایستگاه تبادلی خواهد شد، رسیده و مسیر خط دوم با ایستگاه های طالقانی، کاشانی، شهید خرازی و مدرس نجفی که اولویت ما برای بهره برداری است، ادامه می یابد.
بنکدار هاشمی افزود: یکی از ویژگی های بارز خط دوم که سبب صرفه جویی در هزینه و زمان خواهد شد، ساخت ایستگاه ها پیش از حفر تونل هاست.
خط 2 متروی اصفهان با تکیه بر دانش انباشته شهرداری ساخته می شود
در ادامه این مراسم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه امروز یکی از اقدامات زیربنایی در شهر اصفهان با مدیریت شهرداری اصفهان در حال انجام است، اظهار کرد: سال گذشته در همین ایام با شهرداری اصفهان و معاون اقتصادی شهرداری در مورد بودجه مترو رایزنی هایی را داشتیم و خوشحالم که امروز این کار آغاز شده و روند اجرایی به خود گرفته است.
نعمت الله اکبری افزود: اجرای چنین عملیاتی قابل تصور نبود اما اکنون با افتخار می توان از عملکرد در حوزه مترو در سازمان مدیریت برنامه و بودجه برای حمایت مالی دفاع کرد.
وی با بیان اینکه اصفهان باید بیش و پیش از این به چنین خدماتی دست پیدا می کرد، گفت: زیرساخت های حمل و نقل عمومی نسبت به دو سال پیش در اصفهان بهبود پیدا کرده است و قطعا چنین اقداماتی در نظام بودجه ریزی استان مورد توجه خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت برنامه و بوجه استان اصفهان اضافه کرد: امیدوارم اسفند بهره برداری از خط دو را در زمان مقرر پروژه دود کنیم و بر چشم دشمنان این آب و خاک نمک حسادت بپاشیم.
خط دو مترو اصفهان شامل ۲۴ ایستگاه، سه فاز و به طول ۲۴٫۵ کیلومتر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار