کد خبر: 947950
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
"تئاتر پل هوایی"
پل هوایی در واقع گریزی نیز به مشکلات امروز جامعه می زند و کارگردان با زیرکی موضوع زاینده رود و شعاری عمل کردن مسئولان درباره تامین بودجه و رایزنی با مسئولان بالادستی را برای رفع مشکلات به تصویر می‌کشد,

 به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،به نقل ازستاد خبری دومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله، نمایش خیابانی «پل هوایی» به کارگردانی نساء سلیمانی در جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح‌الله در خیابان آمادگاه و روبروی هتل عباسی در چشم مخاطبان نشست.
داستان این نمایش که بازیگران آن همه نوجوان هستند در زمان حال حاضر رخ می‌دهد و داستان دانش‌آموزان مدرسه ای است که به نبودن پل هوایی در کنار مدرسه و تصادف دوستان خود به این دلیل معترض هستند و این اعتراض را با شیوه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند.
مدیر مدرسه در جواب اعتراضات این دانش آموزان به صحبت‌های کلیشه ای و قول‌های پوچ اکتفا می‌کند و از دریافت بودجه برای ساخت پل هوایی سخن به میان آورده و سعی می کند دانش آموزان را با این قول‌ها راضی کند اما زمانی که دانش آموزان تسلیم نمی‌شوند سعی می کند با تهدید به صحبت با والدین آنها را تهدید کند.
شیطنت دانش‌آموزان در این زمان و جا زدن خود به جای والدین صحنه‌های طنزی را رقم می‌زند که مخاطبان را با تمام وجود می‌خنداند.
به طور کلی فضای این تئاتر خیابانی بسیار شاد است و استفاده از موزیک در جای مناسب خود، استفاده از شعرهایی که مخاطب آنها را می شناسد و در خواندن آنها با دانش آموزان شیطان و زیرک مدرسه همراهی می کنند لحظات جذابی را برای مخاطبان رقم می زند.
بازی بازیگران نوجوان و میمیک صورت و بدن آنها بسیار دیدنی است و در صحنه‌هایی از تئاتر به تنهایی موجب واکنش مخاطبان و خنده جمعیتی می شود که دورتادور بازیگران حلقه زده‌اند و برخی نیز برای مشاهده بهتر بر روی سکو رفته‌اند.
پل هوایی در واقع گریزی نیز به مشکلات امروز جامعه می زند و کارگردان با زیرکی موضوع زاینده رود و شعاری عمل کردن مسئولان درباره تامین بودجه و رایزنی با مسئولان بالادستی را برای رفع مشکلات به تصویر می‌کشد و از قول‌هایی که کاغذی رها می‌شوند در قالب این نمایش انتقاد می‌کند.
پیوند زدن موضوع نمایش با اندیشه‌های امام خمینی بسیار جالب است جایی که دانش آموزان به عنوان آخرین راه حل به یادآوری اتفاقی ازسال 60 در ارتباط با امام برای مدیر مدرسه می‌پردازند.
پایان گفتگوی دیالوگی دانش آموزان در پل هوایی ذهن را مشغول می کند جایی که بازیگر نوجوان خطاب با دوستش که می خواهد پدرش را در پروژه ساخت پل شریک کند درباره یک اشتباه رایج در جامعه هشدار می دهد و آن اینکه هرکس پس از رسیدن به خواسته خود و یا دستیابی قدرت ممکن است از این قدرت سواستفاده  کند و می گوید: پارتی بازی نداریم اما شایسته سالاری داریم. نمایش با همراهی مردم با شعر خاطره انگیز یار دبستانی من به پایان می رسد.
تاثیر اندیشه‌های امام در جامعه امروزی
نساء سلیمانی، کارگردان تئاتر پل هوایی در ارتباط با این نمایش اظهار داشت: قصه این تئاتر در زمان حال حاضر رخ می‌دهد و داستان دانش‌آموزان مدرسه ای است که به نبودن پل هوایی در کنار مدرسه و تصادف دوستان خود به این دلیل معترض هستند.
وی افزود: این بچه ها اعتراض خود را به شکل های مختلفی به نمایش می گذارند اما تاثیری در او مدیر مدرسه به جز  صحبت های کلیشه ای و قول های بی ثمر ندارد.
کارگردان تئاتر پل هوایی درباره ادامه داستان این نمایش ابراز داشت: این جریان ادامه دارد تا اینکه  دانش آموزان روشی جدید در پیش می گیرند و و با یادآوری خاطراتی از مدیر مدرسه در سال 60 و نامه ای که وی به امام خمینی می نویسد تلنگری جدید بر ذهن مدیر مدرسه وارد می کنند.
وی  ابراز داشت:  ما در این کار قصد داشتیم تاثیر اندیشه امام خمینی بر عملکرد جامعه و اینکه این تأثیر تنها در زمان زندگی ایشان نبوده است را به نمایش بگذاریم.
سلیمانی ادامه داد:  در واقع  این تئاتر می خواهد این موضوع را به ذهن مخاطب القا کند که استفاده از فرمایش های امام خمینی (س) محدود به زمان گذشته نمی‌شود و برای رفع بسیاری از مشکلات و معضلات کنونی جامعه نیز می‌توان از اندیشه ها ایشان استفاده کرد ضمن اینکه این اندیشه ها هنوز نیز می تواند بر روی ذهن نسل نوجوان و جوان تاثیرگذار باشد.
سلیمانی با بیان اینکه حمایت‌های مسئولان جشنواره از کارگردان این تئاتر بسیار خوب بوده است، ابراز داشت: من امسال موفق به دیدن همه نمایش‌های جشنواره نشدم اما با توجه به اینکه بسیاری از این تئاترها با حمایت مسئولان جشنواره پس از برگزاری جشنواره نیز اجرا می‌شود جای امید دارد که پس از جشنواره هم ما بتوانیم این تئاترها را مشاهده کنیم و هم رونق تئاتر را در شهر اصفهان شاهد باشیم.
کارگردان تئاتر خیابانی« پل هوایی» ابراز داشت: من بازخورد خوبی در ارتباط با تئاتر خود از مردم دریافت کردم به ویژه اینکه لحظات طنز تئاتر احساس کردم برای مخاطبان جذاب بوده است.
وی اضافه کرد: امیدوارم همچون سال گذشته پس از جشنواره بتوانیم این تئاتر را به شکل عمومی در سطح شهر و حتی دیگر شهرهای استان اجرا کنیم.
گفتنی است این نمایش در جشنواره روح الله خوش درخشید و رتبه سوم کارگردانی را به خود اختصاص داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار