کد خبر: 947887
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
مدیر بنیاد مسکن داراب: تداوم خشکسالی و بروز پدیده فرونشست زمین امکان ادامه کار و زندگی در روستای کوه سفید را غیرممکن کرده است
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: چند سالی است که ایران دچار خشکسالی و کم‌آبی شدیدی شده و در این میان استان فارس روی خط قرمز بحران آب قرار گرفته و فریاد هشدار صاحب‌نظران از هر سو بلند است، اما بیش از آنکه مسئولان به‌دنبال ارائه راهکار‌های کاربردی و علمی و تأثیرگذار برای کاهش مصرف و ممانعت از برداشت‌های بیشتر باشند، به ارائه آمار و عدد در خصوص بحرانی بودن وضعیت پرداخته و فقط نمک روی زخمی می‌ریزند که حالا عفونی شده است. گواه این ادعا همین بس که بی‌توجهی به هشدار‌ها تا آنجا پیش رفته که امروز مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب با اشاره به تداوم خشکسالی و وقوع فرونشست، جابه‌جایی روستای کوه سفید این شهرستان برای تأمین امنیت اهالی این روستا را امری اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد.

در یک دهه گذشته، به‌رغم بروز خشکسالی در استان فارس و اطلاع‌رسانی‌هایی که در رابطه با تداوم این وضعیت شده، حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز، تبدیل اراضی مختلف به مزارع کشاورزی و توسعه کشت‌های آب‌بر مانند برنج و ذرت و... ادامه داشته و کندی مسئولان در تدبیراندیشی حل بحران آب، این استان پهناور را روی خط زوم آب کشیده است. به‌طوری‌که حالا تخلیه روستا‌ها در دستور کار قرار گرفته و در همین رابطه نیز روز گذشته مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب اعلام کرده به خاطر تداوم خشکسالی و وقوع فرونشست، جابه‌جایی روستای کوه سفید این شهرستان اجتناب‌ناپذیر است و برای تأمین امنیت اهالی این روستا باید هرچه زودتر این کار انجام شود.

هشدار به بی‌توجهی به هشدار‌ها

امروز بسیاری از شهرستان‌های شرقی و جنوبی استان فارس، آب را برای شرب هم به‌سختی به دست می‌آورند و عمق چاه‌ها به بیش از ۴۰۰ متر رسیده است، اما همچنان روند اجرایی شدن راهکار‌های ابتدایی در بهینه‌سازی مصرف آب، کند و لاک‌پشتی است. در این میان یکی از شهرستان‌های پرمخاطره استان فارس، داراب است؛ شهرستانی وسیع که کشاورزی از اصلی‌ترین راه‌های معیشت مردمانش محسوب می‌شود و بخش دیگری نیز به شغل‌هایی مشغولند که وابسته به کشاورزی است. همین سال گذشته بود که گزارشی در مورد نحوه کشاورزی‌های اشتباه و بی‌تدبیرانه این منطقه منتشر شد و در آن آمده بود که با آغاز فصل کاشت ذرت در مزارع شهرستان داراب، به رغم تمام مشکلات، هنوز هم هستند کشاورزانی که ذرت، این محصول آب‌بر را می‌کارند، بی‌اندوه و اندیشه کم‌آبی و تبعات بسیار سخت آن.
هرچند آن موقع هم اعلام شده بود که به خاطر خشکسالی‌ها، سطح زیر کشت ذرت در این شهرستان نصف شده است، اما باز هم ۸ هزار هکتار، رقم زیادی برای هدر دادن منابع آبی بود. اما حالا دیگر نه آبی برای ذرت‌ها مانده و نه مایعی برای حیات مردم.

با لبخند روستا را تخلیه کنید

در کمال تأسف باید گفت: حالا چوب بی‌تدبیری‌های مدیران و بی‌توجهی مردم بر سر خودشان فرود آمده و دیگر کسی از مدیریت آب و تغییر کشت و نحوه آبیاری‌ها حرف نمی‌زند، بلکه از زمینی صحبت می‌شود که برای جابه‌جایی روستا در نظر گرفته شده است. بر همین اساس مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب با اشاره به تداوم خشکسالی و وقوع فرونشست، جابه‌جایی روستای کوه سفید این شهرستان را در جهت تأمین امنیت اهالی این روستا امری اجتناب‌ناپذیر توصیف کرده و گفته: «زمینی به مساحت ۱۰ هکتار برای جابه‌جایی این روستا آماده شده است.» محمدهادی میزان در جلسه‌ای که با حضور رئیس دفتر نماینده داراب در مجلس و اعضای شورا و دهیار روستای کوه سفید برگزار شده بود با تأکید بر ضرورت رفع هرچه سریع‌تر مشکلات برای جابه‌جایی روستای کوه سفید، گفت: «این موضوع باید با استقبال مردم انجام شود.» وی با بیان اینکه در صورت جابه‌جایی روستا، این نهاد در منطقه جدید زیرساخت‌ها را تأمین خواهد کرد، تأکید کرد: «لازم است مشکلات جابه‌جایی سریع‌تر برطرف گردد و با استقبال و مشارکت مردم این کار انجام گیرد و در صورت جابه‌جایی روستا، بنیاد مسکن در منطقه جدید شروع به تأمین زیرساخت‌ها خواهد کرد.»

میزان با بیان اینکه تداوم خشکسالی و بروز پدیده فرونشست زمین امکان ادامه کار و زندگی در روستای کوه سفید را غیرممکن کرده است، گفت: «هر نوع سرمایه‌گذاری برای تأمین زیرساخت در این روستا منوط به اجرای طرح جابه‌جایی است. به همین خاطر با سرعت بخشیدن به اجرای طرح جابه‌جایی باید شرایط را برای انجام فعالیت‌های عمرانی تسهیل کرد.» میزان در عین حال بر لزوم اجرای کامل فعالیت‌های تحقیقاتی و کارشناسی برای جابه‌جایی روستای کوه سفید تأکید کرد و خواستار همکاری مردم و مسئولان محلی در این زمینه شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار