کد خبر: 947882
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
متوسط افزایش عملکرد ۲۰ هزار مزرعه کشاورزی سطح کشور با اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد عنوان شده است.
مينا محمدى
سرویس ایران جوان آنلاین: کشاورزی سنتی، وجود محدودیت‌های بیشمار در تولید و نبود دانش کافی همواره به عنوان سه محور اصلی تهدیدات تأمین مواد غذایی کشور شناخته می‌شوند. موضوعی که در صورت کم‌توجهی به آن فرصت‌ها را می‌سوزاند و بر حجم واردات مواد غذایی از خارج از کشور می‌افزاید. از همین رو سازمان بسیح مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با در نظر گرفتن این مشکلات دست به اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز در ۷ هزار و ۵۰۰ روستای سراسر کشور زد. اتفاقی که امروز منجر به ثبت افزایش عملکرد ۲۰ هزار مزرعه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد شده است و پیش‌بینی می‌شود اگر چنین طرح‌هایی دنبال شود، نه تنها نیازی به واردات نخواهیم داشت، بلکه ایران به یکی از صادرکننده‌های بزرگ منطقه هم تبدیل می‌شود.

امنیت غذایی به عنوان یکی از مسائل مهم کشور شناخته می‌شود؛ موضوعی که به دنبال آن در سال ۹۲ سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی برای آموزش کشاورزان، افزایش تولید و جلوگیری از نیاز به واردات مواد غذایی تشکیل شد. از آن سال‌ها تاکنون بیش از ۸ هزار مهندس کشاورزی بسیجی تعلیم دیده‌اند و در سراسر کشور برای آموزش شیوه‌های نوین کشاورزی و رفع مشکلات کشاورزان حاضر شدند. در این باره رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با اشاره به اینکه در سال جاری طرح بسیج همگام با کشاورز در ۷ هزار و ۵۰۰ روستا را عملیاتی کردند به «جوان» می‌گوید: «طی سال جاری توانستیم متوسط عملکرد ۲۰ هزار مزرعه کشاورزی را بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهیم.»

محمدرضا جهانسوز با اشاره به اهداف سازمانی بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی می‌افزاید: «سازمان هدف درونی تربیت مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی هم‌راستای انقلاب اسلامی و هدف بیرونی اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز را پیش می‌برد.» اقداماتی که تاکنون علاوه بر آموزش مهندسان خبره کشاورزی منجر به افزایش تولید محصولات استراتژیک در سراسر کشور شده است. لازم به ذکر است تاکنون فعالیت پژوهشکده‌های این سازمان منجر به انتشار ۳۱ عنوان کتاب کاربردی شده است.

افزایش بهره‌وری از مزارع کشاورزی

گفته می‌شود امسال از ۸ هزار مهندس بسیجی که توسط سازمان آموزش دیده‌اند بیش از ۴ هزار نفر آن‌ها به استان‌های مختلف اعزام شده‌اند تا در طرح بسیج همگام با کشاورز در روستا‌ها شرکت کنند. طرحی که به دنبال آن قرار است بسیجیان، کشاورزان بومی را در راستای افزایش عملکرد انواع محصولات آموزش دهند. آموزش‌هایی که شیوه بهره‌وری مناسب از منابعی همچون آب، خاک و... را مشخص می‌کند. تمام این دانش‌ها هم بر اساس پژوهش‌های محققان ایرانی در پژوهشکده کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست که در استان قم قرار دارد، از قرآن کریم، سیره ائمه معصومین (ع) و نهج‌البلاغه استخراج شده است.

در این خصوص مجری طرح بسیج همگام با کشاورز سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با تأیید مطالب فوق به «جوان» می‌گوید: «مهندسینی که توسط سازمان از بعد تخصصی، معرفتی و بصیرتی آموزش دیده‌اند برای برگزاری کلاس‌های آموزشی به روستا‌ها اعزام می‌شوند و طرح بسیج همگام با کشاورزان را اجرایی می‌کنند. اتفاقی که در سال جاری منجر به افزایش چشمگیر متوسط عملکرد مزارع کشاورزی سطح کشور شد.»
عبدالله جعفری با اشاره به اینکه کشاورزی سنتی به عنوان یکی از محدودیت‌های پیش روی صنعت کشاورزی کشور شناخته می‌شود، اضافه می‌کند: «ما با انتقال دانش روز توانستیم در استان‌های مختلف بخصوص گیلان، گلستان و مازندران شاهد افزایش تولید محصولاتی همچون برنج، کلزا و گندم باشیم.»

بی‌نیازی از واردات محصولات کشاورزی در آینده

امروز سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی توانسته متوسط عملکرد تولید برنج در ۶ هزار و ۳۰۰ مزرعه استان گیلان و هزار و ۲۰ مزرعه مازندران را افزایش دهد. همچنین در خصوص محصول کلزا نیز عملکرد ۴۰۰ مزرعه استان مازندران و گلستان افزایش یافته است. در این خصوص مدیر سازندگی و کارآمدی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی تأکید می‌کند: «در سال ۹۴ متوسط عملکرد هزار و ۲۰۰ مزرعه در مرحله نخست افزایش یافت. سپس این رقم در سال ۹۶-۹۵ به ۶ هزار مزرعه رسید. در سال ۹۷-۹۶ نیز مزارعی که متوسط عملکردشان با اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز افزایش یافت به ۱۱ هزار مزرعه رسید و حالا امروز در روز‌های پایانی سال ۹۷ این رقم به ۲۰ هزار مزرعه رسیده است.» مزارعی که با آموزش‌های مهندسان بسیجی به کشاورزان با افزایش تولید مواجه شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این اقدامات گامی در راستای خودکفایی در تولید انواعی از محصولات باشد.

جعفری با اشاره به اینکه اکنون در راستای تأمین نیاز‌های مواد غذایی به واردات وابسته هستیم اضافه می‌کند: «بیش از ۹۰ درصد دانه‌های روغنی و ۲۷ درصد از برنج مصرفی از خارج از کشور وارد می‌شود.» این مسئول بسیج کشاورزی ادامه می‌دهد: «بر اساس آمار منتشر شده از واردات سال‌های ۹۰ تا ۹۵ بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار صرف واردات ۱۱ محصول راهبردی همچون روغن، برنج، گندم، ذرت و شکر شده است.» محصولاتی که به گفته مجری طرح بسیج همگام با کشاورز سازمان بسیج مهندسین کشاورزی می‌توانیم همگی را در داخل کشور تولید کنیم و اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز هم بر همین اساس است. اتفاقی که در سال‌های آینده نه تنها می‌تواند منجر به خودکفایی در تأمین محصولات راهبردی شود، بلکه ایران را هم به یکی از قطب‌های بین‌المللی کشاورزی تبدیل خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار