کد خبر: 947461
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هشدار نسبت بر افزایش سرطان در کشور گفت: آمار ۷هزار و ۳۰۰ نفر فرد بیمار مبتلا به سرطان در سال جاری به ۷ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است.

محمدحسین صومی  در نشست خبری با موضوع عملکرد علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه ارائه خدمات سلامت شاهد رشد چشمگیری هستیم.

وی ادامه داد: در مناطق روستایی و شهری خدمات بهداشت و درمان وجود دارد و در زمینه دارو و غذا نیز نباید این شگفتی و توسعه امروز را با 40 سال پیش قابل مقایسه دانست.

رئیس علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه علوم پزشکی ۳۱ سال در رژیم قبلی فعالیت کرده و در حال حاضر نیز ۴۰ سال است که فعالیت می‌کند، گفت: تعداد کل مراکز بهداشتی درمانی در سال ۵۷ در حدود ۶۹ باب بود که الان به ۲۶۶ باب رسیده است.

صومی افزود:در حال حاضر ۱۰۰۱ مورد خانه بهداشت وجود دارد که در 40 سال پیش ۲۷ مورد بود.

وی با اشاره به وجود ۱۵۲۷ به‌ورز و پوشش صددرصدی واکسیناسیون تصریح کرد: در سال‌های ۵۷ میزان مرگ و میر نوزادان ۵۹/۸ در هزار بود که الان به ۶/۲ میزان در هزار رسیده است.

رئیس علوم پزشکی تبریز ادامه داد: میزان دسترسی خانوارها به آب آشامیدنی سالم از ۳۸/۹ درصد به ۹۹/۸ درصد رسیده است.

وی در تشریح آمار شاخص‌های درمانی نظام سلامت گفت: نسبت کل پزشک به جمعیت در واحد هزار نفر در حدود ۱/۲۷ است.

صومی اضافه کرد: نسبت دندانپزشکی به جمعیت در هزار نفر به ۰/۲۳ نفر رسیده است.

وی، ضریب اشغال تخت فعال را ۷۴ درصد اعلام کرد و گفت: تعداد بیمارستان‌های فعال ۴۷ مورد است و تعداد تخت فعال 6 هزار و ۲۰۴ تخت است و بیش از ۴ هزار نفر بستری در استان وجود دارد.

رئیس علوم پزشکی تبریز با اشاره به برنامه ۱۴۰۰ جهت توسعه تخت‌های بیمارستانی بیان کرد: با توجه به میزان اشغال تخت در شهرستان مرند و اهر برنامه توسعه برای آنها داریم.

وی ادامه داد: در طرح تحول سلامت قرار بر ایجاد ۱۱۵ تخت ویژه بود که در حال حاضر ۳۰۰ تخت ایجاد شده است.

صومی با تاکید بر اینکه با بیماری‌های مزمن غیرواگیردار مواجه هستیم، گفت: ایجاد بخش‌هایی مانند پیوند اعضا، پیوند مغز و استخوان از جمله دیگر اقدامات علوم پزشکی تبریز است به طوریکه هزار مورد پیوند کلیه، صد مورد پیوند مغزاستخوان، ۵ مورد پیوند کبد، سه مورد پیوند قلب انجام گرفته است.

وی افزود: تعداد تخت‌های دیالیز ۳۲۴ تخت است و تعداد درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی ۲۷ باب می‌باشد.


توریسم سلامت کلمه‌ای لاکچری ولی با مسائل پشت پرده است

۱۰۰ دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

صومی، بین‌المللی شدن دانشگاه علوم پزشکی تبریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: قبلا فرهنگ به گونه‌ای بود که دانشجوی خارجی جذب شده باید آموزش زبان فارسی هم می‌گذراند و به گونه‌ای برخورد شده بود که اگر تبریز را انتخاب کنند حتما باید زبان ترکی هم بلد باشند از این‌رو عموما افرادی که آخرین رتبه را می‌گرفتند به تبریز می‌آمدند که تعداد آنها ۱۹ نفر بود ولی در حال حاضر ۱۰۰ نفر در علوم پزشکی تبریز با معدل بالای ۱۷ هستند.

وی در رابطه با انتقاد یکی از خبرنگاران در مورد تبلیغات انتخاباتی اتاق بازرگانی توسط مجمع خیران سلامت و دعوت سازمان دارو غذا استان از برخی کاندیداها در جشن روز مهندس، گفت: مجمع خیران سلامت ربطی به ما ندارد و وابسته به علوم پزشکی نیست و مراسم دارو غذا نیز یک مراسم برای مهندسان آن مجموعه بود که عموماً هیچ کدام آنها کارت بازرگانی ندارند.


توضیحات در مورد پسماند بیمارستانی

رئیس علوم پزشکی تبریز در پاسخ به سوالی در خصوص پسماند بیمارستان‌ها تصریح کرد: اختلاف نظرهایی بین وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست وجود دارد و قوانینی هر دو تبیین کرده‌اند و با توجه به اینکه ما زیرمجموعه وزارت بهداشت هستیم از‌ این‌رو مطیع قوانین آنها خواهیم بود.

وی توضیح داد: مصاحبه در خصوص پسماند بیمارستان و آزمایشگاه‌ها، تفکری جز التهاب‌سازی جو نیست چراکه بنده معتقدم اگر داروی ضد سرطان کم است نباید آن را در مصاحبه‌ها مطرح کرد بلکه باید تلاش شبانه‌روزی کرده و آن کمبود را برطرف ساخت.


۷ هزار و ۴۰۰ فرد مبتلا به سرطان تحت درمان علوم پزشکی تبریز

صومی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا پارازیت‌های ماهواره‌ای سرطان‌زا است، گفت: تاکنون مطالعه علمی دقیقی برای آن مطرح نشده است ولی در تحقیقات اولیه این موضوع شاهد بودیم که بی‌اثر نیز نیست و در کل مجموعه محیطی و ژنتیکی موثر در ایجاد سرطان است.

وی با تاکید بر اینکه سرطان در کشور در حال افزایش است، تصریح کرد: آمار ۷هزار و ۳۰۰ نفر فرد بیمار مبتلا به سرطان در سال جاری به ۷ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است ولی در مقابل آن آگاهی نیز زیاد شده است چراکه قبلا امکان نداشت تا زنی قبل از ۳۵ سالگی به ماموگرافی برود ولی الان محدودیت سنی نیست و دختران و زنان زیر ۳۰ سال هم می‌روند از این‌رو بقای عمر در سرطان سینه به ۸۵ درصد رسیده است.

رئیس علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه سرطان مخصوص افراد سن بالاست و هرقدر هم شیوع و بروز سرطان در ایران افزایش یابد بازهم ۶۲ درصد کشور آمریکا می‌باشد، گفت: عواملی مانند ژنتیک و محیط در شیوع و بروز سرطان موثر است ولی سرطان فاکتورهای مختلف دارد.


دستگاهی از مرند به اهر منتقل نشده است

وی همچنین شایعه انتقال دستگاه سی تی اسکن مرند به اهر را تکذیب کرد و گفت: این موضوع صحت ندارد چراکه ما برای اهر دستگاهی جدید سفارش داده‌ایم که تا آغاز سال جدید مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و خرید دستگاه سی تی اسکن برای اهر و دستگاه ام آر آی برای میانه جزو اولویت‌های ماست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر