کد خبر: 947428
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
گام دیگر به سوی شفافیت در سینما
با رونمایی از سامانه فروش سینماها، اطلاعات به‌روز از تراکنش مالی سینما در گیشه پیش روی مردم قرار گرفت؛ اطلاعاتی که می‌تواند گام مهمی در پیشبرد شفافیت در سینما‌ها باشد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سامانه فروش سینماها، یک بانک اطلاعاتی است که از روز ششم اسفند ماه، فعالیت خود را آغاز کرده است. این بانک اطلاعاتی، به کاربر این امکان را می‌دهد که میزان فروش سینما‌ها را در هر روز مشاهده کند و اطلاعات جزئی از جمله میزان فروش هر سینما، سهم هر شرکت پخش‌کننده از بازار، میزان فروش هر فیلم و مجموع فروش در هر ماه را مشاهده کند. شهریور ماه سال جاری بود که سیدعباس صالحی وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران از الزام زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد به شفاف‌سازی مالی خبر داد.
شفافیت، موضوعی است که سرپرست سازمان سینمایی از بدو ورود به این سازمان به دنبال اجرای آن بوده است. حسین انتظامی که ایده شفافیت را از دوره معاونت مطبوعاتی آغاز کرده بود، این بار در فضایی بزرگ‌تر و فراگیر‌تر مواجه بود که سال‌ها بود حتی موضوع شفاف‌سازی مالی در برخی از زیرمجموعه‌های آن هم مطرح نشده بود. سازمان سینمایی چند ماهی است که شروع به انتشار آمار و ارقام هزینه‌ها و حمایت‌های مالی این سازمان کرده است و راه اندازی سامانه فروش سینما‌ها نیز در مسیر تکمیل شفاف‌سازی در سینماست. اطلاعات این سامانه پیش از این تنها برای پخش‌کنندگان و تهیه کنندگان قابل رؤیت بود که در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و با همکاری خانه سینما توسط موسسه سینما شهر در دسترس عموم قرار گرفت. در ایران ۲۴۰ سینمای فعال داریم که تمامی آن‌ها به سیستم مکانیزه فروش بلیت مجهز شده‌اند و اطلاعات آن‌ها به صورت آنلاین قابل دسترسی است.
مجید مسچی، مدیرعامل موسسه سینما شهر درباره عملکرد سامانه فروش سینمای ایران، توضیح داد: «این سامانه چهار نوع اطلاعات از جمله وضع کلی سینما‌ها، فروش هر سینما، فروش هر فیلم و دفاتر پخش را در اختیار عموم قرار می‌دهد. آرشیو فیلم‌ها نیز از سال ۹۱ در این سامانه وجود دارد.»
وی گفت: «این امکان ایجاد شده است تا سینما‌ها به صورت آفلاین فروش داشته باشند که برای شهر‌هایی که ممکن است اینترنت قطع شود هنگام وصل اینترنت اطلاعات را کامل ارائه می‌کنند.»
مسچی افزود: «اگر یک سالن سینما اطلاعات خود را ارائه نکند، سینماشهر بلافاصله پیگیر می‌شود، صحت اطلاعات فروش بستگی به بلیت دارد، در این زمینه نیز مواردی مورد توجه قرار گرفته است، هر بلیتی که برای فیلم‌ها فروخته می‌شود در سامانه ثبت می‌شود.»
سیدمسعود اطیابی در پی رونمایی از سامانه فروش سینما‌ها با بیان اینکه اگر اطلاعات و آمار به روز باشد میزان اختلافات کمتر می‌شود، اظهار داشت: «راه‌اندازی این سامانه در سینمای ایران اتفاق خوبی است زیرا به نوعی شفاف‌سازی است و به آمار و ارقامی که باید به مخاطب و علاقه‌مندان سینما داده شود، کمک می‌کند.» این تهیه کننده با بیان اینکه بهتر است این سامانه به‌روز باشد، ادامه داد: «از این سامانه در مورد فیلم‌ها می‌توان تحلیل‌های خوبی گرفت و فیلمسازان در زمینه میزان فروش کمتر با مشکل مواجه می‌شوند.» اطیابی خاطرنشان کرد: «در فضایی که امروز قرار گرفتیم شفاف‌سازی اتفاق خوبی است و می‌تواند ذهنیت‌ها را روشن و زمینه‌های نقد صحیح را فراهم کند، به عنوان مثال سازمانی که از بودجه بیت المال استفاده می‌کند اگر شفاف‌سازی کند، دیگر مورد نقد منتقدان قرار نخواهد گرفت و نقد‌ها مسیر صحیح خود را پیدا می‌کند.»
به نظر می‌رسد با شفاف‌سازی در بعد فروش بلیت سینما و درآمد‌های ناشی از گیشه، این بار باید سازمان سینمایی شفاف‌سازی را به مراحل تولید فیلم‌ها و سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در سینما برده و نورافکن شفافیت مالی را بر آن بتاباند. در ماه‌های اخیر بحث ورود پول‌های مشکوک به سینما جزو داغ‌ترین مباحث سینمایی بوده است. نام یکی از بدهکاران میلیاردی بانک‌ها که این روز‌ها پشت میز محاکمه قرار گرفته در صف سرمایه گذاران سینما دیده می‌شود و اهالی سینما بار‌ها خواستار شفاف‌سازی منابع مالی شده‌اند که به سمت سینما سرازیر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار