کد خبر: 947408
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل: گردش مالی واردات گوشت از برزیل ۷۰۰ میلیون دلار است، از این رو مافیای واردات روی رسانه و مصاحبه بسیار حساس است و اگر امروز جلوی مافیای واردات گوشت نایستیم فردا باید نگران بازار روغن، شکر و کنجاله باشیم.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل از سود ۶ هزار تومانی دولت از محل فروش گوشت‌های وارداتی پرده برداشت و از وجود مافیا در واردات گوشت خبر داد و گفت: مافیا در واردات گوشت بسیار است. ۷۰۰ میلیون دلار گردش مالی ایران و برزیل برای واردات گوشت است و این باعث شده که خیلی از شرکت‌ها و واردکنندگان نتوانند از سود واردات چشم‌پوشی کنند.

حل نشدن مشکلات کمبود گوشت وصف‌های طولانی خرید آن در ماه‌های اخیر، به‌رغم تداوم واردات گوشت منجمد و گرم این پرسش را ایجاد می‌کند که دلیل افزایش مصرف گوشت چیست؟ آیا آمار قاچاق دام سبک از کشور صحت دارد؟ یا اینکه عمدی در اعلام آمار غیر‌واقعی قاچاق و افزایش واردات وجود دارد؟ البته با افزایش واردات گوشت و عدم انطباق آن با صف‌های طولانی، این موضوع مطرح شد که انحصاری در واردات گوشت وجود دارد که مانع از تنظیم بازار می‌شود و عطش بازار روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. در این میان شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان حمایت سعی کردند خبر وجود انحصار را تکذیب و دلیل نابسامانی بازار را افزایش قاچاق دام عنوان کنند، به‌طوری‌که اظهارات فعالان بازار گوشت را در یک برنامه تلویزیونی در خصوص گرانی گوشت وارداتی و ضعف مدیریت دولت در کاهش التهاب بازار را رد کردند و معاون سازمان حمایت نیز مدعی شد التهاب بازار گوشت ناشی از کاهش داخلی تولید گوشت است. نیاز بازار داخل به گوشت حدود ۹۶۰هزار تن است که امسال فقط ۲۸۰هزار تن از داخل تأمین شده است؛ به عبارت دیگر با میزانی که تا الان واردات گوشت داشته‌ایم باز هم ۳۳۰ هزار تن فاصله وجود دارد تا نیاز داخل تأمین شود و همین فاصله است که موجب ایجاد فساد و رانت می‌شود. این اظهارات درحالیست که رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل در گفت‌و‌گویی با فارس، از وجود انحصار در واردات و کسب سود دولت از محل واردات گوشت پرده برداشت و سیاست‌های تنظیم بازاری وزارت جهاد‌کشاورزی و وزارت صنعت را زیر سؤال برد.
مؤمنی با اشاره به اینکه متوسط قیمت جهانی گوشت در سال‌جاری ۰۵/۴ دلار است، گفت: این سؤال مطرح است که چرا گوشت وارداتی که در کشور توزیع می‌شود، ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر با ارز ۴۲۰۰ تومان حساب کنیم، کمتر از ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: ایران از کشور‌های برزیل با دلار ۴۲۰۰ و یوروی ۴۸۰۰ گوشت وارد می‌کند و همچنین گوشت‌های گوسفندی از استرالیا، مغولستان، رومانی، قزاقستان و روسیه وارد می‌شود. طبق دستوری که وزیر جهاد‌کشاورزی داده با ارز ۴۲۰۰ تومان هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به قیمت ۲۹ تا ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان از تجار واردکننده خریداری می‌شود و شرکت پشتیبانی امور دام هم ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان از تجار واردکننده خریداری می‌کند و در نهایت همین گوشت به قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴۳ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دست مصرف‌کننده می‌رسد. رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل در پاسخ به اینکه چرا دولت که این واردات را برای تنظیم بازار انجام می‌دهد، گوشت را با تفاوت قیمت ۷۵۰۰ تومان در بازار توزیع می‌کند، گفت: حدود ۱۵۰۰ تومان هزینه بسته‌بندی و توزیع در بازار است، اما در نهایت حدود ۶۰۰۰ تومان از محل واردات به جیب دولت می‌رود و این جای سؤال است که چرا دولت این پول را از قیمت گوشتی که به مردم عرضه می‌شود، کم نمی‌کند.

وی تصریح کرد: حمل هر کیلوگرم گوشت با هواپیما حدود ۳ دلار هزینه دارد، یعنی هر هواپیما برای حمل ۳۵ تا ۷۰ تن گوشت ۵۵ تا ۹۵ هزار دلار هزینه دریافت می‌کند و این قیمت تمام‌شده گوشت را بالا می‌برد، ضمن اینکه ایران اصرار دارد از کشور‌هایی که وارد می‌کند، پزشکان و ناظران کشور خودش را اعزام کند و این‌ها هم روی هزینه گوشت اضافه می‌شود.
مؤمنی گفت: می‌توان از پزشکان و حتی ناظران شرعی کشور‌هایی که از آن‌ها گوشت وارد می‌کنیم، استفاده شود که در این حالت نیاز به هزینه‌های مسافرت و اقامت‌های بعضاً طولانی مدت در آنجا نخواهد بود که ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در تن می‌توان از هزینه واردات گوشت کم کرد.

انحصار در واردات گوشت چطور ایجاد شد

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با اشاره به اینکه سیاست واردات در کشور هم به درستی پیش نرفته است، گفت: زمانی سازمان دامپزشکی کشور در دادن مجوز‌های واردات بسیار سختگیرانه عمل می‌کرد و اصرار داشت که این واردات حتماً از برزیل انجام شود و باعث شد اولاً انحصار در واردات صورت گیرد و دوم اینکه افراد خاصی به این حوزه وارد شوند و بسیاری از تجار از گردونه واردات حذف شدند. مؤمنی ادامه داد: اکنون هم دامپزشکی واردات گوشت را بسیار سهل و آسان گرفته و نظارت جدی روی شرکت‌هایی که وارد می‌کنند، وجود ندارد.

گوشت برزیلی را گران‌تر از بقیه دنیا وارد می‌کنیم

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل گفت: طی سال‌های گذشته ما رقابت جدی برای واردات ایجاد نکردیم، ابتدا کشور مبدأ ما تنها برزیل شد و بازار‌های دیگری را به آن اضافه نکردیم که در بسیاری از موارد به ضرر ما تمام شد، حتی زمانی که برزیل به ما گران‌تر گوشت می‌فروخت هم ما بازار دیگری نداشتیم که اگر از کشور‌های دیگری استفاده می‌کردیم می‌توانستیم از گوشت ارزان‌تر و باکیفیت‌تری استفاده کنیم.
وی ادامه داد: گوشتی که از برزیل خریداری می‌کنیم ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در هر تن نسبت به کشور‌های عربستان، روسیه و چین گران‌تر است؛ چراکه واردکنندگان ما اصرار دارند که حتماً گاو نر باشد، کمتر از سه سال باشد و همچنین از پزشکان و ناظران شرعی داخل کشور استفاده می‌شود که این‌ها روی قیمت تأثیر می‌گذارد.

مافیای واردات گوشت حتی روی مصاحبه‌ها هم حساس است

مؤمنی به بخش دیگری از نابسامانی بازار گوشت اشاره کرد و گفت: مافیا در واردات گوشت بسیار است. ۷۰۰میلیون دلار گردش مالی ایران و برزیل برای واردات گوشت است و این باعث شده که خیلی از شرکت‌ها و واردکنندگان نتوانند از سود واردات چشم‌پوشی کنند. حتی مصاحبه‌هایی که بعضاً انجام می‌دهیم دردسرساز می‌شود و برخی هستند که احساس می‌کنند که این‌ها جلوی منافع آن‌ها را خواهد گرفت. از رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل سؤال شد که معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد اعلام کرد که ۳۰۰شرکت واردکننده وجود دارد و شما صحبت از انحصاری بودن و مافیای واردات گوشت می‌کنید، گفت: پیش از این هم ۱۸۰ شرکت واردکننده بودند، اما همه این‌ها اسمی هستند و در واقع تعداد واقعی آن‌ها بسیار کمتر از این‌ها است. بر شرکت‌هایی که واردات گوشت هم انجام می‌دهند نظارت جدی انجام نمی‌شود. اگر این‌ها می‌گویند که ۳۰۰ شرکت واردکننده وجود دارد به صراحت بگویند که امسال این‌ها چه میزان گوشت وارد کرده‌اند.

۸۰ درصد بازار گوشت تولید داخل است

مؤمنی گفت: برای کنترل بازار گوشت دولت باید نظارت جدی داشته باشد و اجازه دهد که تجارت بین همه افراد ذیصلاح جاری شود. همچنین دولت نباید در این واردات سود داشته باشد؛ چراکه هدف دولت تنظیم قیمت بازار و رساندن گوشت ارزان به دست مصرف‌کننده است. همچنین باید در توزیع گوشت نظارت کامل داشته باشد و به این منظور می‌تواند برای لاشه‌های وارداتی کد‌رهگیری نصب کند. رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل هشدار داد: اگر امروز با وجود اینکه حدود ۸۰ درصد در تأمین گوشت خودکفا هستیم به چنین مشکلی برخوردیم، شاید اگر جلوگیری نکنیم، در محصولات دیگری هم به مشکل بربخوریم.

مؤمنی گفت: حقیقتاً اگر سیاست درستی اتخاذ نشود نگرانی از تأمین روغن، شکر و کنجاله هم احتمالاً وجود دارد. دولت باید اقدامات جهادی کند و رقابت را بین تجار ایجاد کند و اجازه ندهد کسانی که تا دیروز به عنوان یک صادرکننده معمولی فرش بودند، امروز با پیوستن به حلقه واردکنندگان گوشت، زندگی لاکچری را در کشور‌های خارجی داشته باشند.
مؤمنی گفت: دولت باید بازار‌های خود را متنوع کند. رئیس‌جمهور برزیل که از آن به‌عنوان ترامپ دوم مطرح می‌شود، چه بسا به خاطر خوش‌خدمتی خود به امریکا در آینده صادرات خود را به ما قطع کند و ما باید از اکنون پیش‌بینی‌های آینده را بکنیم.

ترخیص ۱۵۴ کانتینر گوشت دپو شده از گمرک شهید‌رجایی

دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس از ترخیص ۱۵۴ کانتینر گوشت دپو شده از گمرگ شهید‌رجایی به صورت قطعی خبر داد و اظهار کرد: با تدابیر اتخاذ شده ۶۰ کانتینر گوشت دیگر طی هفته آینده به بازار مصرف عرضه خواهد شد.
‌ابوالفتح ابوالهادی اظهار کرد: تا این لحظه از تعداد ۶۱۹ کانتینر گوشت مزبور، تعداد ۱۵۴ کانتینر به صورت قطعی توسط مالکان ترخیص شده است. وی خاطر نشان کرد: پس از طی روند تحقیقات و بررسی اسناد و مدارک موجود و با شناسایی تعداد ۶۰ کانتینر گوشت دیگر نیز در نتیجه اتخاذ تدابیر لازم و پس از نمونه‌برداری توسط اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، مقرر شده این محموله عظیم گوشت تا هفته آینده به بازار مصرف عرضه و در چرخه توزیع قرار گیرد. ابوالهادی اضافه کرد: با اقدامات انجام شده، تعداد ۲۵۰ کانتینر گوشت به گمرگ وارد شده است که با وجود خروج کانتینر‌های گوشت هم‌اکنون تعداد ۸۱۵ کانتینر گوشت در اسکله بندر شهید‌رجایی بندرعباس موجود است و روند واردات گوشت همچنان ادامه دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
اقای مومنی باسلام
در مصاحبه شما یکی از علل افرایش قیمت گوشت هزینه دامپزشکان اعزامی عنوان شده است چون بنده یکی از کارشناس اعزامی بوده واین هزینه ها را به کرات درزمان اقامتم وباتوجه به نرخ ارز محاسباتی و پرداختی شرکت به کارشناس اعزامی آنالیز کرده ام حداکثر مبلغ پرداختی به ازای یک کیلو گوشت وارداتی بین 150تا 200 تومان می شامل ( حق مامو ریت کارشناس ، هزینه بلیط ، اقامت ، بیمه و.... ) می باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار