کد خبر: 947296
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
سیدعبدالله متولیان
یکی از آفت‌هایی که تمامی کشور‌ها و نظام‌های سیاسی جهان را تهدید به انحراف از استقلال و مسیر اصلی خود می‌کند، افتادن در دام «استراتژی غفلت» است. نظام سلطه و هژمون جهانی تلاش می‌کند با پروپاگاندا، انجام عملیات روانی، نفوذ، لاینحل نشان دادن مشکلات داخلی، سرگرم‌سازی، مرعوب‌سازی، فریب و... کشور هدف را تحت کنترل استراتژی غفلت قرار دهد.
استراتژی غفلت در سه سطح: مردم، نخبگان و مسئولان توسط نظام سلطه و هژمون جهانی پیاده می‌شود: اولین حوزه استراتژی غفلت، ارتباط با مردم از طریق دیپلماسی عمومی است. در عصر ارتباطات که جهان به دهکده‌ای بی‌مرز تبدیل شده، نظام سلطه با کمک عوامل داخلی خود در کشور هدف و ظرفیت بسیار بالای رسانه‌ای خود به‌ویژه در حوزه مجازی، سعی می‌کند مردم را با بزرگ‌نمایی مشکلات و ضعف‌ها، مسیر تکیه ملت به حقایق، واقعیت‌ها، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های داخلی را واژگون ساخته و به غفلت از جنگ روانی دشمن، غفلت از نقاط ضعف نظام سلطه، غفلت از فرصت‌ها، غفلت از مطالبه‌گری از مسئولان و... تبدیل کند.
در استراتژی غفلت مهم‌ترین هدف نظام سلطه، مسئولان و مدیران عالی کشور هستند. در استراتژی غفلت درباره مسئولان و مدیران و نخبگان یک کشور مبتنی بر اشتباه محاسباتی تصمیم‌گیران، دو هدف بسیار مهم نشانه‌گیری می‌شود: ۱ - تغییر و جابه‌جایی یا استحاله در اولویت‌های اقتصادی کشور (Change and Shift or Transmutation in Economic Priorities) ۲ - فرصت سوزی از طریق انجام پروژه‌های متعدد از جمله پروژه سرگرم‌سازی روی حواشی و غفلت از اصول. قرن‌هاست که انگلیسی‌ها (و حدود ۱۰۰ سال است که امریکایی‌ها) با این سیاست و تکیه به استراتژی غفلت به مسئولان کشور‌ها آدرس عوضی می‌دهند و کشور‌ها و مردم را درگیر مسائل حاشیه‌ای کرده و مسیر اولویت‌ها را عوض می‌کنند و اقتصاد کشور را به قهقرا برده و نابود می‌کنند و مهم‌ترین صدمه‌ای که به کشور می‌زنند سوزاندن فرصت‌ها است؛ مثلاً در شرایط فعلی که با خروج شیطان بزرگ از برجام و بدعهدی و موذی‌گری و حیله اروپایی‌ها، تمام تعهدات اروپا صرفاً به مبادلات مالی خلاصه شده و برای همین کانالِ تحقیرساز هم شروط غیرقابل قبول تحمیل می‌کنند. در حالی که بهترین فرصت‌ها، نظیر فرصت جوانی جمعیتی در اختیار نظام اسلامی بوده و اولویت اصلی کشور، اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است، متأسفانه طرف اروپایی توانسته نظام ما را درگیر استراتژی غفلت نموده و وقت گرا‌نب‌های نظام اسلامی به جای پرداختن به اولویت‌های اصلی و استفاده حداکثری از فرصت جوانی، به تصویب یا عدم تصویب کنوانسیون‌های استعماری نظیر پالرمو، FATF و CFT سپری می‌شود.
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دقیقاً بر اعمال استراتژی فرصت و محو و نابودی کامل استراتژی غفلت استوار است. در این باره حضرت امام خامنه‌ای در تبیین بیانیه گام دوم در جمع مردم تبریز می‌فرمایند: «الان ما در نشاط چهل سالگی و آمادگی و قدرت لازم برای حرکت به طرف جلو هستیم، امکانات داریم، ظرفیت داریم، همه این مشکلاتی که وجود دارد، قابل رفع است؛ گرانی قابل رفع است، کاهش ارزش ریال قابل رفع است، مشکل مسائل تولید داخلی قابل رفع است، همه این‌ها قابل رفع است؛ یک مقداری صبر، یک مقداری تدبیر، یک مقداری اتّحاد و اتّفاق، یک مقداری جدّیت در حرکت و مانند این‌ها را لازم دارد. امکانات ما بسیار خوب، و دشمن هم در حال ضعف و ان‌شاءالله ضعیف‌تر شدنِ هرچه بیشتر [است]. از این فرصت باید استفاده کرد». «امروز نظام جمهوری اسلامی در بهترین فرصت‌ها است؛ امروز فرصت کار است، امروز فرصت حرکت است؛ حرکت دولت، حرکت ملّت، حرکت مسئولین، هر کدام در جای خودشان و کار خودشان. جوان، امروز باید حرکت کند، از فرصت استفاده کند. امروز موقعیت، متناسب است؛ یک جمعیت زیاد، یک کشور بزرگ، این‌همه ظرفیت که من در بیانیه به اندکی از آن‌ها اشاره کردم» دشمن در چارچوب استراتژی غفلت خود را مقتدر نشان می‌دهد در حالی که خداوند سبحان کید شیطان را ضعیف می‌داند و به فرمایش مقام معظم رهبری: «حضرت زینب به یزید فرمود: کد کیدَک وَ اسعَ سَعیک ... فَوَاللهِ لا تَمحو ذِکرَنا؛ (۹) هر غلطی می‌توانی بکنی بکن، [امّا]بدان که هیچ غلطی نمی‌توانی بکنی»
در همین راستا حضرت امام خامنه‌ای در جمع مداحان، مردم و مسئولان را به محو این استراتژی دشمن فراخوانده و از اشتباه محاسباتی پرهیز می‌دهند: دشمنان حقیقت و دین خدا، تازه به وجود نیامده‌اند و از آغاز، حضور و صف‌آرایی داشتند. امروز هم، همان هست و بعدازاین هم خواهد بود... پرچمی که در آسیا، اروپا و امریکا در مقابل انقلاب ایستاده، همان پرچم است. نترسید و دچار اشتباه نشوید. خدا باشماست... هرکس به وعده الهی باور ندارد، به این ٤۰ سال نگاه کند که دشمنان هر کار توانستند کردند. بعد از ٤۰ سال آن‌ها ضعیف‌تر و ما قوی‌تریم. اینک بیانیه گام دوم انقلاب تمام نظام، نخبگان، جوانان، مسئولان، علما، دانشمندان و آحاد مردم را به محو استراتژی غفلت و اغتنام فرصت‌ها برای ورود قوی، سازمان یافته، بانشاط، مؤمنانه، انقلابی و جهادی به دهه پنجم انقلاب اسلامی فرا می‌خواند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار