کد خبر: 947192
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
نگاهی به مخالفت دوباره وزیر ورزش با مصوبه مجلس درباره واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس
مخالفت دوباره وزیر ورزش با مصوبه مجلس برای واگذاری استقلال و پرسپولیس، پرونده خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را متوقف کرده است.
سعيد احمديان
جوان آنلاین: همان آش و همان کاسه، حکایت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی است. ادعایی که هرچند ماه یک بار از سوی دولت و مجلس پیش کشیده می‌شود و بعد از چند وقت سر دواندن هواداران و افکار عمومی، آب از آب تکان نمی‌خورد و سرخابی‌ها می‌مانند بیخ ریش دولت تا هزینه ۱۰۰ میلیاردی بودجه سالانه‌شان را از این سمت و آن سمت جور کند، آن هم هزینه‌ای که خروجی اش صفر است و آورده‌ای ندارد. همین است که دولت هرچند ماه یک بار به فکر این می‌افتد که این دو باشگاه را واگذار کند تا یکی از دردسرهایش کمتر شود، تصمیمی که هیچ وقت در سال‌های گذشته به مرحله عمل نرسیده و استقلال و پرسپولیس وبال گردن دولت مانده‌اند.

تصمیم تکراری دولت و ورود مجلس
پاییز امسال هم دولت دوباره رئیس سازمان خصوصی‌سازی را احضار کرد تا بار دیگر پرونده خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به جریان بیفتد. این بار دولتی‌ها مدعی بودند که جدی هستند و پای فروش دو باشگاه ایستاده‌اند. دولت پایش را در یک کفش کرده بود که می‌خواهد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را به بخش خصوصی واگذار کند. مصوبه داد و دو باشگاه را از زیرمجموعه مؤسسه‌های فرهنگی درآورد تا یکی از موانع برداشته شود. نکته قابل تأمل این بود که دولتی‌ها چند سال پیش برای اینکه سرخابی‌ها خصوصی نشوند، مصوبه داده بودند و پسوند فرهنگی را به دو باشگاه اضافه کرده بودند تا این دو باشگاه مشمول واگذاری نشوند. به فاصله چند سال، اما انگار ورق دوباره برگشته بود تا دولت بار دیگر تصمیم بگیرد که خودش را از شر باشگاهداری خلاص کند و در این بین باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که هر کدامشان سالانه حداقل ۵۰ میلیارد خرج روی دست دولت می‌گذاشتند، در اولویت بودند.
مجلس هم وقتی دید این بار عزم دولت جزم است، پای کار آمد و ۲۴ دی بود که کمیسیون تلفیق مجلس در مصوبه‌ای وزارت ورزش و جوانان را با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی مکلف کرد حداکثر تا پایان شهریور سال ۹۸ شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را در بازار پایه فرابورس فراهم کند. پس از پذیرش دو شرکت مذکور در بازار پایه فرابورس و عرضه ۵ درصد سهام هر یک از دو شرکت جهت کشف قیمت، قرار شد ۵۱ درصد سهام آن‌ها به صورت بلوکی و باقی سهام به صورت خرد عرضه شود.

دولت مقابل مجلس
وزارت ورزش و مجموعه دولت که تا قبل از آن برای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس مشتاق نشان می‌دادند، پس از مصوبه مجلس از در مخالفت درآمدند، طوری که ۳۰ دی در جلسه وزیر ورزش با فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، مسعود سلطانی‌فر به مصوبه تلفیق انتقاد می‌کند و مدعی می‌شود شیوه‌ای که در مصوبه تلفیق پیش‌بینی شده، مانع واگذاری دو باشگاه است.
مخالفت دولت با مصوبه مجلس دیروز هم تکرار شد و وزیر ورزش در جلسه‌ای که صبح دوشنبه با نمایندگان فراکسیون ورزش مجلس داشت، نسبت به این مصوبه انتقاد کرد. سلطانی‌فر پس از پایان این جلسه در گفت‌وگویی با خبرگزاری خانه ملت، انتقادش را به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اینگونه بیان کرد: «اراده دولت این بود که این خصوصی‌سازی در سال ۹۸ انجام گیرد و در همین رابطه هیئت دولت مصوبه‌ای در این زمینه گذراند که این مهم از طریق سازمان خصوصی‌سازی اتفاق بیفتد، اما دولت با روال واگذاری که در مجلس به تصویب رسید، مخالفت کرد به این دلیل که مراحل اجرایی کار باید سهل‎تر و به صورت کامل انجام شود، لذا واگذاری به صورت بلوکی از طریق فرابورس کار را سخت می‌کند. به هر حال باید با برگزاری جلسات روی شکل کار با مجلس به تعامل خوبی دست یابیم.» محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون ورزش مجلس هم با اشاره به مخالفت دولت با مصوبه کمیسیون تلفیق به خبرگزاری خانه ملت گفته است: «در این زمینه دولت و مجلس نقطه‌نظرات مختلفی دارند، ولی باید در این زمینه با توجه به شرط قانون برای کشف قیمت و واگذاری بلوکی سهام، راهکاری اندیشیده شود که هواداران دو باشگاه ورود کنند تا صاحبان اصلی باشگاه شوند.»

بازگشت به پله اول
با توجه به واکنش دولتی‌ها به مصوبه مجلس درباره خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به نظر می‌رسد بار دیگر روند واگذاری سرخابی‌ها با مشکلات جدی‌ای روبه‌رو شده است و شاید اختلافات دولت و مجلس بر سر چگونگی واگذاری سبب شود تا دوباره پرونده خصوصی‌سازی دو باشگاه متوقف شود و دولت آن را بایگانی کند. به قول معروف گویا قرار است باز هم همان مسیر همیشگی برای واگذاری قرمز‌ها و آبی‌های پایتخت دوباره تکرار شود، مسیری که هیچ گاه قرار نیست از مبدأ به مقصد برسد و در همان نقطه شروع متوقف می‌شود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار