کد خبر: 946794
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
نگرانی عراقی‌ها از تحرکات امریکایی‌ها در کشورشان هر روز بیشتر می‌شود، تا حدی که سیاستمداران عراقی هشدار داده‌اند که واشنگتن به دنبال احیای داعش ۲ در کشورشان است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «البناء» در پارلمان روز شنبه به پایگاه خبری «المعلومه» گفت: «نیرو‌های امریکایی همه عناصر تروریستی و خانواده‌های‌شان را از سوریه به پایگاه‌های امریکا انتقال داده‌اند.» این مواضع سیاستمداران عراقی پس از آن صورت می‌گیرد که شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» به همراه ائتلاف موسوم به ضدداعش به رهبری امریکا اخیراً در منطقه «الباغوز» در استان دیرالزور (شرق سوریه و نزدیک به مرز‌های عراق) با عناصر داعش به توافق رسیدند. این اولین بار نیست که شبه‌نظامیان موافقت می‌کنند بدون درگیری مناطق تحت کنترل خود را به امریکایی‌ها تحویل دهند.
البلداوی در ادامه تأکید کرد که «اقدام عناصر داعش برای تحویل دادن خود و خانواده‌های‌شان به امریکایی‌ها بیانگر حجم همکاری بین دو طرف است». در مهرماه ۱۳۹۶ شبه‌نظامیان داعش قبول کردند شهر رقه را تخلیه و این شهر را به امریکایی‌ها تقدیم کنند. در آن زمان نیز امریکا شبه‌نظامیان داعش را به مکان نامعلومی انتقال داد، اما حالا به نظر می‌رسد امریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند بقایای داعش را به عراق انتقال دهند که می‌توانند به بحرانی جدی برای عراقی‌ها تبدیل شوند. البلداوی با اشاره به اینکه بار دیگر عناصر داعش سازماندهی خواهند شد تا علیه امنیت عراق دست به توطئه جدید بزنند، از دولت خواست که نام‌های دریافتی این عناصر و جزئیات آن را بررسی کند. این نماینده عراقی همچنین تأکید کرد که بغداد نمی‌تواند این عناصر تروریستی را تحویل بگیرد و طرف امریکایی باید آنان را به کشور‌های اصلی‌شان تحویل دهد و در آنجا محاکمه شوند. وضعیت زندانیان داعشی که تابعیت یا اصالت غربی دارند امروزه به یکی از مهم‌ترین بحث‌های دیپلماتیک تبدیل شده است. چند روز قبل ترامپ اروپایی‌ها را تهدید کرد زندانیان داعشی را تحویل بگیرند و گرنه واشنگتن آن‌ها را آزاد خواهد کرد، اما این درخواست و تهدید ترامپ با واکنش سرد مقامات اروپایی مواجه شد.
در همین حال، روزنامه «الاخبار» لبنان نیز روز شنبه با اشاره به «ادامه فرآیند انتقال عناصر مسلح گروه داعش به غرب عراق» گزارش داد که جزئیات انتقال این افراد بین روایت دولت عراق و آنچه عملاً در میدان صورت می‌گیرد، اختلاف دارد. در همین حال، یک منبع دولتی بلندپایه در عراق به الاخبار گفت که واشنگتن «از فرار نیرو‌های دارای تابعیت عراق که نزد نیرو‌های دموکراتیک سوریه زندانی هستند، ابراز نگرانی کرده و در یک نامه محرمانه از بغداد خواسته است که در تحویل گرفتن آنان، عجله کند.» وی تعداد این تروریست‌ها را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت که احتمال دارد این افراد بیرون رانده شده از سوریه، هسته‌هایی باشند که «در زندان طرح داعش ۲ را کلید بزنند». گروه داعش در زندان «بوکا» و به سرکردگی «ابوبکر البغدادی» تشکیل شد. در آن زمان امریکا عراق را اشغال کرده بود و هسته اولیه این گروه در این زندان شکل گرفت. این منبع در پایان احتمال داد که امریکایی‌ها بخشی از عناصر داعش را مخفی کرده باشند و فقط آمار تعداد اندکی از آن‌ها را در اختیار دولت عراق قرار داده باشند.
این تحرکات امریکایی‌ها در عراق زنگ خطر را در میان عراقی‌ها به صدا درآورده است. سه روز قبل «کاظم الحاج» کارشناس مسائل امنیتی عراق تأکید کرد که امریکا می‌کوشد تروریست‌ها را وارد عراق کند. وی گفت: «برخی مناطق بیابانی غربی همچنان تحت سیطره امریکایی‌ها قرار دارد و نیرو‌های امنیتی نیز قادر نیستند بر آن مسلط شوند». الحاج با اشاره به اینکه این مناطق به ویژه مناطق «القذف و حوران» گستردگی زیادی دارند، تصریح کرد که هیچ کنترلی بر این مناطق نیست و همین مسئله باعث شده است که «امریکایی‌ها از آن در آموزش و سازماندهی مجدد داعش برای انتقال آن‌ها به مناطق آغاز عملیات مجرمانه استفاده کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار