کد خبر: 946531
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
به‌رغم ادعا‌های دولتمردان امریکا مبنی بر اینکه سیاست دولت فعلی امریکا تغییر رفتار و نه تغییر نظام ایران است برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در امور ایران اظهارات روشنی به زبان آورده است که دولت فعلی در پی براندازی نظام ایران است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  برایان هوک در یک پیام ویدئویی مقابل ساختمان سفارت سابق ایران در واشنگتن دی‌سی، پایتخت امریکا گفت: مشتاق روزی است که کلید‌های سفارت ایران در واشنگتن را به حکومتی که نماینده واقعی مردم ایران باشد، برگرداند. هوک گفته امیدوار است آن حکومت «انگیزه‌اش یک ایدئولوژی انقلابی منسوخ نفرت‌بار نباشد، بلکه منافع و اراده مردم بزرگ ایران باشد.» برایان هوک گفت: مردم ایران باید نهایتا آزاد باشند قوانین و رهبران‌شان را خود انتخاب کنند نه توسط «یک رژیم مافیایی فاسد مذهبی.»
ساختمان سفارت پیشین ایران که برایان هوک از مقابل آن این پیام ویدئویی را فرستاده اندکی پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ تعطیل شد. سفارت ایران در واشنگتن به دلیل قطع روابط دیپلماتیک ایران و امریکا تعطیل است. نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور ایران درباره ساختمان سفارت ایران گفته «ایالات متحده تقریبا ۴۰ سال است که از آن نگهداری کرده؛ از نظر امنیت و زیبایی محوطه. حتی فرش‌های ایرانی و آثار هنری که زمانی اینجا بودند همگی در انباری با درجه هوای کنترل شده نگهداری می‌شوند تا زمانی که روابط دیپلماتیک ما برقرار شود، به مردم ایران بازگردانده شوند.» هوک در برابر سفارت پیشین ایران در امریکا گفت: «۴۰ سال از انقلاب بهمن ۵۷ می‌گذرد و با هر معیاری که حساب کنید این رژیم کارنامه تاریکی دارد. ایالات متحده امیدوار است شما، مردم ایران، جایگاه برحق خود را به عنوان یک نیروی قدرتمند برای ثبات و سعادت در خاورمیانه و فراتر از آن به‌دست آورید، ۴۰ سال آینده می‌تواند کاملاً متفاوت باشد.»
هوک از سوی دیگر در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «بیلد» در تشریح راهبرد دولت امریکا درباره ایران انگار که حواسش جمع‌تر شده تا اعتراف مسئولیت‌زای بالا را به نوعی جبران کرده باشد، گفت: «راهبرد ما بر سه مبنا قرار دارد؛ دیپلماسی، بازدارندگی و اینکه ما در کنار مردم ایران هستیم.» هوک گفت که دیپلماسی کشورش در راستای بهبود روابط و جلوگیری از تهدید‌ها در برابر صلح و امنیت است و مدعی شد که اعمال فشار حداکثری به ایران در این جهت صورت می‌گیرد که ایران را پای میز مذاکره بکشاند و همزمان مانع از دستیابی ایران به درآمد‌هایی شود که آن‌ها برای سیاست خارجی خشونت‌بار خود هزینه می‌کنند.
وی افزود: «مایک پمپئو و من با جامعه ایرانی‌های خارج از ایران ارتباط داریم، چون می‌خواهیم که از آرزو‌ها و رؤیا‌های آنان بشنویم.» هوک در پاسخ خبرنگار بیلد مبنی بر اینکه وی چگونه سخنان اخیر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور امریکا درباره ایران را ارزیابی می‌کند هم گفت که در ۴۰ سال گذشته ایران به اندازه کافی روشن کرده است که خواستار نابودی اسرائیل و امریکاست و این موضع‌گیری را رهبری و وزیر خارجه ایران هم داشته‌اند. وی تعبیر محو کردن اسرائیل از روی نقشه را هم با هولوکاست برابر دانست، اما در نهایت مدعی شد که مردم ایران چنین دیدگاهی ندارند.
هوک درباره درخواست امریکا از اروپایی‌ها مبنی بر خارج شدن از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) هم گفت: «امریکا ماه می‌از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و شش ماه بعد هم تحریم‌های نفتی و بانکی را بار دیگر اعمال کرد. این تحریم‌ها قوی‌ترین ابزاری هستند که ما در اختیار داریم تا رژیم را به منظور تغییر رفتار در زمینه توسعه موشکی و حمایت مالی تروریسم، تجاوز‌های منطقه‌ای، حملات سایبری و نقض حقوق‌بشر تحت فشار بگذاریم.» هوک در پایان گفت: «مهم‌ترین کاری که اروپایی‌ها می‌توانند انجام دهند این است که عاملی بازدارنده علیه توسعه موشکی و آزمایش‌های موشکی ایران ایجاد کنند. ما می‌توانیم درباره جنبه‌های توافق بحث کنیم، اما آنچه مسلم است این است که ایران توافق را به عنوان مجوزی برای توسعه برنامه موشکی خود تفسیر می‌کند. ایرانی‌ها بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه را در اختیار دارند و خطر یک جنگ بالاست.

هدف اینستکس دورزدن تحریم‌ها نیست
«میشائیل کلور ــ برشتولد»، سفیر آلمان در تهران در مصاحبه‌ای با تسنیم درباره سازوکار موسوم به اینستکس گفت: «ما اینستکس را تأسیس کردیم که وظیفه‌اش تسهیل روابط تجاری میان ایران و اروپاست و از این طریق مجدداً بر اراده و تلاش خود برای حفظ ضوابط اقتصادی برجام مهر تأیید زدیم.» وی افزود: «آلمان یکی از سه سهامدار اینستکس است و رئیس اداره کل اقتصاد و توسعه پایدار وزارت امور خارجه آلمان در شورای نظارت این نهاد به‌نمایندگی از آلمان حضور دارد، علاوه بر این، اینستکس را یک مدیر بانکی آلمانی باتجربه هدایت می‌کند.»
برشتولد بر این باور است که «اینستکس علیه هیچ کشوری نیست و هدف آن نیز نقض یا دور زدن تحریم‌های امریکا نیست. اینستکس فقط می‌خواهد معاملات قانونی را امکانپذیر سازد.» سفیر آلمان با بیان اینکه اروپا از نظر سیاسی قدم به سرزمینی ناشناخته گذاشته و این تلاش فوق‌العاده سیاسی را نباید دست‌کم گرفت، افزود: «ما مطمئنیم که اینستکس به شرکت‌هایی که برنامه‌های تجاری‌شان تا به امروز به بن‌بست خورده‌اند، کمک خواهد کرد. ما همزمان با مقامات اقتصادی آلمان و اروپا برای توسعه اینستکس در حال مذاکرات فشرده‌ای هستیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار