کد خبر: 946528
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
با وجود تأکید مکرر رئیس جمهور امریکا بر خروج از سوریه، سخنگوی وزارت خارجه امریکا مجدداً گفته که خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه «یک تغییر تاکتیکی» است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  به گزارش ایسنا، ناتان تِک، سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه امریکا در مصاحبه با «الخلیج‌آنلاین» درباره نگرانی‌ها نسبت به سوءاستفاده داعش از عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی در سوریه گفت: «ما متعهد به نابودی کامل داعش شده‌ایم. تصمیم خارج کردن نیرو‌های امریکایی از شمال شرق سوریه که تعدادشان ۲ هزار نفر است همچنان پابرجاست و این یک تغییر تاکتیکی است نه یک تغییر استراتژیک در مأموریت امریکا درباره نابودی داعش. سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: «واشنگتن برای تضمین عدم بازگشت داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی به مناطق آزاد شده تلاش خواهد کرد.» این در حالی است که همین دیروز گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» گزارش داد که ۵۰ کامیون متعلق به ائتلاف امریکا عناصر تروریستی داعش را از منطقه مزارع واقع در حد فاصل شهرک «الباغوز» و رود فرات خارج کردند. دیده‌بان گفته که این کامیون‌ها روز سه شنبه وارد این منطقه شدند تا «معامله غیرعلنی» با عناصر داعش را تکمیل کنند. به گفته این گروه، این کامیون‌ها که بسیار خوب پوشانده شده بودند، عناصر داعش و خانواده‌های‌شان را به همراه چند غیرنظامی دیگر از این منطقه خارج کردند. دیده‌بان در عین حال تأکید کرد مشخص نیست که آیا شب گذشته عناصر داعش به صورت مخفیانه توسط ائتلاف امریکا انتقال داده شده‌اند یا خیر.

«گنبد آهنین» در مرزسوریه و عراق
برخی منابع اسرائیلی گفته‌اند امریکا قصد دارد چندین آتشبار سامانه گنبد آهنین را جهت حمایت از نیرو‌های خود در مناطق مختلف جهان از جمله در مرز‌های عراق- سوریه نصب کند. گنبد آهنین یک سامانه ضد موشک و ضد جنگنده است که با بودجه سخاوتمندانه امریکا در اراضی اشغالی ساخته شد. امریکا ماه گذشته ۹ عدد از آن‌ها را خریداری کرد. بر اساس گزارش سایت عبری‌زبان «ان. زد. آی. وی»، امریکا قصد دارد یکی از آتشبار‌های گنبد آهنین اسرائیل را در خاک سوریه و به صورت مشخص در منطقه التنف در مرز‌های سوریه- عراق جهت حفاظت از پایگاه نظامی التنف نصب کند. یک مسئول عالی‌رتبه امریکایی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا را در سفرش به ترکیه همراهی می‌کرد، گفت: واشنگتن با هر حمله‌ای علیه هم‌پیمانان کرد خود در سوریه مقابله می‌کند. این مسئول امریکایی افزود: بولتون به آنکارا اعلام کرد که واشنگتن هرگز در این مرحله از پایگاه التنف عقب‌نشینی نخواهد کرد. در همین راستا، «حسن الساری» دبیرکل جنبش «الجهاد و البناء» وابسته به سازمان «حشدالشعبی» عراق درباره تلاش امریکا برای دور کردن نیرو‌های این سازمان از مرز عراق با سوریه هشدار داد. الساری در گفت‌وگو با رادیو «اسپوتنیک» گفت، امریکا نخواهد توانست نیرو‌های حشدالشعبی را از مرز عراق با سوریه دور کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار