کد خبر: 946356
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
تعدیل موضع پاکستان بعد از پایان سفر بن‌سلمان
انتقاد‌ها از سفر ولیعهد سعودی به اسلام‌آباد، وزیر خارجه پاکستان را وادار کرد تأکید کند که دولت پاکستان به جایگاه مناسباتش با ایران واقف است و توسعه مناسبات با عربستان به قیمت کاهش روابط با ایران نخواهد بود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان روز یک شنبه با اسکورت شش جت جنگنده وارد پاکستان شد و از آنجا به هند رفت. در سفر محمد بن‌سلمان، صد‌ها هتل پنج ستاره برای اقامت هیئت هزار نفره عربستان درنظر گرفته شد و گفته می‌شود زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ میلیاردی ریاض در حوزه‌های انرژی، پتروشیمی و صنایع معدنی خواهد بود. این سفر به فاصله سه روز بعد از حمله تروریستی به اتوبوس مرزبانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد که در آن ۲۸ پاسدار شهید شدند و سردار علی جعفری، فرمانده سپاه وعده کرد که انتقام آن را از عربستان و امارات خواهد گرفت و از دولت پاکستان هم خواست نحوه برخوردش با گروه تروریست جیش‌العدل را تغییر دهد. شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، از مقام‌های ایرانی خواسته چنانچه مدارکی درباره حمایت نیرو‌های امنیتی این کشور از گروه جیش‌العدل دارند، ارائه کنند و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان هم در کنفرانس مشترک با قریشی گفت: «ما تعجب می‌کنیم وقتی ایران که خود رئیس تروریست‌ها است، این اعتراض را مطرح می‌کند.» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سخنان عادل الجبیر گفت: «سخنان بی‌مایه و آکنده از نفرت ایشان که سابقه‌ای بس طولانی در دروغ‌پردازی و کینه‌ورزی نسبت به ایران و ایرانیان دارد، هرگز این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که پدرخوانده واقعی تروریسم تکفیری در جهان و منطقه کسی جز دولت متبوع او نیست و این سخن و کلام برای آنانی که اندکی از چهره ریاکارانه او را می‌شناسند نیاز به شرح و بیان بیشتر ندارد.»
 
هزینه‌های سفر بن‌سلمان
سفر بن‌سلمان در داخل پاکستان با انتقاد‌های زیادی روبه‌رو شد. صد‌ها نفر از پاکستانی‌های معترض به سفر ولیعهد عربستان دست به تظاهرات زدند و شماری از سیاستمداران پاکستانی هم از ریخت‌و‌پاش‌هایی که دولت عمران‌خان برای استقبال از محمد بن‌سلمان آغاز کرده است به شدت انتقاد کرده‌اند. روزنامه «دیلی تایمز» هم روز سه شنبه در سرمقاله خود نوشت: «ایران از پاکستان خواسته است علیه تروریست‌هایی که در حمله اخیر جاده خاش- زاهدان دست دارند اقدام کند؛ بنابراین اسلام‌آباد باید به ملاحظات تهران بپردازد.» مجموع این‌ها باعث شد که وزیر خارجه پاکستان با حضور در برنامه «جیونیوز» بگوید که گسترش و استحکام روابط با تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و اسلام‌آباد همواره، تعمیق این روابط را خواستار است. شاه محمد قریشی با تأکید بر اراده دولت کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: گسترش و استحکام روابط با تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و اسلام‌آباد همواره، تعمیق این روابط را خواستار است. قریشی درخصوص سفر اخیر بن‌سلمان به پاکستان و رویکرد سیاست خارجه دولت اسلام‌آباد گفت: بدون شک طرف سعودی از ماهیت روابط نزدیک پاکستان با ایران بی‌خبر نیست. قریشی اضافه کرد: چند روز پیش با ظریف وزیر خارجه ایران تلفنی گفت‌وگو کردم، ایشان به رضایت نداشتن ایران از پاکستان هیچ اشاره‌ای نکرد، بلکه نگران مرزبانان ایرانی ربوده شده بود که همچنان در چنگ تروریست‌ها اسیرند. قریشی افزود: «پاکستان برای ر‌هایی تعدادی از این مرزبانان (پنج تن) نقش ایفا کرد و آمادگی داریم در هر سطحی با طرف ایرانی همکاری کنیم.»‌برخی ناظران تغییر لحن وزیر خارجه پاکستان بعد از کنفرانس مطبوعاتی دو روز قبل با طرف سعودی را ناشی از نگرانی طرف پاکستانی از نزدیک شدن تهران به دهلی‌نو به خصوص در فضای تنش‌آلود مناسبات ایران و اسلام‌آباد بعد از حمله تروریستی هفته قبل در سیستان و بلوچستان می‌دانند، به‌خصوص که روز یک‌شنبه، سوشما سواراج، وزیر خارجه هند به فاصله کمی بعد از حمله تروریستی در سیستان، به ایران سفر کرد، آن هم در شرایطی که محمدجواد ظریف، همتای ایرانی او برای شرکت در نشست امنیتی مونیخ در ایران حضور نداشت. سفر برنامه‌ریزی نشده سواراج به ایران و دیدار او با عباس عراقچی، معاون ظریف، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ارتباط این دیدار با افزایش تنش‌های ایران و پاکستان را تشدید کرده، موضوعی که قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز آن را رد نکرده است.
 
تنش با دهلی نو
همزمان، تنش‌ها بین دهلی‌نو و اسلام‌آباد نیز تشدید شده است. در حالی که ولیعهد عربستان در ادامه سفر آسیایی خود از پاکستان وارد هند شده و وعده تنش‌زدایی بین هند و پاکستان را داده، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان روز سه شنبه با رد هرگونه ارتباط کشورش با حمله مرگبار چند روز پیش علیه کاروان نظامیان هند در منطقه کشمیر تأکید کرد، اسلام‌آباد در صورت لزوم به مواضع تهاجمی هند پاسخ خواهد داد. عمران خان گفت: «من تاکنون به دلیل سفر ولیعهد عربستان به پاکستان به موضوع حمله در منطقه «پولواما» پاسخ ندادم، اما حالا به آن پاسخ می‌دهم.»‌وی افزود: «من همچنین می‌خواهم از دولت هند سؤال کنم اگر شما به دنبال این هستید که پاکستان را به خاطر هر اتفاقی در کشمیر مقصر بدانید، شما ما را سپر بلا قرار می‌دهید. اگر شما در فکر حمله به ما هستید ما بدون هیچ فکری آن را تلافی خواهیم کرد.» فرمانده ارتش هندوستان در منطقه مورد مناقشه کشمیر دیروز در تازه‌ترین موضعگیری خود گفته که آژانس اصلی جاسوسی پاکستان موسوم به ISI در حمله اخیر در کشمیر علیه کاروان امنیتی هند دست داشته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
0
بالاخره تو پاکستان هستند کسانی که قدرت دارن و حامی تروریستها هستند وگرنه خودشون تروریستها رو نابود میکردن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار