کد خبر: 946327
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
نگاهی به نقش مادران شهید در سینما
ایفای نقش مادران شهید از سوی بازیگران همواره مورد استقبال شدید جامعه قرار گرفته است. ایفای این نقش‌ها توسط بازیگران نه تنها مور قبول اقبال عموم واقع شده بلکه به طور معمول جوایز معتبر سینمایی را نیز برای این بازیگران به همراه داشته است.

به گزارش جوان آ‌نلاین، طی چهل سال گذر از انقلاب اسلامی ایران سینما همواره شاهد تولید و پخش آثاری بوده که به زندگی شهدا، خانواده شهدا و یا جانبازان و ایثارگران پرداخته است.

در این بین ایفای نقش مادران شهید از سوی بازیگران همواره مورد استقبال شدید جامعه قرار گرفته است. ایفای این نقش‌ها توسط بازیگران نه تنها مور قبول اقبال عموم واقع شده بلکه به طور معمول جوایز معتبر سینمایی را نیز برای این بازیگران به همراه داشته است.

به همین مناسبت خبرگزاری میزان به معرفی پنج بازیگر زن سینمای ایران که در نقش مادران شهید ظاهر شده‌اند پرداخته است.

مادران شهید نقش‌هایی که فراتر از سینما جاودانه شدند//////////////////سه شنبه

ثریا قاسمی (ویلایی‌ها)

ثریا قاسمی در سینما و تلویزیون مادران بسیاری را به تصویر کشیده است اما ایفای نقش مادر شهید در فیلم ویلایی ها ساخته منیر قیدی از جمله به یادماندنی‌ترین نقش‌های وی است که برایش سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را نیز به همراه آورده است.

قاسمی درباره بازی در این فیلم گفته است: بازی در فیلم "ویلایی‌ها" برایم یادآور روز‌های سخت دفاع مقدس و انتظار کشیدن‌های خانواده‌های رزمندگان، برای آنکه آیا فرزندشان را باری دیگر می‌بینند یا خیر بود. درس‌های بسیاری از بازی در این فیلم گرفتم.

بازی کردن در چنین نقشی بسیار غمگینانه است؛ برای یک مادر بسیار سخت است که از سرنوشت فرزند خود خبر نداشته باشد و زمانی هم که او را می‌بیند، به این فکر می‌کند که آیا یک بار دیگر فرزندشان را می‌بیند. برایم افتخار بود که نقش یک مادر رزمنده را ایفا کردم.

بسیار بازی در این ژانر فیلم‌ها را دوست دارم و حتماً اگر پیشنهاد دیگر در عرصه دفاع مقدس به من داده شود، آن را قبول خواهم کرد.

مادران شهید نقش‌هایی که فراتر از سینما جاودانه شدند//////////////////سه شنبه

شیرین یزدان بخش (بوسیدن روی ماه)

یزدان بخش شاید خیلی دیر به سینمای ایران وارد شده اما همواره از خود نقش‌های به یادماندنی را از خود به یادگار گذاشته است. یکی از مهمترین و بهترین نقش‌های یزدان بخش بدون شک بازی در نقش ماد شهید در فیلم بوسیدن روی ماه است که برای وی نامزدی سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را نیز به همراه داشت.

یزدان بخش درباره بازی در فیلم بوسیدن روی ماه گفته است: حس عجیبی بود که قابل وصف نیست. در معراج شهدا حالم عادی نبود، بازی نمی‌کردم. خودم را به جای آن مادر‌ها قرار دادم. الان هم به آن زمان فکر می‌کنم می‌بینیم اصلا در آن اتاق بازی نکردم. یک حال عجیبی بود.

مادر شهید، مادر شهید است، چه یک سال از جنگ گذشته باشد و چه سال‌های دور. بالاخره هر زمان که درد دل کنند و خاطرات خود را مرور کنند، باز هم به یاد فرزندان‌شان صحبت می‌کنند و به یاد می‌آورند زحمات و خاطراتی که از فرزندان شهیدشان دارند. هر قدر انسان پیرتر شود احساساتش جوان‌تر خواهد شد. داغ شهید هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود.

مادران شهید، نقش‌هایی که فراتر از سینما جاودانه شدند

مریلا زارعی (شیار ۱۴۳)

زارعی بارها برای ایفای نقش های مختلف نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده و برای آثار مختلفی همچون سربازان جمعه و زیر سقف دودی سیمرغ را به خانه برده اما یکی از به یادماندنی ترین نقش‌های وی در سینما به بازی نقش الفت در فیلم سینمایی شیار صد و چهل و سه باز می گردد.

زارعی بازی در فیلم نرگس آبیار را تجربه ای متفاوت خواند و گفت: دارایی الفت در "شیار ۱۴۳" دم دست نبود که به راحتی آن را به دست آورم؛ بنابراین من بیش از آن که با مادران شهدا صحبت کنم، ذهن و روح و روان خود را بیدار کردم. زیرا حوزه دفاع مقدس را حوزه‌ای شهودی می‌دانم. ایمان داشتم برای بازی این نقش باید از تجربه ۱۸ سال بازیگری ام استفاده کنم. از این رو طبق عادت همیشگی ام برای بازی در هر نقشی یک موسیقی در ذهنم نقش گرفت. اما هر آنچه موسیقی در ذهنم داشتم، مرور کردم و دیدم به الفت نمی‌خورد. من الفت را در سجاده نماز پیدا کردم. به نظرم حق مطلب درباره فیلم «شیار ۱۴۳» ادا نشده است و تحلیل فنی و تکنیکی درباره این اثر چندان خیلی درست نیست.

مستندی درباره یک شهید دیدم که بعد از ۱۵ سال پیکر او را در حالی که سالم بود، به خانواده اش باز می‌گرداند. خانواده اش می‌گفتند او در مجالس عزاداری امام حسین (ع) اشک می‌ریخت و آن را به صورتش می‌زد من این احوال را باور دارم و نقش الفت حاصل این باور من است. متاسفانه از این جنس اتفاقات پیرامون ما زیاد می‌افتد؛ اما در سینما به تصویر کشیده نمی‌شود. یکی از سینماگران می‌گفت: باعث تاسف است که زیباترین وضوی سینما را آنتونی کوئین در عمر مختار گرفته است. در حالی که ما در جامعه‌ای شیعی زندگی می‌کنیم.

مادران شهید، نقش‌هایی که فراتر از سینما جاودانه شدند

آهو خردمند (مهمان داریم)

یکی دیگر از نقش مادران شهید که طی سالهای گذشته بازخورد خوبی را از آن خود کرده بازی آهو خردمند در نقش یک مادر شهید در فیلم مهمان داریم به کارگردانی محمد مهدی عسکرپور بود.

خرمند درباره بازی در این فیلم سینمایی گفته است: شخصیتی که من در این فیلم بازی کردم علاوه بر همه اشتراکاتی که میان مادران ایرانی وجود دارد دربرگیرنده صبوری این مادر برای دوری از ۳ فرزند شهیدش نیز بود و این مسئله شخصیت این مادر را از تمامی نقش های مشابه متمایز می کرد.

مادران شهید نقش‌هایی که فراتر از سینما جاودانه شدند//////////////////سه شنبه

آفرین عبیسی (خانم سادات)

آفرین عبیسی در این فیلم در مقابل امین زندگانی بازیگر نقش شهید محسن حاجی حسنی کارگر به عنوان مادر وی به ایفای این نقش می‌پردازد. "خانم سادات" عنوان فیلم سینمایی زندگینامه شهید حاجی‌حسنی‌کارگر است که به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم ابراهیم‌وند و نویسندگی علی اکبر محلوجیان در حال ساخت است و با برداشتی آزاد به تصویرسازی شخصیت این شهید می‌پردازد.

شهید "محسن حاجی‌حسنی‌کارگر" قاری بین‌المللی و نفر اول مسابقات قرآن کریم در مالزی، دوم مهرماه سال جاری همزمان با ادای مراسم رمی جمرات در منطقه منا به همراه جمع کثیری از حجاج کشورمان دعوت حق را لبیک گفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار