کد خبر: 946214
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
در سفر ولیعهد عربستان به پاکستان، دو کشور قرارداد سرمایه‌گذاری ۲۰میلیارد دلاری در حوزه‌های پتروشیمی، انرژی، معدن، پالایشگاه، انرژی‌های تجدیدپذیر، بخش خدمات و ورزش امضا کردند؛ سرمایه‌گذاری‌هایی که بیشتر با هدف وارد کردن اسلام‌آباد به اردوگاه سعودی در منطقه انجام شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، در شرایطی که مردم پاکستان با توسعه مناسبات با عربستان سعودی مخالف هستند، اما دولت اسلام‌آباد بدون توجه به خواسته‌های مردمی، روابط با سعودی را در اولویت سیاست‌های خود قرار داده است. در نخستین روز از سفر دو روزه محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان به پاکستان، دو کشور یک شنبه شب قرارداد سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در حوزه‌های پتروشیمی، انرژی، معدن، پالایشگاه، انرژی‌های تجدیدپذیر، بخش خدمات و ورزش امضا کردند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، ولیعهد سعودی پس از امضای قرارداد‌های اقتصادی با پاکستان، گفت: «در اولین مرحله از سرمایه‌گذاری عربستان ۲۰ میلیارد دلار وارد خاک پاکستان می‌شود و همه می‌دانند که برای نخستین مرحله این رقم شگفت‌انگیزی است». بن‌سلمان تأکید کرد: «روابط خوب اسلام‌آباد و ریاض می‌تواند آینده‌ای بهتر برای منطقه رقم بزند و دو کشور در زمینه‌های مختلفی از جمله مسائل سیاسی، امور گردشگری و امنیتی با یکدیگر همکاری خواهند داشت». عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان هم در سخنان خود درباره امضای قرارداد‌های اقتصادی با عربستان گفت: «حضور ولیعهد سعودی آغاز دور جدیدی از تاریخ برای مردم پاکستان خواهد بود». عمران خان گفت: «دولت سعودی در مشکلات و سختی‌ها همراه مردم پاکستان بوده و تاکنون نیز همراهی خود را ادامه داده است». نخست‌وزیر پاکستان اضافه کرد: «سرمایه‌گذاری عربستان در پاکستان باعث بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌شود و به زودی مردم نیز از این سرمایه‌گذاری بهره‌مند خواهند شد». نخست‌وزیر پاکستان همچنین تأکید کرد: «بیش از ۳ هزار کارگر پاکستانی در زندان‌های عربستان به سر می‌برند و من از دولت سعودی می‌خواهم که با آزادی آن‌ها باعث شادی خانواده‌شان شود». بن‌سلمان ضمن استقبال از این پیشنهاد عمران خان وعده داد «به محض بازگشت به عربستان مشکلات کارگران پاکستانی را حل کند.»

خرج میلیاردی برای یارگیری
سرمایه‌گذاری چند میلیاردی سعودی در پاکستان درحالی است که پیش از این عربستان با حمایت از دولت اسلام‌آباد و پرداخت وام ۶ میلیارد دلاری به این کشور کمک به‌سزایی به مقامات پاکستانی برای خروج از وضعیت دشوار اقتصادی کرده بود. پاکستان با مشکلات جدی در زمینه پرداخت‌های خود روبه‌رو است و امیدوار است با امضای این قرارداد‌ها بتواند به اقتصاد لرزان خود سامان بدهد. بن‌سلمان تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی پاکستان دولت اسلام‌آباد به رهبری عمران‌خان را در اردوگاه عربستان قرار دهد و عمران‌خان نیز با توجه به اعمال فشار‌های سیاسی و اقتصادی امریکا به کشورش، کمک‌های اقتصادی عربستان را برای پاکستان حیاتی می‌داند. همچنین حضور پاکستان در ائتلاف به رهبری ریاض علیه یمن نیز بسیار برای عربستان حائز اهمیت است و حفظ متحدان در این ائتلاف در سایه فشار‌های خارجی برای توقف این جنگ برای ولیعهد سعودی حیاتی است. عربستان سعودی که به خاطر جنایاتش در یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی تحت فشار افکار عمومی جهان و مقامات غربی است، تلاش می‌کند با یارگیری‌های منطقه‌ای، از زیر بار این فشار‌ها خارج شود. به همین منظور، کشور‌هایی مثل پاکستان که به شدت نیازمند کمک‌های مالی هستند، در دستور کار رژیم سعودی قرار گرفته‌اند تا حامیان منطقه‌ای خود را افزایش دهد. امضای قرارداد ۲۰ میلیاردی با عربستان سعودی درحالی است که پیش از سفر بن‌سلمان، هزاران نفر از مردم پاکستان با اعتراض به سفر ولیعهد سعودی خواستار لغو آن شدند، ولی دولت پاکستان با استقرار ۲۰ هزار نیروی نظامی امنیت بن‌سلمان را تضمین کرد. پاکستان که انتظار سرمایه‌گذاری‌های گسترده از سوی عربستان را دارد، در جریان سفر بن‌سلمان به اسلام‌آباد از تمامی ظرفیت‌های خود برای خوشامدگویی به وی استفاده کرد. در سرتاسر اسلام‌آباد، بنر‌هایی با موضوع خوشامدگویی به بن‌سلمان و عکس‌های مشترک وی با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان نصب شده بود.

ریاض نفت و گاز پاکستان را تأمین می‌کند
«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان که به همراه بن سلمان در پاکستان به سر می‌برد، در پیام توئیتری گفت: «که ریاض نفت و گاز پاکستان را تأمین خواهد کرد». تأمین نیاز‌های نفتی و گازی پاکستان از سوی عربستان سعودی درحالی است که اخیراً عمران خان گفته بود که خط لوله صلح با ایران را دوباره از سر می‌گیرد. عربستان می‌خواهد با این اقدامات، اسلام آباد را از ایران دور کرده و و با تأمین نیاز‌های انرژی پاکستان، نفوذ خود را در پاکستان افزایش دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
0
پاکستان. .مزد ...خیانت های. .مکررش. .به ایران..را....از. ..عربستان. .گرفت. ..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار