کد خبر: 946198
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
گزارش «جوان آنلاین» از تاثیر پیش فروش «ایران خودرو» و «سایپا» بر بازار در گفت‌وگو با فربد زاوه
از روز گذشته قیمت خودرو با افزایش سرسام‌آوری مواجه شده است. این در حالی است که «ایران خودرو» و «سایپا» در واکنش به این گرانی‌ها اعلام کرده‌اند که به مناسبت عید نوروز، ۲۰ درصد از ظرفیت تولید خود را به مصرف‌کنندگان واقعی می‌فروشند و ظرف مدت ۳۰ روز آن را تحویل می‌دهند. در این میان سوالی مطرح می‌شود که آیا این تصمیم از سوی دو خودروساز بزرگ کشور عملی خواهد شد؟ و آیا تاثیری در کاهش قیمت بازار خواهد گذاشت؟
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: چند ماه است که بازار خودرو با شوک قیمتی مواجه شده است. یک بار خبر کاهش واردات قطعات خودرو و به دنبال آن کاهش تولید منتشر می‌شود و بار دیگر افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت خودرو‌های تولید داخل، مردم را شوکه می‌کند.

روز گذشته نیز با افزایش مجدد قیمت خودرو، «پراید» ۴۶ میلیونی شد و بازار را با آشفتگی مواجه کرد. ساعتی پس از این ماجرا، سایپا اعلام کرد که گروه خودروسازی سایپا برای کنترل قیمت‌ها در بازار فروش فوری محصولات خود را آغاز خواهد کرد و هر مشتری با کد ملی و کد پستی می‌تواند یک خودرو خریداری کند و ظرف مدت ۳۰ روز آن را تحویل بگیرد. عبدالله بابایی نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در فروش و خدمات پس از فروش در این باره گفت: «گروه خودروسازی سایپا با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۰ درصد از ظرفیت تولید خود را با قیمت اعلامی سازمان حمایت در این طرح فروش فوری خواهد کرد.»

بابایی در پاسخ به این سوال که قیمت خودرو‌های پیش فروش شده سایپا چقدر خواهد بود، اظهار داشت: «قیمت خودرو‌ها ۵ درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار در اوایل بهمن خواهد بود و قیمت فعلی بازار ملاک قرار نخواهد گرفت.»

محصولات ایران خودرو نیز با گرانی سرسام‌آوری در بازار روبه‌رو شد تا جایی که قیمت پژو «۴۰۵» به مرز ۹۰ میلیون تومان رسید. امروز «ایران خودرو» نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و قیمت گران خودرو در حاشیه بازار را حباب دانست. مصطفی خان کرمی، معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو با بیان اینکه قیمت‌های گران خودرو در حاشیه بازار حباب است، گفته: «فروش فوری محصولات ایران خودرو از روز سه شنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۷ به صورت روزانه و مستمراز ساعت ۱۰ صبح و از طریق سایت فروش اینترنتی شرکت آغاز می‌شود و روند افزایش قیمت مقابله خواهد کرد.»

گرانی خودرو متاثر مشکلات اخیر اقتصادی است

پس از اعلام فروش ویژه محصولات سایپا و ایران خودرو به مناسبت عید نوروز، سوالی مطرح می‌شود که آیا عرضه ۲۰ درصد از ظرفیت تولید این خودروسازی راهکاری برای کاهش قیمت در بازار خودرو خواهد بود؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «هر نوع عرضه‌ای از سوی خودروسازان در بازار اتفاق بیفتد در کاهش قیمت اثرگذار خواهد بود و بهترین راهکار این است که خودروسازان تا جایی که می‌توانند به بازار خودرو عرضه کنند تا از جذابیت این بازار بکاهند و درنتیجه باعث ارزان شدن قیمت خودرو شوند.»

این کارشناس خودرو اظهار می‌دارد: «گرانی خودرو نیز متاثر مشکلات اخیر اقتصادی است که در کشور ایجاد شده است. به‌طور کلی جریان نقدینگی شناوری که داریم در کنار کاهش امید به سرمایه‌گذاری طولانی مدت باعث شده تا نقدینگی تمایلی شدیدی به کسب‌وکار‌های طولانی‌مدت پیدا کنند. به همین دلیل این سرمایه‌های سرگردان یک روز سراغ ارز می‌رود، روز دیگر مواد غذایی و یک روز هم برای خرید خودرو خرج می‌شود و حالا می‌بینیم که نقدینگی به سراغ خودرو آمده و موجی از گرانی‌ها را به راه انداخته است.»

قطعات خودرو که بیش از نیاز وارد کشور شده و قطعات مورد نیازی که وارد نشده!

زاوه با اشاره به اینکه وضعیت امروز بازار قابل پیش‌بینی بود و نسبت به آن هشدار‌هایی نیز داده شده بود، می‌گوید: «سد‌های متوالی ایجاد شده در وزارت صنعت، بانک مرکزی و گمرکات و همچنین آشفتگی در حوزه تجارت خارجی کشور اثرات مخربی در بازار گذاشته است. فرآیند مدیریت تجارت خارجی ایرادات فاحشی دارد و بحث تخصیص ارز‌ها نیز با مشکلات بسیاری مواجه است که تمام این‌ها به منابع ارزی کشور آسیب وارد کرده است.»

او با بیان این موضوع که اگر بودجه و منابع ارزی ما محدود است و شرایط اقتصادی خاصی داریم باید برای تخصیص بودجه مسئولانه‌تر رفتار کنیم، می‌گوید: «در کارخانه‌های خودروسازی برخی قطعات به تعداد بیش از نیاز وجود دارد و برخی قطعات مورد نیاز اصلا وجود ندارد و این ناشی از سوءمدیریت مسئولان دولتی است که منجر به سقوط تولید خودرو و در نتیجه گرانی آن می‌شود.»

دولتی که تورم ۴۰ درصدی را به ۹ درصد رساند، چطور نمی‌تواند خودرو را ارزان کند؟

زاوه با بیان این موضوع که در بسیاری از حوزه‌ها تصمیماتی در اقتصاد کشور گرفته شد تصمیمات اشتباهی بود که آثار آن را امروز مشاهده می‌کنیم، می‌گوید: «متاسفانه مسئولان به هشدار‌های کارشناسان هیچ توجهی نکردند و اقدامی جهت پیشگیری وضعیت فعلی بازار انجام ندادند. باید این سیاست‌گذاری‌های اشتباه در حوزه اقتصادی اصلاح شود و مسئولان مربوطه برای منابع ارزی که بار‌ها گفته شده محدود است، با دقت و دلسوزی بیشتری تصمیم بگیرند و مجوز واردات آن دسته از اجناس تجاری را بدهند که منجر به تولید می‌شود، نه اینکه با سوءمدیریت قطعه‌ای از لوازم تولیدی خودرو را وارد کنند و قطعه دیگری را نه! و با این رفتار سوء، قطعات خودرو ناقص بماند و خط تولید خودرو متوقف شود.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سوءمدیریت دولتی‌ها اظهار می‌دارد: «همین دولت بود که تورم را از ۴۰ درصد به ۹ درصد رساند. حالا چه شده که این دولت به همان نقطه تورم ۴۰ درصد رسیده و نمی‌تواند کالا‌ها و خودرو را ارزان کند؟ این‌ها نشان می‌دهد که ما توان مدیریت اقتصاد کشور را داشتیم و داریم، اما سیاست‌گذاری‌های غلطی را در پیش گرفته‌ایم که باید فورا اصلاح شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
0
اینکه فروش قطعی چند ماه گذشته مردم را ندهی ولی فروش فوری بگذاری؟ کی به کیه! فقط شعار
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
0
ملت اگه فهیم و با بصیرت باشه تحریم می کنه این پیش فروش رو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
0
این گونه گران کردن خودرو شرم آوره
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار