کد خبر: 946191
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:
علیرضا پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از عملکرد وزارت ارشاد در رفع توقیف اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» انتقاد کرد و خواستار عدم اکران فیلم‌های توقیفی شد.
محمدصادقی
سرویس فرهنگی جوان آنلاین: علیرضا پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از عملکرد وزارت ارشاد در رفع توقیف اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» انتقاد کرد و خواستار عدم اکران فیلم‌های توقیفی شد.
چند روز بعد از اکران فیلم رفع توقیف شده «آشغال‌های دوست‌داشتنی» که به واسطه تبلیغات پرحجم فروش خوبی هم در چند روز ابتدایی اکران داشته است، علیرضا پورمختار نماینده مجلس و رئیس کمیسیون اصل ۹۰، در مصاحبه‌ای از سیاست وزارت ارشاد در رفع توقیف و اکران فیلم‌های توقیفی انتقاد کرد. پورمختار گفت: «وقتی ما ارزیابی می‌کنیم فیلمی دارای اثر روانی و رفتاری برای جمعی است که آن را می‌بینند، درواقع باید دید در قضاوت بینندگان چه تأثیری می‌گذارد و الا وزارتخانه فرهنگ و ارشاد را اگر ول کنیم، با این نگاهی که دارند می‌گویند همه کار در این مملکت مباح و آزاد است.» وی با حمله به سیاست‌های سازمان سینمایی دولت دوازدهم، مدعی شد: «اگر به دست آقایان باشد دوست دارند هر فیلمی بدون هیچ محدودیتی اکران شود ولی ما همیشه همان حساسیت را داریم و اکنون نیز از تصمیم کمیسیون در آن مقطع دفاع می‌کنم.» نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با حمایت از تصمیم برای توقیف برخی از فیلم‌ها گفت: «تصمیمی که در آن زمان گرفتیم تصمیم صددرصد درستی بوده است و اکنون هم اعتقاد داریم نباید اکران می‌شدند؛ این فیلم‌ها بدآموزی و آثار مخرب فرهنگی و اجتماعی دارد و به همین دلیل درخواست جلوگیری از اکران آن را داشتیم.» پورمختار همچنین با ابراز تأسف از رفتار وزارت ارشاد در رفع توقیف فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» تأکید کرد: «ما وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم ولی از وزارت ارشاد متأسف هستیم که اجازه می‌دهد چنین فیلم‌هایی ساخته شود و چنین مسائلی را درست کند.» در آخرین هفته‌های سال ۹۷، دو فیلم رفع توقیف شده «پارادیس» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با رفع توقیف به‌سرعت به اکران سینما‌ها رسیدند. اکران آشغال‌های دوست‌داشتنی از چهارشنبه گذشته آغاز شده و به دلیل فضای تبلیغاتی و جو روانی که برای اکران این فیلم رفع توقیف شده پیش آمده است، تا امروز فروش خوبی داشته است. البته این فیلم از تبلیغات پرحجم شهری نیز برخوردار شده است. تا امروز به غیر از اظهار نظر علیرضا پورمختار، هیچ کدام از چهره‌های منتقد، نسبت به اکران «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، موضع منفی نگرفته‌اند. وزارت ارشاد با اکران «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به یک فضاسازی چند ساله درباره مظلوم‌نمایی این فیلم پایان داده است؛ اقدامی که البته برخی آن را نشانه‌ای از انفعال سازمان سینمایی در مقابل فشار‌ها قلمداد می‌کنند. در مقابل به نظر می‌رسد تک انتقاد‌هایی مانند موضع پورمختار، بعد از اکران فیلم، نمی‌تواند باعث تغییر جدی در شرایط فعلی شود. اعتراض رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به اکران آشغال‌های دوست‌داشتنی در شرایطی انجام می‌شود که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، مخالفتی با اکران این فیلم نداشته‌اند. با اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، تنها چند فیلم مطرح در فهرست فیلم‌های توقیفی باقی مانده است. در دوره‌ای سازمان سینمایی تلاش آشکاری برای رفع توقیف این فیلم‌ها انجام داد ولی به نتیجه کامل نرسید. بعد از آن با تغییرات در سطح مدیریت سازمان سینمایی اکنون دو فیلم توقیفی دیگر به اکران رسیده‌اند. به نظر می‌رسد سازمان سینمایی قصد دارد با کاهش حساسیت‌ها نسبت به اکران فیلم‌های رفع توقیف شده، آخرین فیلم‌های باقی مانده در فهرست توقیفی را نیز به اکران برساند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار