کد خبر: 944787
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
معاون مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به عدم تأثیرگذاری طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت اعلام کرد۴۰ درصد پایتخت‌نشینان اجرای طرح زوج و فرد را ناعادلانه می‌دانند.
سرویس ایران‌شهر جوان آنلاین: در حالی که شهرداری تهران تأکید بر قانونی بودن اخذ عوارض از خودرو‌های مخالف پلاک در محدوده زوج و فرد دارد، رئیس کمیسیون عمران شورا، فرمانداری و پلیس این موضوع را خلاف قانون می‌دانند. معاون مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به عدم تأثیرگذاری طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت اعلام کرد۴۰ درصد پایتخت‌نشینان اجرای طرح زوج و فرد را ناعادلانه می‌دانند. بر این اساس شهروندان همچنان سرگردان در اجرایی شدن طرح‌های سلیقه‌ای باید استرس پرداخت عوارض غیرقانونی را تحمل کنند.

چند روزی است که موضوع دریافت عوارض از محدوده زوج و فرد به مناقشه مسئولان تبدیل شده است و هر بار این اقدام را تأیید یا رد می‌کنند. در حالی که شورا و فرمانداری در تبصره یکم اصلاحیه (شناسه مصوب ۲۴۲۲) تصویب کرده‌اند که تمامی خودرو‌های دارای پلاک مخالف در صورتی مجاز به ورود در محدوده زوج یا فرد هستند که همانند گذشته برای ورود به محدوده طرح ترافیک مجوز اخذ کرده و عوارض آن را مطابق این مصوبه پرداخت کنند، محمدعلیخانی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تأکید می‌کند که دریافت هرگونه عوارض از محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و این موضوع را به رئیس شورای شهر تهران اطلاع داده است.

در حالی که رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا تأکید بر غیرقانونی بودن این اقدام دارد، محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، معتقد است: بر اساس مصوبه شورا و تأیید فرمانداری از شهروندان برای تردد در محدوده زوج و فرد عوارض دریافت می‌شود و این کار منع قانونی ندارد. معاون شهردار تهران تأکید می‌کند: اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج و فرد تردد کند باید عوارض پرداخت کند و اسناد هم در این زمینه موجود است. به گفته پورسیدآقایی در ماده ۸ مصوبه شورا آمده است به منظور جبران عوارض ناشی از ورود و تردد غیرمجاز خودرو‌ها در محدوده‌های موضوع این مصوبه نسبت به شناسایی خودرو‌هایی که عوارض موضوع مصوبه را پرداخت نکرده‌اند اقدام و بدهی دارنده خودرو بابت عوارض پرداخت نشده را به آخرین نشانی وی نزد اداره راهنمایی رانندگی اعلام کنند. اما کمیسیون عمران شورای شهر تهران همچنان اعتقاد دارد این کار غیرقانونی است. پیروز حناچی شهردار تهران گفته است دریافت عوارض از پلاک‌های مخالف در محدوده زوج و فرد قانونی و بر اساس مصوبه شوراست. این در حالی است که سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور پایتخت می‌گوید متأسفانه شاهدیم افرادی که به محدوده زوج و فرد وارد می‌شوند علاوه بر آنکه عوارض روزانه به مبلغ ۴۵ هزار تومان به حسابشان ثبت می‌شود ۲۰ هزار تومان هم از سوی پلیس جریمه می‌شوند. مهماندار تأکید کرد: گرفتن عوارض در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و نهاد‌های مختلف در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند. به اعتقاد مهماندار اینکه بیاییم محدوده را پولی کنیم می‌تواند بار ترافیکی را در مناطق پیرامونی گسترش دهد چراکه پرداخت حداقل روزی ۱۵ هزار تومان هم برای مردم می‌تواند سخت باشد. از طرفی افزایش بار ترافیکی معابر پیرامونی می‌تواند آلودگی هوا را بیشتر کند. پلیس تمایلی به تغییر اوضاع ندارد. اگر شهرداری مصُر است پیشنهاد ما این است که باید طرح پیشنهادی غیرپولی باشد. همچنین فرمانداری تهران اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد را غیرقانونی عنوان کرد. غلامحسین آرام معاون فنی عمران فرمانداری تهران معتقد است: در صورت اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد قانونی بودن یا نبودن آن طبق مصوبه شورای شهر است که به تأیید فرمانداری می‌رسد. بر اساس مصوبه شورا محدوده طرح ترافیک در حلقه اول با ضریب ۵/ ۱ و در محدوده زوج و فرد با ضریب نیم تعیین می‌شود که فرمانداری به بخشی از این مصوبه اعتراض داشت.

«زوج و فرد» طرحی ناعادلانه

محبوبه ذاکر، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری بر این باور است طرح زوج و فرد یک راهکار کوتاه‌مدت است، چراکه اساس دسته‌بندی وسایل نقلیه بر اثر زمان اثرگذاری خود را از دست می‌دهد و به عنوان مثال در سال ۸۴ تنها ۲ میلیون خودرو در تهران تردد می‌کرد که نصفی از این خودرو‌ها پلاک فرد و مابقی پلاک زوج داشتند و آن زمان سرانه مالکیت خودرو ۱۷‌صدم بود و حالا سرانه مالکیت خودرو ۳‌دهم شده است و می‌بینید که تعداد خودرو‌های پایتخت دو برابر شده است. در آن زمان جمعیت تهران حدود ۷ میلیون نفر بوده است و حالا جمعیت تهران به بیش از ۹ میلیون نفر رسیده است و قطعاً راهکاری که آن زمان برای ۲ میلیون خودرو در نظر گرفته بودند، حالا جوابگوی ۵ میلیون خودرو نیست. ذاکری با بیان اینکه سال‌ها است که طرح زوج و فرد سقف اضطرار خود را درنوردیده است و کاهش نمی‌یابد، گفت‌: البته حالا دسته‌بندی خودرو‌ها به زوج و فرد بهتر از نبود یک طرح است، اما باید کاری کرد که اثربخشی آن افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه نظرسنجی‌ها از حدود ۶ هزار شهروند تهرانی انجام شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً ۴۰ درصد از مردم از طرح زوج و فرد راضی نیستند و آن را مصداق ناعدالتی می‌دانند، تأکید کرد: البته مردم خواهان تغییر این طرح هستند و معتقدند که طرح زوج و فرد کارایی خود را از دست داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار