کد خبر: 944653
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با عبدالحسین خسروپناه درباره مهم‌ترین دستاورد‌ها و چالش‌های نظام در چهل سالگی انقلاب
حجت الاسلام خسروپناه درباره مهم‌ترین اقداماتی که باید در سال‌های آینده در کشور انجام شود، می‌گوید: «نظام به‌شدت نیاز به اصلاح ساختار‌های ناکارآمد در بخش‌های مختلف دارد و به نظر من مهم‌ترین چالش برای آینده کشور این است که باید این ساختار‌های ناکارآمد پس از شناسایی، تکمیل یا اصلاح شوند.»
مهسا گربندی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» دو شعار مهم مردم در انقلاب اسلامی بود. انقلابی که نظام جمهوری اسلامی ایران را پدید آورد و امروز جشن چهل سالگی‌اش را می‌گیرد. سالگرد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران دشمنان و منافقان را بیش از پیش ناامید کرده و خشم آن‌ها را برانگیخته است.

خبرنگار «جوان آنلاین» به‌بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با عبدالحسین خسروپناه، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره چالش‌های ۴۰ سال گذشته و دغدغه‌های پیش روی کشور گفت‌وگو کرده است که مشروح آن در ادامه از نظر می‌گذرد:
 
جوان آنلاین: ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نظر شما که خودتان از نسل اول انقلاب بوده‌اید، مهم‌ترین دستاورد انقلاب در چهل سال گذشته چه بوده است؟

حجت الاسلام خسروپناه: انقلاب اسلامی ایران دستاورد‌های بسیار زیادی از نظر علمی، توسعه دانشگاهی، خودکفایی در عرصه‌های مختلف و رشد در حوزه سلامت و بهداشت و درمان داشته است، اما از نظر من مهم‌ترین دستاورد آن ایجاد یک عقلانیت اسلامی بود که لازمه این عقلانیت اسلامی، استقلال و استکبارستیزی و ایجاد یک مردم سالاری در کشور است. یعنی در واقع انقلاب به مردم یک بینش معرفتی و عقلانی داد و همین مسئله باعث شد تا کشور به خودکفایی و رشد علمی و صنعتی و مانند آن دست یابد. این در صورتی است که اگر به حکومت ۵۰ ساله پهلوی نگاه کنیم، می‌بینیم که هرگز اجازه خودکفایی و استقلال را نداشتند، زیرا که آن‌ها از این عقلانیت اسلامی بی‌بهره بودند.
 

جوان آنلاین: با وجود این عقلانیت که می‌فرمایید چالش‌های بسیاری نیز پیش‌رو بوده است که احساس می‌شود برخی ناشی از همین نبود عقلانیت است. به نظرتان مهم‌ترین این چالش‌ها در چهل ساله گذشته که آینده را نیز تهدید می‌کند چیست؟

حجت الاسلام خسروپناه: ناکارآمدی ساختار‌ها مهمترین چالش در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. همانطور که می‌دانید ما در صنعت هسته‌ای، موشک، ماهواره بسیار موفق هستیم، چون ساختار این صنایع یک ساختار کارآمد بوده است. اما ساختار حوزه‌های اقتصادی کشور، فاصله طبقاتی وجود دارد، فساد ایجاد شده است، دغدغه عدالت اسلامی از بین رفته است و همه این‌ها مربوط به ضعف‌های ساختاری موجود در بخش اقتصاد کشور است.

جوان آنلاین: ناظر به آنچه که فرمودید به نظرتان اصلی‌ترین اولویت نظام در سال‌های پیش‌رو چه باید باشد؟
 
حجت الاسلام خسروپناه: نظام به‌شدت نیاز به اصلاح ساختار‌های ناکارآمد در بخش‌های مختلف دارد و به نظر من مهم‌ترین چالش برای آینده کشور این است که باید این ساختار‌های ناکارآمد پس از شناسایی، تکمیل یا اصلاح شوند و یک تحول ساختاری ایجاد گردد. همچنین در کنار آن‌ها ساختار‌های کارآمدی پیشنهاد شود و در قانون بیاید حتی اگر لازم به تغییر قانون اساسی کشور باشد نیز این کار باید انجام شود و جزء اولویت‌های فوری و اورژانسی کشور قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار