کد خبر: 944511
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
طرح تازه جمع‌آوری معتادان متجاهر از 3 محله مولوی، شوش و هرندی کلید خورده است
اجرای طرح تازه جمع‌آوری معتادان متجاهر از سه محله مولوی، شوش و هرندی تهران بدون آینده‌ای روشن چندروزی است که کلید خورده‌است.
حسین فصیحی
سرویس حوادث جوان آنلاین: به گزارش خبرنگار ما، معتادان متجاهر چند سالی است که به بخشی از هویت برخی خیابان‌ها مثل شوش، مولوی و هرندی در آمده‌اند. سال‌هاست که پرسه معتادان در این سه خیابان سبب بدنامی و کوچ اجباری بسیاری از ساکنان این محله‌های قدیمی شده است. ناکامی‌تلاش‌ها برای پیشگیری از گرایش افراد به مصرف افیون سبب شده هر روز که می‌گذرد افراد بیشتری به بیغوله‌های این خیابان‌ها سقوط کنند. از زمان بدنام شدن این محله‌ها طرح‌های گاه و بی‌گاه جمع‌آوری این افراد با صرف هزینه‌های بسیار به اجرا درآمده، اما به دلایلی مثل نداشتن برنامه جامع برای پیشگیری از گرایش افراد به مصرف مواد مخدر، موازی‌کاری دستگاه‌های درگیر، هزینه بسیار زیاد برای درمان مبتلایان، بازگشت مبتلایان به جامعه بدون داشتن سرپناه، شغل و منبع درآمد سبب ناکامی در اجرای طرح‌ها شده است. در حال حاضر آمار رسمی معتادان ۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر و آمار معتادان متجاهر کشور ۶۰ هزار و آمار این افراد در تهران حدود ۱۵‌هزار نفر اعلام شده است که عمده معتادان متجاهر تهران اهل شهرستان‌ها هستند که در صورت بازگرداندن آن‌ها به زادگاهشان با اولین اتوبوس به تهران باز خواهند گشت. بدون تردید هر کدام از این افراد در مدت زمانی طولانی به پرتگاه خیابان‌ها کشانده شده‌اند، بنابراین برای نجات این افراد هم به برنامه‌ای جامع و گستره زمانی بسیار در دو حوزه پیشگیری از گرایش افراد بیشتر به مصرف مواد و نجات معتادان متجاهر از مصرف مواد نیاز است که فعلاً جمع‌آوری این افراد در دستور کار قرار گرفته است.

بازپروری با تعقیب قضایی
سردار اسکندر مؤمنی، دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر، روز پنج‌شنبه با حضور در طرح پاکسازی محله‌های شوش، هرندی و مولوی گفت: «مصرف کنندگان مواد مخدر در صورتی که خود را به مراکز بازپروری معرفی نکنند به عنوان مجرم تحت تعقیب قرار خواهند گرفت تا بازپروری شوند.» وی ادامه داد: «طرح جمع‌آوری معتادان از این مناطق باید مستمر باشد تا وضعیت به قبل از اجرای آن باز نگردد. در حال حاضر در کشور حدود ۶۰‌هزار و در تهران حدود ۱۵‌هزار معتاد متجاهر وجود دارد، که نیاز است به صورت گسترده به این موضوع رسیدگی شود.» وی همچنین به طرح ساماندهی و جمع آوری زباله جمع‌کن‌ها از محله‌های مختلف تهران اشاره کرد و گفت: «با اعتباراتی برای ساماندهی این افراد تخصیص داده شده است از دغدغه‌هایی است که باید به آن رسیدگی شود.» صحبت‌های دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حالی مطرح می‌شود که این ستاد به عنوان پیشانی مبارزه با مواد مخدر شناخته می‌شود و عناوین به کار رفته در سخنان وی مشخص نیست که کدام نهاد یا سازمان را خطاب قرار می‌دهد. وی همچنین گفت: «در حوزه مواد مخدر برخی اولویت‌ها را در دستور کار قرار دادیم که این اولویت‌ها کوتاه‌مدت است. در این مرحله زحمات اصلی بر دوش نیروی انتظامی است، همچنین همکاری شهرداری و بهزیستی و وزارت بهداشت نیز وجود دارد. در گام اول جمع‌آوری ساماندهی و درمان معتادان برای ما مهم است، ظرفیت سروش با همکاری نیروی انتظامی که ۳۲۰۰ ظرفیت جدید در این مرکز ایجاد شده است که جوابگو ۱۵هزار معتاد متجاهر تهران را دارد.»
سردار مؤمنی ادامه داد: «تمهیدات لازم انجام شد و مقابله با مواد‌مخدر اراده مجموعه نظام است و سران در جلسه‌های برگزار شده، پیگیر موضوعات هستند و خلأ‌های موجود در این راه تا پایان سال پر خواهد شد. ما در خصوص نگهداری معتادان متجاهر و وارد کردن ضربه به بنیاد‌های اقتصادی قاچاقچیان بزرگ در حال فعالیت هستیم؛ چراکه تا زمانی که بر پیکر قاچاقچیان ضربه نخورد، این مشکل پا برجا خواهد بود.» وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نتیجه امضا تفاهم‌نامه این ستاد با سپاه پاسداران و بسیج مستضعفین چیست، گفت: «طبق این تفاهم‌نامه مقرر شد تا ۱۰ مرکز بازپروری راه‌اندازی شود که دو مرکز تا پایان سال راه‌اندازی و ما بقی در اوایل سال دیگر راه‌اندازی می‌شوند.»

کمک ۱۶ مسجد به جمع‌آوری معتادان
سردار مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، هم با حضور در این طرح از اختصاص ۱۶‌مسجد در محله‌های شوش، مولوی و هرندی به پایگاه‌های فرهنگ برای مبارزه با مواد مخدر و جمع‌آوری معتادان متجاهر خبر داد و گفت: «برنامه‌ای در حال تنظیم است تا پس از جمع‌آوری معتادان و تشکیل پرونده، هر معتاد به مرکز استان زندگی خود منتقل شود.»

۲ هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری شدند
سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم در حاشیه بازدید از روند اجرای این طرح در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «در راستای انجام این طرح ۲ هزار معتاد متجاهر در این سه محله جمع‌آوری شده که ۳۵۰‌نفر آن‌ها مبتلا به بیماری واگیردار از جمله اچ‌ای‌وی هستند.» وی همچنین گفت: «در این طرح بیش از ۲۰۵‌نفر خرده فروش دستگیر شده است. با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط و مساجد و معتمدان محل، طرح جامعی را برای این منطقه و پاکسازی معتادان اجرا خواهیم کرد و وضعیت این منطقه را سر و سامان داده و این منطقه را از لوث وجود این افراد که باعث مشکلات بسیاری در منطقه شده‌اند، پاک می‌کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار