کد خبر: 944352
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸
معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی از ۱۲ برابر شدن صادرات محصولات کشاورزی ایران طی ۴۰ سال گذشته خبر داد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «تسنیم»، علی کیانی‌راد با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی گفت: تقریباً یک سوم اقتصاد کشور در اختیار بخش کشاورزی است. وی در ادامه اشاره کرد: صادرات بخش کشاورزی در سال ۱۳۵۶ حدود ۴۴۳ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۱۳۹۶ به ۵ میلیارد و ۵۰۴ میلیون دلار رسیده که پیشرفت چشمگیری صورت گرفته‌است.
وی افزود: از حدود سه سال قبل ما از وارد کننده بزرگ گندم در بازار‌های جهانی به کشوری خودکفا تبدیل شدیم که مقداری هم برای صادرات داریم. کیانی درباره سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد برای آینده گفت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راهبرد اساسی خود را برای افق ۱۴۰۴ بهبود تراز تجاری غذا با حفظ پایداری منابع پایه از جمله آب و خاک در نظر گرفته‌است، بهبود تراز تجاری غذا یعنی در محصولاتی که مزیت صادراتی داریم، به صادرات بپردازیم و در خصوص محصولاتی که نیاز اساسی کشور هست به افزایش میزان تولید بپردازیم، اما با رعایت بهره‌وری آب و خاک.
کیانی به اصلاح تصور عموم پرداخت و گفت: ما بعد از ۴۰ سال هنوز فکر می‌کنیم وقتی صحبت از کشاورزی می‌شود یعنی تولید کننده‌ای که با بیل زمین را شخم می‌زند و در حال حاضر تصور عموم از کشاورزی این است. ما مفهومی به نام کشاورزی سنتی را در کشور نداریم، تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی که قسمتی از آن وارد صنایع تبدیلی تکمیلی می‌شود و تبدیل به غذا می‌شود، قطعاً نمی‌تواند از طریق کشاورزی سنتی باشد. واژه کشاورزی صنعتی در دنیا واژه فراموش‌شده‌ای است. ما عبارتی تحت عنوان کشاورزی تجاری داریم که نیازمند فناوری و تکنولوژی هست و دانش کاربردی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار