کد خبر: 944334
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
واشنگتن برای زمینگیر کردن دولت ضدامریکایی ونزوئلا بسته‌ای فراهم دیده که در آن از ترور رئیس‌جمهور قانونی گرفته تا تحریم نفتی و همچنین بازگذاشتن دست رئیس‌جمهور خودخوانده غربگرا در دسترسی به اموال دولتی ونزوئلا در بانک‌های امریکایی را شامل می‌شود. در مقابل دولت ونزوئلا همچنان در حال مدارا با کودتاچیان کت‌و‌شلوار پوشی است که جمع کردن آن‌ها از طریق قوای نظامی برای دولت ونزوئلا سخت نیست. در چنین شرایطی رئیس قانونی دولت ضمن تأکید مجدد بر عدم مقاومت در برابر خواست غربگرایان برای کناره‌گیری از قدرت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرد که با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام موافق است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش راشاتودی، روز چهار شنبه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا به دولت و مافیای کلمبیا دستور داده است او را ترور کنند، اما در عین حال تأکید کرد که از نظر مسائل حفاظتی کاملاً در امنیت است و تلاش‌های این جنایتکاران به جایی نخواهد رسید. مادورو همچنین در این گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: شکی نیست که دونالد ترامپ دستور قتل من را صادر کرده، او به دولت و مافیای کلمبیا دستور داده که من را بکشند. اگر روزی برای من اتفاقی بیفتد، دونالد ترامپ و ایوان دوکو، رئیس‌جمهور کلمبیا مسئول آن خواهند بود. دولت کلمبیا بعد از دولت امریکا از جمله اولین کشور‌هایی بود که «خوان گوایدو» رهبر غربگرایان ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت به رسمیت شناخت. کلمبیا از همسایگان ونزوئلا و دارای مرز‌های مشترک با این کشور است و این مسئله اهمیت حیاتی در زمینه هرگونه اقدام احتمالی علیه مادورو دارد. رئیس‌جمهور ونزوئلا در بخش دیگری از سخنانش برای دیدار با ترامپ ابراز آمادگی، اما تأکید کرد که به عقیده او، چنین دیداری صورت نخواهد گرفت، زیرا تیم ترامپ برای جلوگیری از برگزاری چنین نشستی هر کاری خواهد کرد. 
مادورو در این باره گفت: فکر می‌کنم برگزاری چنین دیداری در این مقطع دشوار باشد. من به‌شخصه آماده گفت‌وگوی علنی با دونالد ترامپ در ونزوئلا یا امریکا هستم تا درباره دستور کار خود و هر مسئله‌ای که او دوست داشته باشد، صحبت کنیم.
رئیس‌جمهور ونزوئلا خاطرنشان کرد: اگر ما دیداری رودررو داشته باشیم، داستان کاملاً متفاوت خواهد شد، اما فکر می‌کنم مشاوران ترامپ چنین فرصتی به ما ندهند. بیایید صبور باشیم. فکر می‌کنم فعلاً برگزاری چنین دیداری دشوار خواهد بود.
مادورو ضمن ابراز آمادگی برای مذاکره با مخالفان با میانجیگری و حضور ناظران بین‌المللی گفت: برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بسیار خوب است، این یک شیوه خوب از گفت‌وگوی سیاسی است، یک راه‌حل از طریق رأی مردمی. با برگزاری انتخابات زودهنگام مجمع ملی موافقم و از آن حمایت می‌کنم.
وی درخواست‌های چندین کشور خارجی برای برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری را «حقه» امریکا دانست و افزود: انتخابات ریاست جمهوری کمتر از یک سال قبل برگزار شد. این انتخابات که ۱۰ ماه پیش برگزار شد، طبق همه هنجار‌های قانونی و مطابق با قانون اساسی صورت گرفت. من با کسب ۶۸ درصد آرا در این انتخابات پیروز شدم. این انتخابات مشروع و قانونی بود که با به کارگیری سیستم انتخاباتی شفاف و حضور ناظران بین‌المللی برگزار شد.
مادورو تصریح کرد: ما اولتیماتوم‌های هیچ‌یک از طرف‌های جهان را نمی‌پذیریم و تسلیم تهدید‌ها نمی‌شویم. انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا برگزار شده و اگر امپریالیست‌ها انتخابات جدیدی می‌خواهند باید تا سال ۲۰۲۵ صبر کنند.

تدارک ناآرامی و مداخله از کلمبیا
در چنین شرایطی خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع نظامی محلی کلمبیایی گزارش کرد فرمانده جنوبی ارتش امریکا به زودی وارد کلمبیا می‌شود.
بر اساس این گزارش، هدف سفر این ژنرال ارتش امریکا به کلمبیا تقویت روابط دوستانه با این کشور است. مارک استامر با فرمانده ارتش و پلیس کلمبیا دیدار و در مورد امنیت مرزی با آن‌ها صحبت خواهد کرد.
فرماندهی جنوبی ارتش امریکا برای اجرای عملیات در امریکای لاتین ایجاد شده است. این بخش مسئول ۳۱ کشور و ۱۵ منطقه در امریکای جنوبی، مرکزی و منطقه کارائیب است.
اخبار سفر احتمالی ژنرال مارک استامر، فرمانده بخش جنوبی ارتش امریکا به کلمبیا با وجود ابهاماتی که از سوی جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا در مورد برنامه امریکا در کلمبیا ایجاد شده، منتشر می‌شود.
در جریان نشست ۲۸ ژانویه در مورد تحریم‌های جدید امریکا علیه ونزوئلا که شرکت نفت و گاز «پی‌دی‌وی‌اس‌ای» را هدف قرار داد، عکسی از بولتون منتشر شد که در آن یادداشتی زرد رنگ در اختیار داشت که رویش نوشته شده بود: «اعزام ۵ هزار نیرو به کلمبیا.»‌
وزارت امور خارجه کلمبیا بعداً اعلام کرد که نمی‌داند چرا چنین یادداشتی در دفتر بولتون بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در سال ۲۰۱۷ اشاره‌هایی به مداخله احتمالی ارتش امریکا در ونزوئلا کرده بود و بولتون روز دو شنبه تأیید کرد که «تمام گزینه‌ها در مورد ونزوئلا روی میز است.» با این حال مقامات وزارت دفاع کلمبیا در گفت‌وگو با اسپوتنیک مدعی شده‌اند که دولت این کشور برنامه‌ای برای تأمین پایگاه‌های نظامی برای تهاجم احتمالی امریکا به ونزوئلا نداشته است.
روزنامه انگلیسی «تایمز» در گزارشی تحت عنوان «استفاده از قدرت در ونزوئلا نیازمند ۲۵ هزار سرباز امریکایی است» درباره تهدیدات اخیر مقامات امریکایی مبنی بر حمله نظامی به ونزوئلا نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا می‌گوید که تمامی گزینه‌ها روی میز است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا نیز عکسی را گرفته که او در این تصویر دست‌نوشته‌ای را در دست دارد که روی آن نوشته شده «اعزام ۵ هزار نیرو به کلمبیا» که همسایه ونزوئلا و هم‌پیمان امریکاست.
این رسانه انگلیسی در ادامه گزارش خود با مطرح کردن سؤالی درباره اینکه آیا پنتاگون قصد دارد از نیروی نظامی برای برکناری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا استفاده کند یا خیر، به نقل از یک مقام سابق در وزارت دفاع امریکا آورده است که انجام عملیات نظامی در ونزوئلا نیازمند ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز امریکایی است و دامنه و موفقیت این عملیات به میزان وفاداری نیرو‌های نظامی این کشور به مادورو بستگی دارد.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به موضع کشور‌های همسایه ونزوئلا نسبت به عملیات نظامی احتمالی امریکا در این کشور، آمده است: کلمبیا اعلام کرده که در چنین عملیاتی و حتی حمایت از آن مشارکت نمی‌کند، اما برزیل که در حال حاضر به دنبال جلب رضایت امریکاست، موضع دیگری خواهد داشت.
همزمان نستور پوپولیزیو، وزیر خارجه پرو، گفت که گروه «لیما» - متشکل از ۱۴ کشور امریکای لاتین به‌علاوه کانادا که در سال ۲۰۱۷ برای یافتن راه‌حلی صلح آمیز برای بحران ونزوئلا تشکیل شد - مخالف «مداخله نظامی» است.
ممنوع‌الخروج شدن گوایدو
دیوان عالی ونزوئلا دستور ممنوع‌الخروج شدن خوان گوایدو، رهبر مخالفان از کشور را صادر و حساب‌های بانکی او را مسدود کرد.
پیش‌تر تارک ویلیام سب، دادستان کل ونزوئلا، از دیوان عالی ونزوئلا خواست برای جلوگیری از «فرار» آقای گوایدو از کشور «اقدامات احتیاط‌آمیز» لازم را اتخاذ کند. او گفت: «حوادث خشونت‌باری در کشور روی داده، دولت‌های خارجی بیانیه‌هایی صادر کرده و دارایی‌های کشور مسدود شده است که نشان‌دهنده آمریت جنایات جدی است که نظام قانون اساسی را هدف می‌گیرد.» جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا در توئیتی سب را «وزیر سابق دادگستری ونزوئلا» خطاب کرد و نسبت به «پیامد‌های جدی برای کسانی که سعی دارند دموکراسی را ساقط کنند و به گوایدو آسیب برسانند» هشدار داد.

روسیه آماده کمک به سازش
سخنگوی کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد، روسیه آماده کمک به حل و فصل بحران ونزوئلاست، بدون آنکه در امور داخلی این کشور مداخله کند. به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در حالی اعلام کرد که روسیه آماده کمک در حل و فصل بحران در ونزوئلاست که اوایل روز گذشته نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک گفت که آماده آغاز مذاکرات با اپوزیسیون با کمک میانجیگران بین‌المللی است. پسکوف با اشاره به این مصاحبه به خبرنگاران گفت: باید در این برهه از زمان بسیار با دقت عمل کنیم. شما می‌دانید و من هم رسماً گفته‌ام که روسیه آماده حل و فصل بحران در ونزوئلا است بدون آنکه در امور داخلی این کشور مداخله کند. روسیه قویاً علیه مداخله کشور‌های دیگر در امور داخلی ونزوئلاست. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت که مسکو آماده مشارکت در فرمت بین‌المللی برای حل بحران در ونزوئلاست. لاوروف در گفت‌وگو با حکیم، همتای عراقی خود گفت: ما آماده‌ایم در تلاش‌های بین‌المللی که مورد قبول طرفین در ونزوئلا باشد، شرکت کنیم. البته هرگونه میانجیگری باید بی‌طرفانه باشد. فرمت این ابتکار عمل‌ها نیازمند تعادل است و باید طیف گسترده‌ای از بازیگران بین‌المللی را که هم در میان دولت و هم مخالفان نفوذ دارند در بر بگیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
0
دیدند زور روسیه وایران وچین نیامدند ونزوئلا فعلا سادیسم سیاسی امریکا را ارام میکند !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار