کد خبر: 943958
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
گزارش «جوان آنلاین» از کپی کارت‌های بانکی توسط سارقان با نزدیک شدن به عید نوروز
با وجود هشدار‌های پلیس فتا، کپی کارت بانکی هنوز هم قربانی بسیاری می‌گیرد و پرونده‌های زیادی در این زمینه از مالباختگان که کارت‌هایشان کپی شده در دادسرای جرایم رایانه‌ای و اداره پلیس فتا تشکیل شده است.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین: چند سالی‌ست که با نزدیک شدن به عید نوروز و افزایش تعداد تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان، بسیاری از سارقان اقدام به کپی کارت بانکی مشتریان کرده‌اند و به وسیله «اسکیمر» اطلاعات کارت افراد را فقط در عرض چند ثانیه کپی و بر روی یک کارت خام ذخیره می‌کنند. این در حالی است که بدون اینکه صاحب کارت متوجه شود، سارق یک کارت درست شبیه به کارت بانکی مشتری را نزد خود دارد و اگر رمز آن را بداند نیز می‌تواند به راحتی موجودی حساب صاحب کارت را خالی می‌کنند! در این میان، اما با وجود هشدار‌های پلیس فتا، کپی کارت بانکی هنوز هم قربانی بسیاری می‌گیرد و پرونده‌های زیادی در این زمینه از مالباختگان که کارت‌هایشان کپی شده در دادسرای جرایم رایانه‌ای و اداره پلیس فتا تشکیل شده است.
 

برداشت میلیونی با کپی کردن کارت‌های بانکی

ماه گذشته بود که رییس پلیس فتا تهران از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه اسکیمر اقدام به برداشت میلیونی از حساب طعمه‌هایش می‌کرد، خبر داد. سرهنگ تورج کاظمی، در این باره اظهار کرد: «طی روز‌های گذشته مرد جوانی با حضور در اداره پلیس فتای تهران، شکایتی مبنی بر برداشت غیرمجاز میلیونی از حساب بانکی‌اش طرح کرد که در پی آن، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت و تیمی از ماموران پلیس فتا برای دستگیری عامل این برداشت غیرمجاز وارد عمل شدند.»

وی ادامه داد: «ماموران در تحقیقات ابتدایی متوجه شدند که این شاکی در خیابان ۱۷ شهریور زندگی می‌کند، بدون اینکه کارت بانکی‌اش را در اختیار کسی قرار دهد از حسابش ۱۰ میلیون تومان برداشت شده است. همچنین در ادامه تحقیقات پلیسی مشخص شد که نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان از حساب سه مرد دیگر نیز بدون اینکه کارت بانکی و رمز کارت‌هایشان را در اختیار کسی قرار دهند پول برداشت شده است.»

رییس پلیس فتا تهران عنوان کرد: «با توجه به حساس بودن پرونده، تیم کارشناسی ماموران پلیس فتا با اقدامات فنی و پلیسی پی بردند که پول‌ها به حساب مرد جوانی به نام مهدی واریز شده است.»

وی با اشاره به شناسایی مخفیگاه مهدی در میدان قزوین توسط ماموران اظهار کرد: «در این مرحله ماموران برای دستگیری وی وارد عمل شدند و در زمان دستگیری وی مشخص شد این فرد چندی قبل به دلیل سرقت دستگیر شده و به زندان منتقل شده است.»

سرهنگ کاظمی ادامه داد: «متهم به دستور مقام قضایی از زندان به پلیس فتا تهران منتقل و در تحقیقات از وی مشخص شد که این فرد با استفاده از دستگاه اسکیمر در یک مغازه سوپرمارکت کارت‌های بانکی طعمه‌هایش را کپی کرده و سپس از حساب‌هایشان برداشت میلیونی می‌کرده است.»

این در حالی است که گاهی سارقان بعد از کپی کارت بانکی، اقدام به خرید کالا‌های گران‌قیمت می‌کنند تا ردی از خود برجای نگذارند و این مسئله کار را برای دستگیری آن‌ها سخت می‌کند؛ بنابراین لازم است تا به هشدار‌های مطرح شده در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشید.

چه کنیم تا کارت بانکی مان کپی نشود؟

یکی از موثرترین راهکار برای اینکه کارت بانکی‌تان کپی نشود محفوظ نگه داشتن رمز کارت است و هرگز نباید در اماکن عمومی و آن هم با صدای بلند رمز کارت بانکی‌تان را به فروشنده اعلام کنید! بسیاری از افراد می‌گویند که مثلا وقتی برای خرید به یک سوپر مارکت می‌روند، دستگاه کارتخوان دور از دسترس آنهاست و به‌ناچار کارت بانکی‌شان را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند و رمز را به او می‌گویند! بهتر است خیلی راحت از مغازه‌دار بخواهید که دستگاه را در اختیار شما قرار بدهد؛ و به‌طور حتم این کار خیلی بهتر از این است که به خاطر یک تعارف ساده، خسارت جبران‌ناپذیری را به خود وارد کنید و عیدتان را با بی‌پولی بگذرانید!

در صورتی که مجبور شدید رمز کارت‌تان را به فروشنده بگویید و مبلغ قابل توجهی نیز در کارت بانکی‌تان دارید بهتر است که فورا به عابربانک مربوط به کارت خود مراجعه کنید و فورا رمز آن را عوض کنید.

یکی دیگر از نکاتی که مانع سرقت پول شما از کارت بانکی‌تان می‌شود این است که یک کارت بانکی را مخصوص خریدهایتان قرار دهید و در آن مبلغ کمی نگه دارید و مابقی پول‌هایتان را در کارت بانکی دیگری نگه دارید و هرگز با آن در فروشگاهی خرید نکنید که دستگاه کارتخوان دور از دسترس شماست و نمی‌توانید خودتان تراکنش را انجام دهید.
به‌طور حتم با رعایت این نکات از دام سارقان که کارت‌های بانکی را کپی می‌کنند دور خواهید ماند و هنگام آغاز سال جدید حسرت از دست دادن سرمایه‌تان را نخواهید خورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار