کد خبر: 943925
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
فشار همه جانبه‌ علیه مجمع تشخیص مصلحت نظام
یک روز پس از جلسه بی‌سرانجام مجمع تشخیص مصحلت، رسانه‌های وابسته به جناح اصلاح‌طلب، با طرح لفاظی‌های کذایی نظیر «کاسب تحریم» یا «تندرو»، سعی کردند تصویری غیر معمول و غیر معقول از رقیب به مخاطب خود عرضه دارند.
جوان آنلاین: از ماه‌ها پیش تاکنون، جریان سیاسیِ هواخواهِ پیوستن ایران به کنوانسیون‌های ذیل FATF، پیشران عملیاتِ هماهنگ شده‌ای گشته که محور آن، القایِ اجماع همه نهاد‌ها و شخصیت‌های عالی‌رتبه نظام نسبت به الحاق کشورمان به کنوانسیون‌های مزبور است. آقای علی مطهری، نایب رییس مجلس پیش از برگزاری جلسه روز شنبه (۶ بهمن‌ماه) در اظهاراتی با اشاره به دو کنوانسیون پالرمو و CFT گفت: با توجه به تغییرات مجمع تشخیص مصلحت نظام احتمال تصویب دو لایحه CFT و پالرمو قوی‌تر از گذشته است.

بنابرگزارش روزنامه صبح نو، همزمان با مطهری، آقای محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه‌و‌بودجه و عضو شورای عالی امنیت ملی نیز طی ادعایی، از موافقت این شورا با تصویب مصوبه پالرمو در مجمع تشخیص سخن گفت. پس از این، یک عضو شورای عالی امنیت ملی ضمن رد ادعای نوبخت اظهار داشت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به کلیه رسانه‌ها ابلاغ کرده که اخبار و گزارش‌های مربوط به شورای عالی امنیت ملی صرفاً از طریق سخنگوی این نهاد اعلام می‌شود و اقدام خارج از این چارچوب را خلاف قانون و جرم خوانده است.

نیش و کنایه‌های عباس عبدی
پس از آنکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز شنبه (۶ بهمن‌ماه) خود، برای دومین بار پیاپی، تصمیم‌گیری درباره مصوبه پالرمو را به آینده موکول کرد، جریان سیاسی به خصوصی که ذکر بخشی از مختصات کارکردی آن در ابتدای گزارش رفت، کوشش کرده تا مجمع تشخیص را برای عمل به منویات متبوع خویش، تحت فشار قرار دهد.
عباس عبدی از تحلیلگران منسوب به جناح اصلاحات، با اشاره به تعویق تصمیم‌گیری درباره پالرمو در مجمع تشخیص، در صفحه توئیتر خود نوشت: «آیا ممکن است گزارش‌های کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت درباره لوایح FATF را برای عموم مردم منتشر کنند تا ببینیم چه چیزی نوشته‌اند که هنوز منجر به جلب نظرات آقایان اعضای مجمع در خصوص تصویب این لوایح نشده‌اند؟»

به «در» گفتن با هدف «دیوار» شنیدن!
آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری نیز یک روز پس از جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، با اشاره تلویحی به مصوبه پالرمو اظهار داشت: «دولت، مجلس، قوه‌قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هر کدام به سهم خود در حیطه اختیارات و وظایف‌شان در برابر تصمیماتی که در مورد سرنوشت یک ملت و کشور می‌گیرند باید پاسخگو باشند.». هر چند جهانگیری در اظهارات خود، سخنی از پالرمو به میان نیاورد، اما تواتر بروز این جنس سخن -که در آن بر حساسیت تصمیم‌گیری نهاد‌های بالادستی نظام تأکید شد- با جلسه اخیر مجمع تشخیص، حامل و ناقل این پیام غیرمستقیم است که تصویب نشدن پالرمو، مساوی است با ظهور وضعیت غیرقابل پیش‌بینی برای کشور!

هجمه رسانه‌ای علیه رقیب
یک روز پس از جلسه بی‌سرانجام مجمع تشخیص مصحلت، رسانه‌های وابسته به جناح اصلاح‌طلب، با طرح لفاظی‌های کذایی نظیر «کاسب تحریم» یا «تندرو»، سعی کردند تصویری غیر معمول و غیر معقول از رقیب به مخاطب خود عرضه دارند. روزنامه «اعتماد» با انتخاب تیتر «گردنه حیران» برای گزارش شماره روز گذشته خود، مدعی شد که فضای کلی مجمع تشخیص به نفع تصویب پالرمو است.
این جریده در بخشی از گزارش خود نوشت: «با نگاهی به خطبه‌های برخی خطبای نماز جمعه سراسر کشور از جمله حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، خطیب موقت نماز جمعه پایتخت در همین جمعه گذشته به روشنی می‌بینیم که به‌ویژه مخالفان FATF دیدگاه سلبی خود را بدون پوشش و به نحوی کاملاً صریح و عریان بیان کرده و می‌کنند. اظهاراتی که ازقضا با واکنش بسیاری از چهره‌های سیاسی ازجمله برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روبه‌رو شد.» روزنامه «آرمان» نیز با انتخاب تیتر «تهدید‌های دوباره دلواپسان علیه تصویب پالرمو» برای گزارش خود، به نقل از آقای مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مدعی شد: «کسانی که لشکرکشی کرده یا پیامک تهدیدآمیز ارسال می‌کنند، منافع خود را در خطر می‌بینند. کاسبان تحریم فکر می‌کنند اگر شرایط، عادی و شفاف شود، منافع‌شان از بین می‌رود؛ در حالی که باید به منافع ملی فکر کنند. قطعاً اگر ما در این نظامات (اشاره به FATF) قرار نگیریم، وضع‌مان بدتر خواهد شد و حداقل آن این است که آمریکا و رژیم اسرائیل و دشمنان ما بهانه‌ای بیشتر برای تحریم ایران به‌دست می‌آورند.»

تحت فشار قرار نمی‌گیریم!
فشار جریان سیاسی نزدیک به دولت در حالیست که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه در حاشیه جلسه مجمع، با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به فشار‌های سیاسی برای تصویب پالرمو اظهار داشت: «ما در پی این هستیم که آنچه به منافع ملی مربوط و در بهبود زندگی مردم مؤثر است و نیز آنچه به نفع نظام و انقلاب است را مدنظر قرار دهیم؛ در حقیقت مجمع، آخرین سنگر منافع ملی و منافع جمهوری اسلامی است و ما در اینجا نمی‌توانیم تحت تأثیر فشار‌ها قرار بگیریم و باید آنچه به نفع ملت و کشور است پیش ببریم.»

کُپی پِیست از برجام!
با نظر به آنچه از چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به دولت عنوان شد، به عینه می‌بینیم که این جریان، هیچ نظر مدللی برای توجیه معتقدات خود در زمینه حمایت از پالرمو در چنته نداشته و ندارد. آنچه به وضوح از سوی این جریان بروز دارد، عمدتاً بهتان به ساحت منتقدین دولت و متصف‌نمودن آنان به عناد با منافع ملی، جهت نائل گشتن به مطامع گروهی خود است. به بیان بهتر، دولت و جریان سیاسی نزدیک به آن، این روز‌ها قصد کرده‌اند تا همان غائله رسانه‌ای و روانی که برای تصویب برجام به راه انداختند را عامداً برای پالرمو به راه بیندازند. طرفداران پالرمو، جز ذکر مکرر کلیات، هنوز به طور دقیق اعلام نکرده‌اند که پیوستن به کنوانسیون‌های ذیل FATF، چه آفات و خطرات و احیاناً چه امتیازات عینی و ملموسی را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه خواهد داشت. از این گذشته، جمهوری اسلامی ایران، هم‌اکنون با وجود عمل به موارد متعدد از توصیه‌های گروه اقدام ویژه مالی (FATF)، همچنان از بسیاری از ارتباطات خود با بانک‌های معتبر دنیا محروم است و به نظر می‌رسد با استمرار تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، تأثیر شایانی در حل معضلات کشورمان نداشته باشد.
از طرف دیگر، جمهوری اسلامی، سال‌هاست با اتصال به کانال‌های با ریسک پایین، تنگنا‌های تحریمی مبتلابه کشورمان که عمدتاً از سوی آمریکا اعمال شده را به نحوی دور زده است؛ حال با پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT، تمامی معاملات و تعاملات پولی کشورمان با طرف‌هایی که قصد استمداد به ایران را دارند، برملا خواهد شد و این معنایی جز «خودتحریمی» ندارد. با وجود این، دولت هیچ‌گاه به طور مستدل به شبهات حائل بر پالرمو و CFT پاسخ نگفته و بر پاسخ‌های کلیشه‌ای و مبهم اکتفا نموده است.

قالیباف: عدم اجرای توصیه‌های FATF پایان جهان نیست
آقای محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته با انتشار یادداشتی در روزنامه «رسالت» درباره موافقین و مخالفین پالرمو، تأکید کرد: «هنوز به صورت جدی بحث نشده است که اگر به پالرمو پیوستیم، چه مسیر و تهدیدات و چالش‌هایی پیش روی ماست یا اگر نپیوندیم، چه گزینه‌های جایگزینی داریم.» شهردار اسبق پایتخت با تصریح بر این نکته که عدم اجرای توصیه‌های FATF پایان جهان نیست، ادامه داد: «پذیرش توصیه‌های FATF هم باعث نخواهد شد تا بخش اعظم مشکلات اقتصادی و حتی مشکل تعامل بانکی ما با سایر کشور‌ها حل و فصل شود. همگان اذعان دارند که تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه آمریکا به مراتب مهم‌تر از اجرا یا عدم اجرای توصیه‌های گروه اقدام مالی است.»
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
0
جایی که برادر به برادر "نکند رحم"/
"بیگانه"برای تو برادر شدنی نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار