کد خبر: 943860
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
به دنبال تشدید مخالفت‌های دو حزب دموکرات و جمهوریخواه با مواضع ریاض در قبال پرونده قتل «جمال خاشقجی»، کنگره این کشور درصدد توقف برنامه‌های رایگان آموزش نظامی ریاض توسط واشنگتن و پولی کردن آن‌ها است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس به نقل از پایگاه «المانیتور»، مجالس سنا و نمایندگان امریکا که به ترتیب تحت کنترل جمهوریخواهان و دموکرات‌ها قرار دارد، طی هفته اخیر دو لایحه مربوط به هزینه‌های امنیت مرزی و سیاستگذاری مهاجرتی را ارائه کردند که در آن‌ها اجازه توقف یک برنامه مهم آموزش نظامی واشنگتن به عربستان داده شده است. این برنامه برای ریاض سالانه صرفه ۳۰ میلیون دلاری داشته است.
لایحه پیشنهادی در سنای امریکا با ۵۰ رأی موافق در برابر ۴۷ رأی مخالف تصویب شد و نتوانست به حد نصاب ۶۰ رأی موافق برای تصویب برسد، اما در مجلس نمایندگان، طرح پیشنهادی دموکرات‌ها با ۲۳۴ رأی موافق در برابر ۱۸۰ رأی مخالف به حد نصاب رسید. «پاتریک لیهی» سناتور ارشد دموکرات ایالت «ورمونت» طی چند سال اخیر بار‌ها خواستار پایان دادن به تخفیف‌های مالی به عربستان سعودی در زمینه آموزش‌های نظامی شده بود، اما موفق به جلب موافقت همکاران خود در کنگره امریکا نشده است. «تیم رایسر» دستیار این سناتور ۷۸ ساله امریکایی به «المانیتور» گفته است: «اگر سعودی‌ها خواهان آموزش نظامی هستند، می‌توانند پولش را بدهند. سعودی‌ها امکان خریدن تسلیحات و امکانات نظامی از هرکسی که خواهان فروش به آن‌ها است را دارند، اما آن‌ها از تجهیزات امریکا استفاده می‌کنند و به مخاطره افتادن مشارکت طولانی مدت آن‌ها با امریکا، به نفع‌شان نیست.» بنا بر گزارش المانیتور، «بعد از آنکه سعودی‌ها سال گذشته جمال خاشقجی روزنامه‌نگار را کشتند، مقاومت‌ها در برابر طرح پیشنهادی سناتور لیهی ناپدید شدند.» عربستان سعودی در حال حاضر تحت این برنامه حمایتی سالانه فقط حدود ۱۰ هزار دلار از امریکا کمک مالی دریافت می‌کند، اما همین حضور در این برنامه کمک نظامی موجب می‌شود سعودی‌ها در فهرست کشور‌هایی قرار گیرند که واجد شرایط تخفیف در زمینه آموزش‌های نظامی مرتبط با جنگ‌افزار‌های خریداری‌شده از امریکا قرار گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار