کد خبر: 943679
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
بنابر عقیده دانشمندان علوم اجتماعی مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هر جامعه بشری امروزی محسوب می‌شود.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در میان تب و تاب شکل‌گیری یک کودتای سیاسی از سوی سازمان سیا علیه رئیس‌جمهور منتخب و قانونی کشور ونزوئلا، وزیر خارجه کشورمان با همتای ونزوئلایی خود تماس می‌گیرد و از مراتب پشتیبانی و حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت قانونی و مشروع و منتخب مردم حرف می‌زند، اما در این سو برخی رسانه‌های زردنویس که حیات خود را در گرو مخالف‌خوانی و خارج‌زدن می‌بینند در صفحه ابتدایی‌شان بدون کمترین درنگ و ادراکی از منافع و مصالح ملی کشور با بهره‌گیری از تکنیک‌های صفحه‌آرایی، پیام‌های خاص تصویری در کنار تیتر و مطالب نقض کننده انتفاع ملی به حمایت و برجسته‌کردن کودتای دستگاه‌های امنیتی امریکایی در ونزوئلا با تخطئه فرد منتخب اکثریت آن کشور می‌پردازند. در این گیر و دار از دستگاه‌های ذی‌ربط کشور از جمله معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد که چند روزی است بدون مسئول رها شده، در جایگاه مدعی به نفع سازمان جاسوسی سیا و کشور متخاصم امریکا توسط برخی نحله‌های سیاسی خاص که در بدنه مطبوعاتی کشور رخنه و نفوذ کرده‌اند؛ هیچ خبری نیست که نیست! هر چند در ایامی که مسائلی بالاتر از منافع و مصالح ملی مانند معتقدات دینی و مذهبی آحاد جامعه از سوی همین نحله‌های نفوذی مورد هجمه و استهزا قرار گرفت، سکوت دستگاه‌های مسئول، تنها پاسخی بود که به این جریانات خزنده داده شد.
بنابر عقیده دانشمندان علوم اجتماعی مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هر جامعه بشری امروزی محسوب می‌شود. دسترسی به اطلاعات و اخبار یک حق مهم از حقوق اساسی افراد در جامعه محسوب می‌گردد، شهروندان حق دارند که به اخبار و اطلاعات داخلی و خارجی دسترسی داشته باشند و محدود نمودن این حق به معنی محروم‌کردن شهروندان از اطلاعات و معلومات است. مهم‌ترین رسالت رسانه‌های همگانی و مطبوعات آگاهی‌دادن و اطلاع‌رسانی به شهروندان، از ابعاد مختلف قضایای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امثال آن‌ها در جامعه می‌باشد. آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در جوامع بشری رکن اساسی و عنصر مهم دموکراسی در عصر حاضر تلقی گردیده است، لذا هیچ دلیلی وجود ندارد که مطبوعات بدون در نظر گرفتن اصول بدیهی و ابتدایی حفظ منافع و مصالح کشور و نظام‌شان مطالبی را منتشر کنند.
واقعیت تلخ این است که این جریان در بین رسانه‌ها، تنها زمانی که منافع حزبی و جریانی خود را در خطر می‌بیند صدای منفعت و مصلحت ملی‌طلبی به راه می‌اندازد و در مواردی که انتفاعی برای آن‌ها و دوستان‌شان ندارد به اخباری در سطح نوع لاک‌ناخن فلان سلبریتی می‌پردازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار