کد خبر: 943548
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
گزارش خبرنگار اعزامی «جوان» به امارات از صعود تیم ملی به نیمه‌نهایی جام ملت‌ها
با پیــــروزی مقتدارانـه تیم کشورمان مقابل چین و صعود به نیمه‌نهایی، ایران بیشتر از همیشه به قهرمانی نزدیک شده و تنها دو بازی تا شکستن طلسم ۴۳ ساله باقی مانده است.
سعيد احمديان
سرویس ورزش جوان آنلاین: دو قدم به قهرمانی مانده، هرچند هم کی‌روش و هم بازیکنان تیم ملی آنطور که می‌گویند بازی به بازی فکر می‌کنند و قهرمانی در کلیدواژه‌هایشان جایی ندارد، اما اینجا در ابوظبی و بعد از بازی با چین جام هفدم قهرمانی آسیا بیشتر از هر زمان دیگری به ایران نزدیک شده و کارشناسان فوتبالی که در امارات حضور دارند، می‌گویند روز جمعه آینده نام ایران به عنوان قهرمان روی جام ASIAN CUP حک خواهد شد. چین پنجمین قربانی شاگردان کی‌روش برای نزدیک شدن به فینال بود. آن‌ها پنج‌شنبه شب در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی کار سختی برابر شاگردان لیپی معروف پیش‌رو نداشتند تا قبل از دقیقه ۲۰، همه ایران را در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا ببینند تا کی‌روش شاگردانش را برای بازی دوشنبه با ژاپن در نیمه‌نهایی آماده کند.

آزمون- طارمی، یادآور دایی- خداداد؟
سه گل از سه مهاجم ایران، این یعنی اگر در جام جهانی همه روی خط دفاعی ایران زوم کرده بودند و می‌خواستند ستاره‌ای انتخاب کنند، تمرکزشان روی مدافعان و دروازه‌بان بود، اما اینجا در جام ملت‌ها حکایت فرق می‌کند. تیم ملی آنقدر در فاز هجومی مقتدر نشان داده و هر خط دفاعی را شکسته که همه نگاه‌ها به نوک خط حمله تیم ملی است، جایی که زوج مهدی طارمی و سردار آزمون در امارات در اوج پختگی قرار دارند و تا اینجای کار با گل‌هایشان، ایران را به شکستن طلسم ۴۳ ساله قهرمانی در آسیا نزدیک کرده‌اند. کریم انصاری‌فرد هم نشان داده که یک ذخیره قابل اتکاست و هر وقت به زمین آمده، تأثیرگذار بوده تا کی‌روش از دست پرش در خط حمله راضی‌تر از همیشه باشد. در بازی یک‌چهارم نهایی مقابل چین سردار آزمون و مهدی طارمی هم گل زدند و هم پاس گل دادند. کریم انصاری‌فرد هم گل سوم را وارد دروازه یان جانلینگ کرد تا ایران با یک پیروزی قاطعانه راهی نیمه‌نهایی شود.
نکته قابل توجه در هر سه گل تیم ملی کشورمان مقابل چین، استفاده از ضعف قلب دفاعی چین بود که در هر سه گل به کمک تیم ما آمد تا با ارسال‌های پشت مدافعان چین و توپ‌ربایی مهاجمان کشورمان، چینی‌ها به راحتی مقابل ایران تسلیم شوند و پس از باخت چمدان‌هایشان را برای پرواز به پکن ببندند. طارمی و آزمون تا اینجا با زدن شش گل که سهم سردار چهار گل است، نصف گل‌های ایران در جام ملت‌ها را به ثمر رسانده‌اند تا خاطره خط حمله رؤیایی ایران یعنی زوج علی دایی و خداداد عزیزی را زنده کنند. البته از دست دادن برخی موقعیت‌های ساده گلزنی و دروازه خالی هم سبب شده تا شماره ۲۰ و ۱۷ ایران همانقدر که تماشاگران را با گل‌هایشان خوشحال می‌کنند، به همان اندازه نیز با از دست دادن موقعیت حرص همه را درآورند!

تیم آمار‌های فوق‌العاده
آمار ایران تا قبل از آغاز مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها فوق‌العاده بوده است. همانقدر که در نیمه جلویی زمین، تیم کی‌روش آمار گلزنی قابل توجهی را ثبت کرده، در نیمه زمین خودی هم مدافعان ایران با وجود برخی لغزش‌ها درخشان ظاهر شده‌اند و پس از پنج بازی هنوز توپی از خط دروازه ایران رد نشده است.
آمار ۱۲ گل در پنج دیدار و میانگین ۲/۴ گل در هر بازی بیانگر قدرت بالای تیم ملی کشورمان در فاز هجومی است. در پنج مسابقه تیم ملی که با چهار برد مقابل یمن، ویتنام، عمان، چین و تساوی مقابل عراق همراه بود، همواره پیروزی‌های تیم ملی با دو گل یا بیشتر بوده است که نشان از پیروزی‌های قاطعانه تیم ایران در جام ملت‌ها دارد، اقتداری که در بین بقیه مدعیان کمتر دیده می‌شود. تیمی مانند ژاپن که کی‌روش آن‌ها را یکی از اضلاع مثلث قهرمانی می‌داند، در مسابقاتش با حداقل نتیجه پیروز شده و به اصطلاح معروف اقتصادی برده است، مانند دو پیروزی یک بر صفر اخیر چشم بادامی‌ها مقابل عربستان و ویتنام در یک‌هشتم نهایی و یک‌چهارم نهایی.
علاوه بر این، در خط دفاعی هم آمار تیم ایران منحصر به فرد است. تیم کشورمان در پنج دیدار خود در جام ملت‌ها گلی دریافت نکرده تا شاگردان کی‌روش در کنار قطر (بدون محاسبه نتیجه بازی دیشب قطر و کره در یک‌چهارم نهایی) تنها تیم‌هایی باشند که تا اینجای جام گل نخورده‌اند و بهترین خط دفاعی مسابقات را تشکیل داده‌اند. عملکردی که نشان می‌دهد به‌رغم ضعف‌هایی که در برخی بازی‌های تیم ملی در جام ملت‌ها در خط دفاعی دیده شده، تیم کی‌روش به گل نخوردن عادت کرده و در روز‌های بد مدافعان هم گل نمی‌خورد و مدافعان دیگر یا دروازه‌بان هستند که ضعف هم‌تیمی‌هایشان را پوشش می‌دهند و اجازه نمی‌دهند توپ تور دروازه ایران را لمس کند. برای رسیدن به این مسئله دو صحنه پنالتی مقابل عمان و موقعیت خطرناک چینی‌ها را در دقایق اولیه بازی پنج‌شنبه شب در ذهنتان مرور کنید، جایی که در موقعیت اول بیرانوند پنالتی عمانی‌ها را گرفت و در بازی با چین هم رامین رضائیان با یک تکل فوق‌العاده توپ را از روی خط دروازه برگرداند.

انگیزه‌های دوچندان کی‌روش
ایران حالا در شرایطی پس از ۱۵ سال به نیمه‌نهایی جام ملت‌ها رسیده که آخرین بار در سال ۲۰۰۴ با برانکو به این مرحله رسیده بود. مربی‌ای که امروز سایه سرمربی پرتغالی را با تیر می‌زند!
شاید کی‌روش حالا علاوه بر ماندگار کردن خودش، برای خاموش کردن منتقدانش هم که شده، انگیزه بالایی برای صعود ایران به فینال داشته باشد، به خصوص که ایران با برانکو در نیمه‌نهایی باخت و به فینال نرسید. حالا کی‌روش اینجا در امارات در بازی دوشنبه با ژاپن در نیمه‌نهایی می‌تواند با یک تیر دو نشان بزند.
با این حال سرمربی پرتغالی با وجود رسیدن تیم ملی کشورمان به جمع چهار تیم برتر جام، ایران را همچنان مدعی نمی‌داند و می‌گوید بازیکنانش باید بهتر از این باشند: «بازیکنانم باید تلاش کنند تا پیروز میدان شوند، به خصوص الان که تیم‌های بزرگ به اصطلاح خودشان به سمت‌مان می‌آیند، مدعیان فوتبال آسیا، یعنی ژاپن و کره‌جنوبی. به بازیکنانم گفتم که باید عالی نشان بدهند. عملکردی که مقابل چین داشتیم، کافی نیست. باید از اشتباهاتمان درس بگیریم تا بهتر شویم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار