کد خبر: 943542
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
حمایت روسیه، چین، ایران و ترکیه از دولت مادورو، پشتیبانی امریکا و متحدان از دولت خودخوانده ونزوئلا
پس از اینکه خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا اعلام ریاست جمهوری کرد ونزوئلا وارد یک بحران سیاسی شده است و کشور‌های جهان در حمایت از دو دولت موازی ونزوئلا به دو جبهه تقسیم شده‌اند. امریکا و متحدان غربی‌اش در اقدامی غیرقانونی و مداخله‌جویانه گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا مورد شناسایی قرار داده‌اند؛ اقدامی که بلافاصله با واکنش روسیه، چین و ایران روبه‌رو شد و این کشور‌ها با حمایت از مادورو، نسبت به هرگونه ماجراجویی امریکا هشدار دادند. با اعلام وفاداری ارتش به مادورو، عملاً تلاش واشنگتن برای اجرای کودتا در ونزوئلا با شکست مواجه شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وضعیت سیاسی ونزوئلا به دلیل سناریو‌های مداخله‌جویانه امریکا وارد فاز جدیدی از بحران شده است. امریکا که همواره به دنبال فرصتی برای سرنگونی دولت چپگرای ونزوئلا بود، روز پنج‌شنبه حمایت خود را از خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا اعلام کرد. گوایدو، چهار شنبه شب در جمع مخالفان دولت، خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد و گفت که در حال تماس با بخش‌های مختلف کشور از جمله ارتش است تا به بحران در ونزوئلا پایان دهد. گوایدو گفت که اختیارات رئیس‌جمهور ونزوئلا را بر عهده خواهد گرفت. او به اصلاحیه قانون اساسی اشاره کرد که اجازه می‌دهد رئیس مجلس تا برگزاری انتخابات جدید در رأس کشور قرار گیرد. گوایدو ۳۵ ساله رئیس مجلس ملی ونزوئلا است که نیکلاس مادورو آن را به رسمیت نشناخته است. به گزارش بی‌بی‌سی، امریکا کمی پس از آن گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت که او در تجمع مخالفان دولت، خود را رئیس‌جمهور موقت خواند. گوایدو بعد از معرفی خود به عنوان رئیس‌جمهور خودخوانده در جمع هوادارانش گفت که تسلیم نخواهد شد. مادورو نیز از ارتش ونزوئلا خواست اتحاد و نظم را در این کشور حفظ کنند. دیوان عالی ونزوئلا نیز در دایره حامیان مادورو باقی مانده و از رئیس‌جمهور سوسیالیست کشور حمایت کردند.
به گزارش روزنامه الیوم السابع، به دنبال ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته ونزوئلا به دیپلمات‌های امریکایی برای ترک خاک این کشور، وزارت خارجه امریکا به برخی از دیپلمات‌هایش در سفارت دستور داد ونزوئلا را ترک کنند. پیش‌تر مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا با رد تصمیم نیکولاس مادورو برای قطع روابط دیپلماتیک و بیان اینکه او مجوز انجام چنین کاری را ندارد، تأکید کرد واشنگتن با یک دولت تحت رهبری خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا همکاری خواهد کرد. کشور‌های انگلیس، آلمان، فرانسه و کانادا و برزیل هم در تبعیت از امریکا، حمایت خود را از رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا اعلام داشتند. امریکا در سال‌های اخیر با فشار‌های اقتصادی تلاش کرده دولت قانونی ونزوئلا را سرنگون کند تا دولتی دست نشانده در این کشور روی کار بیاورد، اما تاکنون موفقیتی در این زمینه کسب نکرده است. اقدام گوایدو درحالی است که مادورو ماه گذشته برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا سوگند یاد کرد. ادعای گوایدو وضعیت ونزوئلا را وارد بحرانی کرده که شاید منجر به هدایت موازی کشور توسط دو دولت شود. این درحالی است که به نظر می‌رسد کشور‌های غربی دولتی را به رسمیت می‌شناسند که قدرت اجرای امور در داخل کشور را نخواهد داشت. در حال حاضر مقامات عالی رتبه کشور از دولت مادرو حمایت کرده‌اند، اما گوایدو خواستار برگزاری یک انتخابات دیگر شده و از ارتش خواسته از دولت مادورو تبعیت نکند.

حمایت روسیه، چین و ایران
در مقابل کشور‌های غربی، کشور‌هایی که طی سال‌ها با ونزوئلا روابط بسیار دوستانه داشتند، نسبت به این اظهارات مقامات امریکایی انتقاد شدید خود را اعلام نمودند و ضمن نشان دادن واکنش منفی، این اقدام امریکا را به شدت محکوم نمودند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با مادورو حمایتش را از دولت مشروع ونزوئلا به رهبری مادورو اعلام کرد. همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «هرگونه دخالت نظامی در ونزوئلا ممکن است به سناریویی فاجعه‌آمیز تبدیل شود. ما درخصوص آن هشدار می‌دهیم و معتقدیم که چنین سناریویی فاجعه‌بار خواهد بود و الگوی توسعه‌ای را که در منطقه امریکای لاتین زیر نظر داریم، متزلزل خواهد کرد». روسیه همواره یکی از حامیان دولت ونزوئلا بوده است و با سناریو‌های مخرب واشنگتن در این کشور مخالفت کرده است. روسیه ماه گذشته دو بمب‌افکن با امکان حمل سلاح‌های هسته‌ای را در ونزوئلا به نمایش گذاشت؛ نمایشی از حمایت ونزوئلا توسط روسیه که خشم واشنگتن را بر‌انگیخت. روسیه از دوران شوروی سابق، همیشه به فکر احداث پایگاه‌هایی در نزدیکی مرز‌های امریکا بوده است تا بتواند از نزدیک تحرکات این کشور را زیر نظر داشته باشد.
علاوه بر روسیه، چین هم در مقابل سیاست‌های مداخله‌جویانه امریکا در ونزوئلا، از دولت قانونی مادورو حمایت کرد. وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: «از تلاش‌های دولت ونزوئلا جهت حفاظت از ثبات، استقلال و حاکمیت این کشور حمایت می‌کنیم». به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «چین در سال‌های اخیر در قالب وام ۶۰ میلیارد دلار در ونزوئلا سرمایه‌گذاری کرده است». همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، حرکت امریکا را مداخله علنی در امور یک کشور نامیده است. وی گفت: «ایران در مقابل هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا یا هر اقدام نامشروع و غیرقانونی همچون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این کشور حمایت می‌کند». چین، روسیه و ایران که در مقابل ترتیبات جهانی امریکا در یک جبهه واحد قرار گرفته‌اند، تلاش می‌کنند از تحولات سیاسی ونزوئلا برای به چالش کشیدن نفوذ واشنگتن در امریکای لاتین بهره‌برداری کنند. به گزارش شبکه‌ای پی‌تی‌ان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم پنج شنبه گفت: از تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن خوان گوایدو متحیر مانده است. اردوغان بر حمایتش از نیکلاس مادورو تأکید کرد و گفت: «شما باید به صندوق رأی احترام بگذارید. اگر شما به صندوق رأی احترام نگذارید، این را نمی‌توان دموکراسی نامید. این ذهنیت و ساختار و درک تمامیت خواهانه است.»

وفاداری ارتش
به‌رغم تلاش‌های امریکا برای ایجاد شکاف در بدنه ارتش ونزوئلا، اما نظامیان این کشور بار دیگر حمایت خود را از مادورو اعلام کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شماری از ژنرال‌های ارتش که هزاران نیروی نظامی را تحت فرماندهی خود دارند با حضور در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، امریکا را به دخالت در امور داخلی ونزوئلا متهم کرده و بر دفاع از مادورو تأکید کردند. ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا که از متحدان کلیدی مادورو است، تلاش برای تشکیل «دولت موازی» را رد کرده و اظهار داشت: «جنگ میان مردم ونزوئلا مشکلات ما را حل نخواهد کرد». چند روز پیش برخی نظامیان شورشی قصد کودتا علیه مادورو را داشتند که با درایت فرماندهان ارتش این اقدام نافرجام ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار