سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محمد خزاعی از اعضای کمیته سه نفره بررسی سند ملی سینمای ایران در گفتوگو با مهر ضمن اشاره به اینکه این سند به زودی به کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه میشود، گفت: سند ملی سینمای ایران، در حقیقت بر مبنای اسناد بالادستی شامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در آن وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شده است، اصول و سیاستهای فرهنگی، وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد برنامههای توسعه پنج ساله جمهوری اسلامی ایران، تهیه و تنظیم شده است.
وی بیان کرد: در همین راستا تولید محتوا، مشارکتهای عمومی، فناوریهای روز، کارآمدی نظام نظارتی و به ویژه رکن اساسی سند ملی سینما یعنی مردم، صنوف و دولت سرلوحه این سند قرار گرفته است.
تهیه کننده فیلم سینمایی «به وقت شام» توضیح داد: سند ملی سینمای ایران در سه بخش تنظیم شده است که شامل بخش چشمانداز، سیاستها، نظارت و اجراست که توسط کارگروهی که در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، تنظیم شده است.
وی تأکید کرد: پیش از این پیشنهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون هنر و معماری و حتی صنوف سینمایی جمعبندی شده بود و با بررسی این نظرها و پیشنهادها در نهایت این سند آماده شد. هفته گذشته آخرین جلسه تنظیم سند در کمیسیون هنر و معماری برگزار و سند مورد نظر به این کمیسیون ارائه شد تا در جلسه آینده نظارت اعضای کمیسیون هنر و معماری گرفته شود و در گام بعدی برای آمادهسازی مقدمات آن برای ارائه به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شویم. خزاعی با اشاره به اینکه سند ملی سینمای ایران، کلیات سینما را در برمیگیرد و تمام اجزا، مصوبات و قانونهای آن در آینده بهعنوان ضمایم به این سند اضافه میشود، گفت: در حال حاضر سند ملی سینمای ایران مصوب میشود و در مراحل بعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است قوانین و آییننامههای داخلی یا آییننامههای کلی که میخواهد مصوب کند، براساس این سند مدون کرده و در اختیار اهالی سینما گذارد.
وی تأکید کرد: در واقع سند ملی سینمای ایران در سه بخش طراحی شده که هر بخش موضوعهای مختلفی را در برگرفته و شامل کلیات سینمای ایران است. این درحالی است که زمانی که نام سند ملی سینمای ایران به میان میآید همه به این فکر میکنند که تمام مصائب و مشکلات سینمای ایران که شامل توزیع، تولید، بخش بینالملل و... میشود قرار است در این سند حل شود. تأکید میکنم که سند معمولا کلیات را شامل و بعد اجزا در آینده مشخص میشود. ما تا امروز سندی در حوزه سینما در کشور نداشتهایم، چنین اسنادی میتواند به عنوان اسناد توسعه فرهنگ به شمار رود که از اهمیت بسیاری نیز برخوردار است، برهمین اساس، سند سینما در دستور کار است، سند معماری به پایان رسیده و به زودی وارد تنظیم سند تئاتر و موسیقی خواهیم شد. تهیهکننده فیلم «امپراتور جهنم» ادامه داد: آغاز فعالیت ما در کمیسیون هنر و معماری برای تنظیم سند ملی سینمای ایران، نزدیک به ۵/۱ سال پیش بود. در مرحله اول اعضای شورایی که حضور داشتند نزدیک به شش ماه روی سند اولیه کار کردند و در این مدت مجموع پیشنهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جواد شمقدری و حجتالله ایوبی مورد بررسی قرار گرفت، البته پیشنهادهای دوره حجتالله ایوبی متشکل از پیشنهادات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سینما بود. در این میان پیشنهادهای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
وی تأکید کرد: در ادامه محمود اربابی به عنوان نماینده سازمان سینمایی به شورا دعوت شد تا برای آمادهسازی سند ملی سینمای ایران ما را همراهی کند. طی شش ماه اخیر، پرونده سند از لحاظ کارگروه سینمایی شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته و به کمیسیون هنر و معماری ارائه شد تا بعد از ارائه نظرات این کمیسیون، این سند به صحن شورا ارائه شود و به تصویب برسد. فکر میکنم در خرداد ماه سال ۹۸ مصوبه شورا درباره سند ملی سینمای ایران را داشته باشیم.