کد خبر: 940688
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
بن‌بست جدی است
ظاهراً دولت ترامپ رکورد تعطیلی دولت را هم که متعلق به باراک اوباما است، خواهد شکست. مجلس نمایندگان امریکا با اکثریت دموکرات‌ها روز پنج شنبه لایحه تأمین بودجه را بدون هزینه ساخت دیوار مرزی تصویب کرد. به این ترتیب این لایحه به سنای امریکا خواهد رفت که اکثریت آن را جمهوریخواهان در دست دارند و با تصویب نشدن آن، بن‌بست بین کاخ سفید و کنگره ادامه خواهد یافت.
دموکرات‌ها که با شروع سال نو میلادی ۲۰۱۹، کنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفتند، کار را با توپ پر شروع کردند. روز پنج شنبه «نانسی پلوسی» که بار‌ها به طرح ترامپ برای کشیدن دیوار در مرز مکزیک حمله کرده، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان شد. او بلافاصله بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس مجلس نمایندگان امریکا، اختصاص بودجه برای ساخت دیوار مدنظر ترامپ را «اتلاف پول» توصیف کرد. او در حالی به عنوان رئیس جدید مجلس نمایندگان سوگند یاد کرد که احتمالاً دولت فدرال امریکا همچنان تعطیل خواهد ماند. دموکرات‌ها که از روز پنج شنبه اکثریت مجلس نمایندگان امریکا را به دست گرفتند، بی‌اعتنا به تهدید ترامپ به وتو، لایحه پایان تعطیلی دولت را با تأمین بودجه چند نهاد دولتی تا ۳۰ سپتامبر تصویب کردند. در این مصوبه، مطالبه «دونالد ترامپ» برای تأمین بودجه لازم جهت احداث دیوار حائل در مرز مکزیک برآورده نشده است. انتظار می‌رود این مصوبه در مجلس سنا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار قانونگذاران جمهوریخواه است، راه به جایی نبرد تا بن‌بست میان دموکرات‌ها و ترامپ و در نتیجه، تعطیلی دولت فدرال ادامه پیدا کند تا به این ترتیب، بن‌بست سیاسی در امریکا که منجر به تعطیلی دولت شده، تداوم پیدا کند. نانسی پلوسی که حالا از ایالت کالیفرنیا رسماً به عنوان رئیس مجلس نمایندگان امریکا انتخاب شده، احتمال استیضاح دونالد ترامپ را رد نکرد، یک نماینده دموکرات اعلام کرد که طرح استیضاح رئیس‌جمهور را به کنگره جدید می‌برد. نانسی پلوسی در اولین سخنرانی رسمی خود گفت: می‌خواهد به تعطیلی دولت پایان بدهد، اما از ساخت دیوار مرزی مورد نظر رئیس‌جمهور کشور حمایت نخواهد کرد. او گفت: به ویژه از اینکه ریاستش به عنوان یک زن بر مجلس نمایندگان با صدسالگی حق رأی زنان همزمان شده به خود می‌بالد. به گفته خانم پلوسی مجلس جدید با حضور بیش از ۱۰۰ نماینده زن، بیشترین عضو زن را در تاریخ کنگره امریکا دارد. درحالی که دو هفته از تعطیلی بخشی از دولت امریکا می‌گذرد، با ادامه تعطیلی دولت، دولت ترامپ رکورد ۱۵ روزه تعطیلی دولت را که متعلق به اوباما بود، پشت سر می‌گذارد. رئیس‌جمهور امریکا چهار شنبه هشدار داد، ممکن است به این زودی‌ها تعطیلی دولت پایان نیابد، زیرا قویاً بر خواسته خود برای تأمین بودجه چند میلیارد دلاری ساخت دیوار مرزی با مکزیک پافشاری می‌کند. شبکه الجزیره هم با اشاره به اینکه مصوبه مجلس نمایندگان امریکا نمی‌تواند به تعطیلی جزئی دولت فدرال این کشور پایان دهد، گزارش داد: اختلافات بین نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات باعث فلج شدن کنگره امریکا خواهد شد.

رکورد بدهی دولت امریکا در ۷۰ سال اخیر
بدهی دولت امریکا در پایان سال ۲۰۱۸ به ۹۷۴/۲۱ تریلیون دلار رسید. به گزارش اسپوتنیک، در طول ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بدهی ملی ایالات متحده به ۲ تریلیون دلار افزایش یافت و در ۷۰ سال گذشته به حداکثر رسید. در پایان سال ۲۰۱۸، بدهی ملی به ۹۷۴/۲۱ تریلیون دلار رسید. هنگامی که ترامپ در اوایل سال ۲۰۱۷ به ریاست جمهوری رسید، این رقم بیش از ۲ تریلیون دلار بود. دفتر بودجه کنگره ایالات متحده اعلام نمود که بدهی ملی به ۷۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور رسیده است که بالا‌ترین مقدار از سال ۱۹۵۰ است. به گفته کنگره، تا سال ۲۰۲۸ اگر وضعیت کشور تغییر نکند، بدهی به ۹۶ درصد از تولید ناخالص داخلی می‌رسد. این امر بیشتر به دلیل نرخ مالیات پایین شرکت‌ها به ۲۰ درصد صورت گرفته است. پیش از این در خبر‌ها آمده بود که ترامپ در حال رایزنی در خصوص اخراج جروم پاول، رئیس بانک مرکزی امریکاست. از سوی دیگر استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا در تلاش است اولین بحران واقعی خود در این مقام را پشت سر بگذارد. او نیز به علت کاهش ارزش سهام مورد خشم دونالد ترامپ قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار