کد خبر: 940384
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
طالبان افغانستان که از سوی طرف‌های مختلف از امریکا و کشور‌های عربی گرفته تا ایران طرف مذاکره قرار گرفته است، به نظر می‌رسد خود را آماده می‌کند در مذاکرات صلح آتی کارت‌های بیشتری برای سهم‌خواهی در قدرت داشته باشد. طالبان حمله گسترده‌ای را از چند جهت به مرکز ولایت سرپل انجام دادند و تسلط بر چاه‌های نفت و دستیابی به تجهیزات نظامی که در اطراف چاه‌های نفت مستقر شده، هدف اصلی طالبان بود.
به گزارش بی‌بی‌سی، دوشنبه وحیدالله امانی، سخنگوی والی سرپل گفت که در حمله به ولایت سرپل یک فرمانده پلیس محلی ولسوالی صیاد همراه با ۱۹ سرباز امنیتی افغانستان کشته و بیش از ۲۳ نیروی امنیتی افغانستان نیز زخمی شده‌اند. ولایت سرپل از مناطق نفتخیز افغانستان است. نفت حوزه آمو دریا که در ولایات فاریاب و سرپل در شمال افغانستان موقعیت دارد، حدود ۸۷ میلیون بشکه (بیرل) برآورد شده است. دولت افغانستان استخراج این منابع نفتی را در سال ۱۳۹۱ با چین امضا کرد. قرار بود که در مرحله اول، روزانه ۵ هزار بشکه نفت از این حوزه استخراج و بعدتر، این رقم به ۴۵ هزار بشکه در روز برسد، ولی به دلیل ادامه ناامنی این طرح به درستی اجرا نشد. خود طالبان نیز حمله به مرکز ولایت سرپل را تأیید کرده است. پیش از این نیز طالبان بار‌ها برای تصرف چاه‌های نفت ولایت سرپل حمله کرده بودند و تا آستانه تصرف چاه‌های نفت پیش رفتند، اما حمله آنان دفع شد. در همین شرایط، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که تنها راه‌حل منازعه در این کشور مذاکرات مستقیم بین دولت و گروه طالبان است. به گزارش تسنیم، «صبغت‌الله احمدی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان با اشاره به دیدار طالبان با برخی از کشور‌های منطقه تصریح کرد که تمام کشور‌های دخیل در قضیه صلح افغانستان از گفت‌وگو‌های صلح باید به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت کنند. احمدی اظهار داشت: کشور‌های منطقه و جهان روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان را به رسمیت شناخته‌اند و بر این مسئله تأکید می‌کنند. وی افزود: تنها راه‌حل منازعه جاری در افغانستان آغاز گفت‌وگو‌های مستقیم بین دولت و طالبان است و هیچ راه دیگری وجود ندارد. روند مذاکرات امریکا با گروه طالبان از چند ماه گذشته آغاز شده است، اما نقشی برای دولت افغانستان در روند مذاکرات امریکا با طالبان در نظر گرفته نشده است.

تأیید سفر به تهران
گروه طالبان تأیید کرد که ذیل تماس‌هایش با کشور‌های منطقه یک هیئت هم از سوی این گروه به تهران رفته است. به گفته طالبان هدف از سفر هیئت اعزامی این گروه به کشور‌های همسایه افغانستان و منطقه جلب حمایت «سیاسی و اخلاقی کشور‌ها و نیز همکاری آن‌ها به منظور ختم اشغال و آمدن صلح و امنیت» به افغانستان است. در خبرنامه روز سه‌شنبه، طالبان آمده است که «هیئت طالبان به تهران، پایتخت ایران فرستاده شده تا در ارتباط با حالت بعد از اشغال، اعاده صلح و امنیت به افغانستان و منطقه با کشور همسایه، ایران نظر خود را شریک سازد.» روز دو شنبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که روز نهم دی هیئتی از طالبان به تهران سفر کرد و مذاکرات مفصلی را با عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران انجام داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار