کد خبر: 940053
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴
از جان باختن ۱۰ نفر از دانشجویان در حادثه دلخراش دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات نمی‌توان و البته نباید هم به سادگی گذشت. دانشجویان هم این موضوع را می‌دانند و به همین دلیل روز گذشته هم دست از اعتراض نکشیدند.
لااقل برای جلوگیری از تکرار این حادثه ناگوار هم که شده باید موشکافانه همه علت‌ها را یافت و برای رفع و رجوع کردن‌شان همت گمارد. واضح است که در به‌وجود آمدن چنین حادثه‌ای فقط یک نفر مقصر نیست، بلکه مجموعه‌ای از اشخاص و عوامل در این موضوع دخیل هستند. عقل سلیم و منطق مدیریتی حکم می‌کند بدون اغماض با همه مقصران برخورد قاطع و فوری شود. دستگاه قضا میدان‌دار این برخورد بدون اغماض است. چه سابق بر این و چه اکنون هر شخص و نهادی با قصور و بی‌مبالاتی باعث فوت دلخراش دانشجویان شود، باید به سزای اعمالش برسد. برخورد فارغ از جناح‌بندی‌های موجود هم تا حدی التیام‌بخش است. آزمون دستگاه قضا در این رابطه، جدی است و چیزی کم از آزمون این قوه در برخورد با مفاسد و اخلالگران اقتصادی ندارد. از همین رو است که روز گذشته دادستان کل کشور در صدر هیئتی قضایی به جمع دانشجویان معترض رفت و به درد دل آن‌ها گوش داد و خبر از برخورد قاطع با مسببان حادثه داد. پس از حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و جان باختن ۱۰ تن از دانشجویان، برخی طبق معمول با ذهن سیاست‌زده‌شان دنبال گیس و گیس‌کشی سیاسی افتادند. فارغ از این موضوع، همه می‌دانند که جایابی و ساختمان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات محصول تفکر مدیران دولتی و شهری دهه ۷۰ است. در این حادثه هم جاده پر پیچ و خم و کوهستانی این واحد دانشگاهی نقش پر رنگی داشته است. همه این بحث‌ها بماند، آنچه اکنون دارای اهمیت است برخورد با مسببان حادثه، چه مدیران سابق و چه مدیران لاحق است. بیم تکرار چنین اتفاقی می‌طلبد که هم اکنون و با اطلاع رسانی شفاف، بدون اغماض مسببان را در هر سطحی که باشد معرفی و محاکمه کرد. این یک محک جدی جدید برای قوه قضائیه است. حضور روز گذشته دادستان کل کشور در صدر هیئتی قضایی در جمع دانشجویان معترض دانشگاه علوم و تحقیقات را می‌توان به عنوان آغاز این آزمون جدی قلمداد کرد.
حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور به همراه عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران ظهر روزگذشته از محل حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات بازدید و با دانشجویان گفت‌وگو کردند. این مقامات عالی قضایی با حضور در جمع دانشجویان این دانشگاه و عرض تسلیت، پای صحبت‌های دانشگاهیان نشستند و به سخنان آنان گوش دادند. حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه آن مقداری که در حوزه وظیفه ماست، مطمئن باشید در حمایت از دانشجویان جانباخته و مصدوم، وظیفه خود را کامل انجام می‌دهیم، گفت: از شما می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنید و مطمئن باشید در حمایت از شما و سایر دانشجویان تا آخر ایستاده‌ایم و ماجرا را پیگیری می‌کنیم. وی با اشاره به دستور فوری رئیس قوه‌قضائیه برای پیگیری حادثه مرگبار در این دانشگاه گفت: اگر مقصر مشخص شود، قطعاً براساس آنچه که وظیفه داریم با مقصر برخورد می‌کنیم؛ نکته دوم بحث ایمن‌سازی است که مطمئن باشید بر روند اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود، شخصاً نظارت خواهم کرد و شما دانشجویان را به آرامش و متانت دعوت می‌کنم. باید در کشورمان با برنامه‌ریزی و درایت از وقوع چنین معضلاتی پیشگیری کنیم. دادستان کل کشور ضمن درخواست از دو دانشجو برای بیان انتقادات خود درباره این حادثه اظهار کرد: هر نوع سهل‌انگاری که به قیمت جان افراد تمام شود، هرگز از دید قوه قضائیه پنهان نخواهد بود. به‌خصوص چنین فجایعی که کل جامعه را سوگوار می‌کند با جدیت خاص پیگیری می‌شود و قانون هر نوع تخلفی را با عواقبش در نظر می‌گیرد. حجت‌الاسلام منتظری در دستوری به دادستان تهران اعلام داشت، بازپرس در محل حاضر و ضمن بررسی صحنه، موضوع را رسیدگی و نتیجه آن را گزارش کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار