کد خبر: 940005
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۲
اصفهان از نظر وضعیت پایداری تولید برق در ایران و خاورمیانه رتبه اول را دارد
کمیته امداد امام خمینی اصفهان طی قراردادی با یک بانک مقرر کرده وام ۲۵ میلیون تومانی به مستمری بگیران اختصاص دهند تا آن‌ها با سرمایه‌گذاری در زمینه احداث پنل‌های خورشیدی خانگی اقدام و برای خود درآمدزایی کنند
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: سال‌هاست اصفهان رتبه نخســت تولید پایدار برق خاورمیانه را به خود اختصاص داده است و بیش از ۱۰ درصد برق مصرفی کشور در ۱۳ نیروگاه این استان تولید می‌شود. به‌رغم اینکه اصفهان در خصوص توسعه یافتگی صنعت برق حرف اول را در بین استان‌های دیگر می‌زند، باز هم خبر‌های مسرت بخشی از سراسر این استان منتشر می‌شود. وارد مدار شدن نخستین نیروگاه خورشیدی ادارات در شهرستان چادگان هم یکی از این موارد محسوب می‌شود که قرار است از این پس برق مصرفی ادارات این استان را به واسطه انرژی‌های تجدید‌پذیر تأمین کند.

صنعت برق اصفهان در شرایطی سال ۱۳۰۴ ایجاد شد که در آن سال‌ها با دو مولد ۹۰ واتی تنها برق مصرفی چهل‌ستون اصفهان در شب تأمین می‌شد. این صنعت به گفته کارشناسان تا قبل از انقلاب بزرگ اسلامی پیشرفت چندانی نکرده بود. اما به لطف پیروزی انقلاب حالا ۱۳ نیروگاه این استان توان تولید برق پایدار ۱۰ درصد کشور را دارد و به عنوان پایدارترین صنعت برق کشور و خاورمیانه معرفی می‌شود. البته موضوع به همین جا محدود نمی‌شود و روزبه‌روز صنعت برق اصفهان توسعه می‌یابد. به طوری که اکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این استان تأمین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را مد نظر قرار داده‌اند که نه تنها منجر به حفظ جایگاه این استان می‌شود، بلکه در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان منبع درآمدی پایدار برای مردم هم معرفی می‌شود. اکنون نخستین نیروگاه خورشیدی استان در شهرستان چادگان برای مصرف ادارات وارد مدار شده است. اتفاقی که خیلی زود می‌تواند در سراسر استان اجرایی شود.

ادارات چادگان برق خورشیدی مصرف می‌کنند

وجود ۱۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال انرژی در اصفهان، این استان را به عنوان کریدور الکتریکی شمال و جنوب کشور معرفی می‌کند. علاوه بر این وجود پتانسیل‌های بالایی در زمینه بهره‌وری از نیروگاه‌های خورشیدی در اصفهان زمینه تأمین برق حتی در روز‌های کم آبی را هم برای اصفهان فراهم کرده است. از همین رو آذر ماه امسال عملیات احداث نخستین نیروگاه خورشیدی برای تأمین برق ادارات در استان آغاز شد و در همین دی ماه نیز به بهره‌برداری رسید. در این خصوص مدیر امور اداره برق شهرستان چادگان می‌گوید: «نخستین نیروگاه خورشیدی ادارات با صرف اعتبار ۴۵۰ میلیون ریال و مجموع ظرفیت ۵ کیلو وات در امور برق شهرستان چادگان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.» مجتبی یادگاری با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران، همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند حداقل ۲۰ درصد از انرژی برق مصرفی خود را از طریق انرژی خورشیدی تولید و مصرف کنند، ادامه می‌دهد: «استفاده از سوخت‌های غیر فسیلی و انرژی‌های تجدید پذیر، یکی از اهداف مهم وزارت نیرو است که روند این امر در شهرستان چادگان با توجه به برخورداری از بیشترین پتانسیل جذب تابش انرژی خورشیدی بسیار چشمگیر است.» مدیر امور اداره برق شهرستان چادگان با اشاره به مساحت زمینی که برای احداث نیروگاه خورشیدی نیاز است، بیان می‌کند: «زمین مورد نیاز برای احداث نیروگاه خورشیدی باید بدون سایه برای یک نیروگاه ۵ کیلو واتی حدود ۶۰ متر مربع باشد که برای این نیروگاه افتتاح شده هم همین مساحت اختصاص داده شده است.» وی ادامه می‌دهد: «هزینه تهیه تجهیزات و احداث چنین نیروگاهی نیز حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون ریال است که با توجه به درآمد ماهیانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی، سرمایه در حدود ۴ تا ۵ سال به سرمایه‌گذار بر می‌گردد که به لحاظ اقتصادی برای تشویق سرمایه‌گذاران امری مهم و مطلوب است.»

کمک کمیته امداد به تولید برق خورشیدی

علاوه بر ادارات، می‌توان از این ظرفیت در تأمین برق خانگی نیز بهره برد. در این راستا کارشناسان معتقدند که اکنون زمینه برای وزارت نیرو جهت جایگزینی انرژی حاصله از سوخت فسیلی با انرژی خورشیدی با بخش خصوصی محیا است و هر خانواده با سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند هر ماه بین ۴ الی ۶ میلیون ریال درآمدزایی داشته باشد و بخشی از نیاز اقتصادی خانواده را از طریق آن تأمین شود. بنابر این امید است به زودی خانواده‌ها از این موضوع استقبال کنند و تولید برق در این استان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کند. لازم به ذکر است که ابتدای همین سال‌جاری مهدی ثقفی، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان گفته است که کمیته امداد امام خمینی اصفهان نیز به منظور استقلال مالی یافتن عده‌ای از مستمری بگیران، طی قراردادی با یک بانک مقرر کرده وام ۲۵ میلیون تومانی به مستمری بگیران اختصاص دهند تا آن‌ها با سرمایه‌گذاری در زمینه احداث پنل‌های خورشیدی خانگی اقدام و برای خود درآمدزایی کنند. در حال حاضر بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در لیست انتظار دریافت نیروگاه خورشیدی خانگی قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده طرح تجهیز بام خانه‌ها به نیروگاه‌های خورشیدی خانگی با استقبال خوبی مواجه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار