کد خبر: 939907
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
توافق استکهلم اجرا شد
ظاهراً نیرو‌های انصارالله بر اساس توافق سوئد از شهر بندری الحدیده عقب نشستند و کنترل شهر را به «گارد ساحلی یمن» تحویل داده‌اند، هرچند منابع نزدیک به عربستان می‌گویند ریاست گارد ساحلی به عهده فردی نزدیک به انصارالله است.
سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: ظاهراً نیرو‌های انصارالله بر اساس توافق سوئد از شهر بندری الحدیده عقب نشستند و کنترل شهر را به «گارد ساحلی یمن» تحویل داده‌اند، هرچند منابع نزدیک به عربستان می‌گویند ریاست گارد ساحلی به عهده فردی نزدیک به انصارالله است.

جنبش انصارالله روز شنبه در راستای اجرای مفاد توافق صلح سوئد، بندر الحدیده را با نظارت تیم سازمان ملل به نفع نیرو‌های گارد ساحلی واگذار کرد. یک مقام امنیتی در بندر الحدیده در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت: «کمیته‌های مردمی یمن بندر الحدیده را به صورت رسمی و با حضور تیم سازمان ملل به ریاست «پاتریک کامرت» ژنرال بازنشسته هندی به نیرو‌های گارد ساحلی تحویل دادند. این منبع نظامی افزود: «نیرو‌های گارد ساحلی قبل از شعله‌ور شدن آتش جنگ در یمن مسئول اداره بنادر این کشور بوده‌اند». ابهام‌هایی درباره نیرو‌های گارد ساحلی وجود دارد و بعضی تحلیلگران مخالف انصارالله می‌گویند ریاست این گروه نزدیک به انصارالله است. «نودا دوراسی» که مواضع نزدیک به عربستان دارد نوشت ریاست گارد ساحلی در الحدیده در اختیار فردی به نام «ابوعلی الکلانی» قرار دارد که از فرماندهان انصارالله محسوب می‌شود. این مسئله باعث شد بعضی کاربران در شبکه‌های مجازی بگویند انصارالله الحدیده را تحویل انصارالله داد. با این وجود رهبران انصارالله نسبت به بدعهدی طرف مقابل هشدار دادند. رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توئیتی ضمن اشاره به تخلفات بانک مرکزی وابسته به دولت مستعفی و فراری منصور هادی در پرداخت نکردن دستمزد کارکنان نوشت: اطلاع فرستاده سازمان ملل از این موضوع، این نگرانی را برای ما به وجود آورده است که این دور زدن‌ها و تخلفات در توافق الحدیده هم تکرار شود. محمد علی الحوثی در صفحه توئیتر خود نوشت: اینکه فرستاده سازمان ملل به یمن که دوره مسئولیت او به پایان رسیده است، از تخلفاتی مبنی بر انتقال بانک (مرکزی از صنعا به عدن) پس از دریافت هشدار از نهاد‌های پولی و مالی خبر دارد، همچنین مطلع است که از آن زمان تاکنون این بانک و مسئولان آن به پرداخت حقوق‌ها متعهد نمانده‌اند، صلاحیت سازمان ملل برای نجات یمن را زیر سؤال می‌برد. آن‌ها (دولت مستعفی منصور هادی) دزد و سارق دستمزد‌های مردم هستند. آنچه اکنون ما را نگران کرده این است که این دور زدن‌ها و تخلفات در توافق الحدیده که تعهد به آن برای همه لازم است، تکرار شود. چهارمین دور مذاکرات صلح یمن ۱۵ آذر با میانجیگری مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد آغاز شد و نمایندگان دولت نجات ملی و دولت فراری یمن پس از یک هفته مذاکره، درباره آتش بس در شهر و بندر الحدیده و بنادرالصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند. هرچند این توافق تا حدودی اجرایی شده، اما مقامات یمنی از نقض مکرر آتش بس توسط ائتلاف سعودی خبر می‌دهند.

کودکان سودانی در یمن

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش کرد: عربستان سعودی برای پیشبرد جنگ در یمن ده‌ها هزار بازمانده جنگ داخلی سودان در منطقه دارفور که بسیاری از آن‌ها کودکان هستند را به خدمت گرفته است. عربستانی‌ها برای پیشبرد جنگ در یمن از ثروت نفتی فراوان خود بهره برده و در عین حال اقدام به استخدام کسانی کرده‌اند که به گفته سربازان سودانی شامل ده‌ها هزار بازمانده درمانده جنگ داخلی سودان در دارفور از جمله تعداد زیادی کودک می‌شود. طبق این گزارش چند شبه‌نظامی سودانی و چند قانونگذار این کشور گفته‌اند که بالغ بر ۱۴ هزار شبه‌نظامی سودانی در یمن در چهار سال گذشته در کنار شبه‌نظامیان محلی هم‌پیمان با عربستانی‌ها جنگیده‌اند. در عین حال تقریباً همه این شبه‌نظامیان سودانی متعلق به منطقه فقیر و جنگ زده دارفور بوده‌اند و جایی که طی ۱۰ سال جنگ داخلی در آن ۳۰۰ هزار نفر کشته و ۲/ ۱ میلیون نفر آواره شدند. اکثر این افراد متعلق به یک نیروی شبه‌نظامی قبیله‌ای به نام نیرو‌های پشتیبانی سریع بودند که قبلاً به اسم نیروی جنجوید شناخته می‌شدند. این افراد به شرکت در جنایاتی نظیر تجاوز سیستماتیک به زنان و دختران، کشتار کورکورانه و دیگر جنایات جنگی در جنگ دارفور متهم هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار