کد خبر: 939579
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
جو روانی برآمده از ارقام بودجه، نوع اظهارنظر رئیس جمهور هنگام تقدیم لایحه بودجه، افزایش طبیعی تقاضای دلار در روز‌های آخر سال میلادی و فضاسازی تلگرامی دلالان، چهار دلیل افزایش نرخ دلار در روز‌های اخیر عنوان شده است، هرچند بانک مرکزی توان آن را دارد که این شرایط را کنترل کند و دلار را به کانال ۱۰ و حتی ۸ هزار تومان برساند
جعفر تكبيرى
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پس از پشت سر گذاشتن دو هفته آرامش در بازار ارز، قیمت دلار بر خلاف پیش‌بینی‌ها افزایشی شد. اتفاقی که ناشی از افزایش تقاضای ارز در بازار و تأثیرات روانی لایحه بودجه است.

به گزارش «جوان»، دو روز قبل و در هنگام مشخص شدن ارقام بودجه سال ۹۸، جایی که بازار معاملات در حال بسته شدن بود، دلالان از فرصت بهترین بهره را گرفتند و با ایجاد یک جو روانی ناشی از چند علت از جمله ارقام بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۸، موفق شدند آرامش روانی بازار را بشکنند و با فضاسازی در کانال‌های تلگرامی ارز و دلار، قیمت دلار در صرافی‌ها را به یکباره تا کانال ۱۲ هزار تومان بالا ببرند. روندی که با لبخند انتقامی آنان از بانک مرکزی همراه بود؛ چراکه بانک مرکزی طی سه ماه گذشته توانسته بود هیمنه دلالان را در بازار بشکند و قیمت دلار از رقم ۱۷ هزارتومان را به کانال ۹ هزار تومان برساند.

علاوه بر این همزمان با ثبات دو هفته‌ای بازار در کانال ۱۰ هزارتومان و گشایش‌های مجددی که در مسیر واردات صورت گرفت، در کنار فرا رسیدن ایام پایانی سال نوی میلادی، هم دست به دست هم دادند تا میزان تقاضا در بازار آزاد ارز نیز بالاتر برود و همین اتفاق باعث شود که بار دیگر قیمت ارز روندی صعودی به خود بگیرد.
برخی کارشناسان نیز بخش‌هایی از اظهارات رئیس جمهور هنگام تقدیم لایحه بودجه را که تصریح کرد: «در ابتدای سال ۹۷ خزانه خالی بوده است!» و به نوعی سیاه‌نمایی علیه خود دولت بود، در توقف روند کاهش دلار و نتیجه برعکس آن، مؤثر می‌دانند.

آغاز تلاش مجدد بانک مرکزی

اما بانک مرکزی به علت تأکید بر ادامه سیاست‌هایش برای کنترل قیمت ارز در بازار، این جهش قیمتی را برنتابید و بار دیگر صرافی‌های بازار ساز را وارد میدان کرد تا بتواند بار دیگر قیمت را به کانال ۱۰ هزار تومانی بازگرداند. این در حالی بود که به دلیل شکل‌گیری آرامش در بازار، طی دو هفته قبل بانک مرکزی تزریق ارز به بازار را تا حد محسوسی کاهش داده بود تا بتواند نیروی خود را برای بردن دلار به کانال‌های پایین‌تر جزم کند، اما به نظر می‌رسد که ورود یکباره دلالان به بازار تا حدودی بانک مرکزی را غافلگیر کرد. اگرچه به نظر می‌رسد که بانک مرکزی با توجه به شکسته شدن مرز روانی قیمت ۱۰ هزار تومان برای هر دلار امریکا، کار چندان سختی برای بازگرداندن قیمت ارز به این کانال نداشته باشد. با این حال باید گفت که به دلیل تمامی این اتفاقات تحقق کانال ۸ هزار تومانی برای هر دلار امریکا، کمی با تأخیر صورت پذیرد.

در همین حال و بر اساس گزارشات، خوشبختانه با دخالت بازار ساز، نرخ در معاملات شبانه، حتی در بازار هرات که هنوز مرجعی برای فعالیت دلالان در بازار ارز ایران است، کاهش یافت. به تبع آن، آنگونه که فعالان غیررسمی بازار ارز می‌گویند، در اتاق‌های معاملاتی نیز نرخ کاهش یافت و همین امر، بار دیگر به دلالان نشان داد که سکان بازار به دست بازارساز است و آن‌ها برای بالابردن نرخ ارز جایی برای مانور ندارند. آنگونه که بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از آن تحرکات اولیه، نرخ دلار در معاملات شبانه به زیر ۱۱هزار تومان هم ریزش کرد و هیجانات بازار تا حدودی کنترل شد. نکته حائز اهمیت آن است که به‌رغم تلاش دلالان، اما پیش‌بینی‌های بازارساز برای هدایت در بازار ارز به سمت ورود نرخ به کانال ۱۰ هزار تومانی است و این مسئله این سناریو را تقویت می‌کند که دخالت بانک مرکزی امروز بیشتر از دیروز خواهد بود.

صرافان مجاز هدایتگر بازار ارز خواهند بود

در همین حال یک مقام مسئول در بانک مرکزی به خبرگزاری مهر گفت: صرافی‌های بانکی به این بازار با توجه به ورود بانک مرکزی، حتماً هدایت‌گر بازار خواهند بود و البته جای نگرانی از بابت تزریق و هدایت بازار ارز وجود ندارد. در این میان باید توجه داشت که دلالان جای مانور زیادی در بازار ارز ندارند.
وی افزود: دلالان به دنبال این هستند که قیمت ارز مجدد، روند افزایشی به خود بگیرد، اما حضور بانک مرکزی در بازار پررنگ خواهد بود و اجازه جهش در نرخ را نمی‌دهد. به هر حال بخشی از روند بازار برای افزایش تقاضا به دلیل تسویه‌حساب‌های خارجی پایان سال میلادی طبیعی است، ولی جای نگرانی وجود ندارد.

دلار جهانی کماکان بر مدار کاهشی است

اما نکته جالب در خصوص جهش نرخ ارز در بازار ایران در حالیست که به دلیل بحران سیاسی داخل امریکا و منازعه بین کاخ سفید و بانک مرکزی این کشور، ارزش جهانی دلار در برابر بسیاری از ارز‌های جهانی در حال کاهش است.
در همین ارتباط خبرگزاری رویترز دیروز گزارش کرد: بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه‌داری امریکا با کاهشی چشمگیر به نسبت ۳ درصد ثبت شده در ابتدای ماه دسامبر، در آخرین دور از مبادلات بازار‌های مالی به ۷۳ /۲ درصد کاهش یافت. تحلیلگران بانک «میزوهو» ژاپن در گزارشی نوشتند که کاهش بازدهی این اوراق از جمله عوامل مؤثر بر کاهش ارزش دلار بوده است.

در مبادلات دیروز، یورو و پوند هر دو به میزان ۲ /۰ درصد در برابر یورو افزایش یافتند و به ترتیب به ازای ۱۴۱/ ۱ و ۲۷ /۱ دلار مبادله شدند. در ماه‌های اخیر ارزش دلار عمدتاً به دلیل مسائلی همچون نرخ بهره، کاهش بهای نفت و چشم‌انداز نامطمئن اقتصاد امریکا در مسیر نزولی حرکت کرده است.

هفته گذشته، بانک مرکزی امریکا باوجود ریسک‌های موجود تصمیم گرفت نرخ بهره را برای چهارمین‌بار در سال‌جاری افزایش دهد، مسئله‌ای که با واکنش منفی شدید بازار‌های مالی امریکا مواجه شد. این اقدام در کنار تشدید اختلافات بین دولت و بانک مرکزی امریکا باعث افزایش نگرانی معامله‌گران از اوضاع سیاسی داخلی این کشور شده است.
در برابر سایر ارزها، هر دلار امریکا به ازای ۹۸ /۶۹ روپیه هند، ۴۱/ ۱ دلار استرالیا، ۴۰/ ۱ دلار کانادا، ۴۱/ ۱۱۰ ین ژاپن و ۸۸/ ۶ یوان چین مبادله شد. همچنین هر فرانک سوئیس به ۰۱۳۵ /۱ دلار و هر دینار کویت به ازای ۲۸۶۵/۳ دلار مبادله شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار