کد خبر: 939149
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۸
سحر محمدرضازاده – استاد دانشگاه
سرویس ایران جوان  آنلاین: وجود آمار و اطلاعات دقیق، صحیح، بهنگام و مکانی (مکان مرجع) عاملی حیاتی برای همه برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... در کشور می‌باشد. درواقع از دیرباز اطلاعات مکان مرجع به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه در کشور‌ها مد نظر بوده است. امروزه سیستم‌های اداره زمین شامل کاداستر، ثبت زمین، ارزش‌گذاری زمین و کاربری اراضی می‌باشد که با محوریت کاداستر در جهت اهداف توسعه پایدار مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این تفاسیر اجرای طرح کاداستر گامی مهم برای پیشگیری از وقوع زمین‌خواری است. مالکیت کاداستری با توجه به اهداف توسعه پایدار و لزوم تأمین امنیت اجتماعی اقدامی مهم و مؤثر در تأمین امنیت فردی و اجتماعی جامعه است و قرار است برای زمین‌ها سند مالکیت کاداستری به جای سند منگوله‌دار و دفترچه‌ای قدیمی صادر شود.

یکی از وظایف قانونی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اشراف کامل بر حدود واقعی املاک، مستحدثات و اراضی در کشور است تا بتواند پایه و اساس تثبیت و استقرار مالکیت مشروع صاحبان املاک را فراهم و میزان اراضی دایر، بایر و موات شهری و موقوفات را تعیین نماید و برای حصول به آن، به نظامی نیازمند است که اطلاعات هندسی جامع از محدوده تمامی املاک کشور (نقشه املاک) را همراه با شماره هر ملک، مشخصات مالک و حدود حقوق مالک در ملک را به طور کامل به نحوی در اختیار داشته باشد که امکان بازنگری پیوسته مجموعه اطلاعات میسر باشد تا بتواند وظایف خود را با دقت و سرعت و صحت کامل انجام دهد. این سیستم را با توجه به تعاریف موجود کاداستر می‌نامند.

مجلس شورای اسلامی در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی قانون جامع حدنگار را در ۲۰ ماده در زمستان سال ۱۳۹۳ به تصویب رساند. پس از تأیید شدن این قانون توسط شورای نگهبان، قوه قضائیه در ابتدای سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی این قانون را تهیه و ابلاغ کرد که دارای ۱۹ ماده بود.

در این قانون آمده است: حدنگار (کاداستر) فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه شده است. بعد از آن صدور سند مالکیت کاداستری در قالب طرح کاداستر و به دلیل بالابودن ضریب امنیت این سیستم و سرعت در پاسخگویی به مراجعین ثبتی اجرا شد. کاداستر، سیستم مدیریت الکترونیکی املاک است که با مکانیزه کردن خدمات ثبتی، ثبت سنتی را به سمت ثبت نوین هدایت می‌کند.

با توجه به استاندارد‌ها و کیفیت و دقت نقشه‌های کاداستر شهری، اینگونه نقشه‌ها نیاز‌های نقشه‌ای طرح‌های عمران شهری ازجمله طرح‌های مسکن، شهرسازی، گازرسانی، برق، شبکه مخابرات، آب و فاضلاب، مترو و سایر طرح‌ها و پروژه‌های توسعه شهری را به‌خوبی برآورده خواهد ساخت و در ارتباط با فعالیت‌های این طرح‌ها خواهد بود. علاوه بر ارتباطات مورد اشاره اساساً طرح کاداستر با داشتن منابع عظیم اطلاعات اقتصادی- مالکیتی املاک و مستغلات می‌تواند پایگاه‌های اطلاعاتی طرح‌های مالی مانند طرح‌های مالیاتی و درآمد‌های منطقه‌ای را تغذیه نموده و ارزش افزوده‌ای را در جهت به‌کارگیری این پایگاه‌های اطلاعاتی تضمین نماید.

همچنین با درنظر گرفتن برنامه‌های وسیع آموزشی در امر کاداستر به منظور ارتقای فعالیت‌های علمی و عملیاتی خواه ناخواه کارشناسان و متخصصان کاداستر به افزایش حجم و امکانات منابع انسانی نقشه‌برداری کمک خواهند نمود که فعالیت‌های آموزشی کاداستر در ارتباط با آن قرار دارد. حالا اعلام شده که تا پایان سال جاری، تمامی جنگل‌های ایران تحت پوشش نقشه کاداستر قرار می‌گیرد.

وقتی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور در کارگاه آموزشی معاونین حفاظت و امور اراضی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر کشور در چهارمحال و بختیاری قول داد که «تا پایان سال جاری، تهیه نقشه کاداستر برای تمامی جنگل‌های ایران پایان می‌یابد»، شاید بتوان به جرئت گفت که در صورت وقوع این اتفاق بهترین راه برای حفظ جنگل‌ها صورت گرفته است.
بر اساس گزارش‌ها از ابتدای امسال، ۴ میلیون هکتار از اراضی جنگلی کشور تحت پوشش نقشه کاداستر قرار گرفته است.

همچنین تثبیت مالکیت دولت و تعیین حدود مستثنیات اشخاص از مهم‌ترین مزیت‌های نقشه کاداستر است که از طریق آن می‌توان اختلافات قضایی و ملکی را نیز رفع کرد و امکان تعرض به اراضی ملی و دولتی را به حداقل رساند. با اجرای نقشه کاداستر، دولت به میزان مالکیت خود اشراف پیدا می‌کند و امکان پاسخگویی به استعلامات و تکریم ارباب رجوع در کمترین زمان صورت می‌گیرد.
در همین راستا احیای عرصه‌های منابع طبیعی در محدوده معادن از دیگر برنامه‌های معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است و تا کنون ۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی دارای فعالیت معدنی در کشور، احیا و بهسازی شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار