کد خبر: 936466
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱
انتقاد‌های گنج‌زاده از لغو اعزام کاراته‌کاران به رویداد‌های بین‌المللی
‌ اعزام نشدن ملی‌پوشان کاراته به رقابت‌های بین‌المللی زنگ خطر را برای این رشته المپیکی به صدا درآورد. اضافه شدن کاراته به رشته‌های المپیکی، مدال‌آوران این رشته را به آرزویشان رساند، اما با لغو اعزام‌های کاراته‌کاران به رقابت‌های کاراته وان عملاً شانس کسب سهمیه توسط نمایندگان کشورمان به پایین‌تر حد ممکن رسیده است.
شيوا نوروزی
‌ اعزام نشدن ملی‌پوشان کاراته به رقابت‌های بین‌المللی زنگ خطر را برای این رشته المپیکی به صدا درآورد. اضافه شدن کاراته به رشته‌های المپیکی، مدال‌آوران این رشته را به آرزویشان رساند، اما با لغو اعزام‌های کاراته‌کاران به رقابت‌های کاراته وان عملاً شانس کسب سهمیه توسط نمایندگان کشورمان به پایین‌تر حد ممکن رسیده است.

چالش لغو اعزام
انتقاد تند سجاد گنج‌زاده به لغو اعزام‌های کاراته نگاه‌ها را به سمت این رشته جلب کرد. در بازی‌های ۲۰۲۰ رشته پرمدال کاراته نخستین حضورش را در المپیک تجربه خواهد کرد، به همین خاطر تمام مدعیان کاراته از جمله ژاپن میزبان برای کسب حداکثر سهمیه و مدال در این آوردگاه شبانه‌روز تلاش می‌کنند. نزدیک به یک سال است که مسابقات کسب سهمیه المپیک آغاز شده و نمایندگان کشور‌های مختلف با حضور در کاراته وان برای کسب حداکثری امتیاز می‌جنگند. در سال آینده میلادی نیز ۱۲ تورنمنت برای کسب سهمیه برگزار می‌شود، اما چالش اصلی این است که فدراسیون کاراته توان اعزام ملی‌پوشان به همه این تورنمنت‌ها را ندارد!
حضور مداوم کاراته‌کاران در لیگ جهانی این فرصت را به آن‌ها می‌دهد تا امتیاز‌های بیشتری کسب کنند و در نهایت با کسب حداکثر امتیاز جایگاه بهتری در رده‌بندی جهانی به دست آورند. با وجود این، در ماه‌های اخیر اعزام ملی‌پوشان کاراته ایران به لیگ جهانی بار‌ها به دلیل بی‌پولی لغو شده و فدراسیون از آن‌ها خواسته با هزینه شخصی در این رقابت‌ها حاضر شوند. رده‌بندی فدراسیون جهانی کاراته دیروز اعلام شد و علاوه بر اینکه ۱۰ کاراته‌کار ایرانی در اوزان مختلف رتبه‌های تک‌رقمی را به خود اختصاص دادند، بهمن عسگری رتبه یک و سجاد گنج‌زاده نیز رتبه چهار المپیکی را کسب کردند. در صورتی که چاره‌ای برای این چالش اندیشیده نشود، قطعاً در المپیک توکیو نمی‌توان انتظار زیادی از کاراته داشت.

درددل گنج‌زاده
کاسه صبر ملی‌پوش سنگین‌وزن کاراته کشورمان لبریز شد و با انتشار یک پست انتقادآمیز در اینستاگرام حرف دلش را به مردم زد. گنج‌زاده که شانس زیادی برای کسب سهمیه المپیک و حتی کسب مدال این بازی‌ها در وزن +۸۴ کیلوگرم دارد، از عدم اعزام به کاراته وان چین و ژاپن گلایه کرد و گفت: «چیزی به پایان سال ۲۰۱۸ باقی نمانده و با آغاز سال ۲۰۱۹ درست یک سال دیگر فرصت داریم تا بتوانیم سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را به دست آوریم. ما مسابقات چین را از دست دادیم، مثل مسابقات شیلی که به خاطر دوری راه و هزینه زیاد نرفتیم یا مسابقات ژاپن که به خاطر نزدیکی مسابقات جهانی نرفتیم.»

در انتظار کمک وزارت و کمیته
دبیر فدراسیون کاراته مشکلات اقتصادی را عامل لغو اعزام‌ها خواند. محسن آشوری در گفت‌وگو با «جوان» شرایط این روز‌های فدراسیون کاراته را تشریح کرد: «فدراسیون کاراته پیش از این، یکی از فدراسیون‌های غیرالمپیکی بوده و ساختارش نیز بر همین اساس بنا نهاده شده بود. حالا، اما فدراسیون ما المپیکی است و شرایطی را که فدراسیون جهانی برای گرفتن سهمیه مشخص کرده، می‌دانیم. برای گرفتن سهمیه باید در ۱۲ رویداد بین‌المللی حاضر شویم تا بتوانیم امتیازات لازم را به دست بیاوریم. هر کدام از این اعزام‌ها یک هزینه بسیار سنگین را به فدراسیون تحمیل می‌کند. کاراته ایران ظرفیت کسب سهمیه و کسب مدال، آن هم از جنس مرغوب را دارد، ولی رسیدن به این هدف تنها در شرایطی محقق خواهد شد که ما بتوانیم تنگنا‌های اقتصادیمان را برطرف کنیم و شرایط لازم را به دست آوریم. در این صورت قطعاً کاراته یکی از فدراسیون‌های مدال‌آور در المپیک خواهد بود.»
آشوری با اشاره به تأثیر منفی لغو اعزام‌ها ابراز امیدواری کرد که حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مشکلات اقتصادی کاراته را کاهش دهد: «با توجه به مشکلات موجود، فدراسیون نتوانسته ملی‌پوشان را به دو رویداد ژاپن و چین اعزام کند. با این حال وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک قول‌هایی به ما داده‌اند که تلاش می‌کنیم بر اساس آن تنگنا‌های اقتصادی را پشت سر بگذاریم و سهمیه حداکثری را کسب کنیم. باید در همه رویداد‌ها شرکت کنیم، در غیر این صورت از رقبا عقب می‌افتیم. به خاطر همان دو اعزامی که از دست دادیم، سجاد گنج‌زاده رنکینگ یک جهانی را از دست داد و به رده چهارم سقوط کرد. وزارت، کمیته و فدراسیون همگی هدف مشترکی دارند که آن هم موفقیت کاراته است. انتقاد‌ها بحق است، اما منتقدان از مشکلات خبر ندارند. البته وظیفه ملی‌پوشان تمرین کردن و وظیفه ما هم حل مشکلات است. از طرفی باید در نوع اعزام‌هایمان تغییراتی ایجاد کنیم تا مشکل تیم ملی برای کسب سهمیه هم حل شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار