کد خبر: 936425
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
هرچند عربستان و امارات تلاش کردند تا با افزایش تولید، کمبود نفت ایران در ماه نوامبر را جبران کنند، اما تولید نفت اوپک در این ماه ۱۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
 
جوان آنلاین: عرضه نفت اوپک از بالاترین رقم در ۲ سال گذشته، در ماه نوامبر به علت تحریم‌های ایران کاهش یافته است، هرچند که بیشتر کمبود نفت ایران توسط عربستان و امارات در پاسخ به درخواست‌های ترامپ جبران شده بود.

بر اساس نظرسنجی رویترز، ۱۵ عضو سازمان کشور‌های تولیدکننده نفت خام در ماه نوامبر ۳۳.۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که ۱۶۰ هزار بشکه در روز از ماه اکتبر کمتر است. این کاهش بیشترین میزان کاهش این گروه از دسامبر ۲۰۱۶ به شمار می‌رود.

علی‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در این ماه، تولید نفت اوپک همچنان بالا مانده است. قیمت نفت از اوایل ماه اکتبر به علت نگرانی در مورد احتمال بروز یک فزونی عرضه در بازار، ۳۰ درصد کاهش یافته است. اوپک و هم‌پیمانانش از جمله روسیه در ۶ و ۷ دسامبر در وین در این مورد بحث خواهند کرد.

با توجه به تولید بی سابقه عربستان و روسیه، افزایش تولید آمریکا و پیش‌بینی کاهش تقاضا در سال ۲۰۱۹ به علت رشد کند اقتصادی در جهان، برخی از تحلیلگران تردید دارند که تولیدکنندگان از تولید مازاد جلوگیری کنند.

استفان برنوک، دلال پی وی ام معتقد است: «به احتمال زیاد، نتیجه نشست اوپک در آخر این هفته بیهوده خواهد بود.»

«روسیه و عربستان بر سر کاهش تولید توافق خواهند کرد، اما میزان توافق کمتر از میزان مورد نیاز برای پیشگیری از عدم توازن در عرضه در اوایل سال ۲۰۱۹ خواهد بود.»

تعهد اعضای اوپک و روسیه به توافق کاهش تولید در ماه ژوئن به ۱۰۰ درصد و در ماه اکتبر به ۱۱۰ درصد رسید و در ماه نوامبر با کاهش تولید ایران به ۱۲۰ درصد رسید.

بر اساس بررسی رویترز، بیشترین کاهش در ماه نوامبر مربوط به ایران بوده است.

صادرات نفت ایران با بازگشت تحریم‌های آمریکا که شرکت‌ها را از خرید نفت ایران بازداشت گاه گاهی به زیر یک میلیون بشکه می‌رسد هرچند که این رقم در ماه نوامبر افزایش یافت. به گفته تحلیلگران، معافیت‌های داده شده به ۸ مشتری نفت ایران می‌تواند به افزایش صادرات در ماه دسامبر منجر شود.

دومین کاهش بالا مربوط به عراق بود؛ هرچند که صادرات از کرکوک در شمال این کشور پس از یک سال توقف از سر گرفته شد، صادرات پایانه‌های جنوبی این کشور به علت شرایط بد جوی کاهش یافت.

کاهش اندکی در تولید نیجریه و لیبی رخ داد، اما هر دوی این کشور‌ها از توافق کاهش تولید معاف بودند. اوپک مشارکت یکی از این دو کشور یا هر دو در توافق عرضه سال ۲۰۱۹ را بحث خواهد کرد.

بیشترین تولید به عربستان بازمی‌گشت که عرضه این کشور به رکورد ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. ترامپ عربستان را و دیگر تولیدکنندگان را به تولید بیشتر نفت برای کاهش قیمت ترغیب کرده بود تا کمبود نفت ایران را جبران کنند.

تولید امارات به دنبال یک جهش در ماه اکتبر به ۳.۳۵ میلیون بشکه در روز رسید. امارات اعلام کرده است که ظرفیت تولید نفت این کشور تا پایان سال به روزانه ۳.۵ میلیون بشکه خواهد رسید.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار