کد خبر: 935700
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳
حجت‌الاسلام و‌المسلمین علیرضا خادم الذاکرین
اسلام، جهانیان را به صلح و هم بستگی دعوت می‌کند و این یگانگی، سنگ بنیان اسلام بود که توانست آن را طی چهارده قرن، در برابر عوامل بنیان شکن نگاه دارد. در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، تفرقه و دو دستگی میان مذاهب و ملت‌های اسلامی، از مسائل پیچیده و بنیان برافکنِ جوامع اسلامی بوده و همین عامل، خسارت‌های مادی و معنوی جبران ناپذیری بر پیکر امت واحده اسلامی وارد کرده است.

بعد از انقلاب اسلامی، وضعیت ارتباط شهروندان با ادیان و مذاهب مختلف در ایران کاملاً تغییر کرد و بخصوص برادران و خواهران شیعه و سنی به خوبی متوجه شدند که در یک تعامل و آرامش و اتحاد می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی و به داد و ستد بپردازند. شاید اوج این اتحاد و تعاملات را بتوان در استان وسیع سیستان و بلوچستان مشاهده کرد. جایی که علمای شیعه و سنی‌اش بار‌ها تأکید کرده‌اند وحدت مربوط به یک هفته و یک سال نیست و این وحدت همیشگی است و به هیچ عنوان هم گسستنی نیست. هر چند گروهی از شهروندان فکر می‌کنند نظریه وحدت بعد از شروع حکومت جمهوری اسلامی در ایران شکل گرفته و به اجرا در آمده، اما جالب است بدانیم، ایده شکل‌گیری جریان وحدت برای اولین بار پیش از انقلاب و به پیشنهاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) و در زمانی که ایشان در ایرانشهر تبعید بودند در سیستان و بلوچستان مطرح و اجرا شد. مسئله‌ای که موجب شد استان سیستان و بلوچستان را به عنوان پایتخت وحدت ایران اسلامی معرفی و برای همیشه در تاریخ ماندگار کند. علت این امر هم فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت پیامبر‌اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول اکرم (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است، می‌باشد که بهانه‌ای شد تا مسلمانان در اقصی نقاط ایران و جهان این هفته را گرامی بدارند.
در حال حاضر ساکنان منطقه سیستان و بخشی از جمعیت شهرستان زاهدان اهل تشیع بوده و منطقه بلوچستان اکثراً سنی مذهب‌اند.

اما از دیرباز مردم این منطقه به‌رغم تفاوت‌های مذهبی و قومی که با یکدیگر داشته‌اند، با صلح و صفا و صمیمیت در کنار یکدیگر روزگار گذرانده‌اند و این تفاهم و همزیستی مسالمت‌آمیز همچنان ادامه دارد.
به همین دلیل سیستان و بلوچستان همواره به عنوان مرکز وحدت شناخته شده است. جایی که شهروندانش با پیوند‌های خانوادگی و با وحدتی مثال‌زدنی کنار یکدیگر زندگی آرام و با تعأملی دارند و امروز و در سالگرد تولد ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ملت ایران با اتحاد و همدلی و با لطف و عنایت پروردگار و تحت رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روزبه روز بر عزتش افزوده می‌شود.

اما نکته حائز اهمیت این است که وحدت شیعه و سنی مختص یک هفته نیست و هفته وحدت را باید فرصتی جهت تحکیم پایه‌های وحدت امت اسلامی در نظر داشت. آنچه که سیستان و بلوچستان را به مهد اتحاد تبدیل کرده، نداشتن اختلاف، عدم توهین به یکدیگر و احترام به مقدسات و آرمان‌ها از سوی شیعه و سنی است که وحدت را محکم‌تر و پایبند‌تر کرده است. هر چند، سال‌هاست که دشمنان در صدد برهم زدن آرامش مسلمین سیستان و بلوچستان هستند و برای رسیدن به هدف شومشان از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند، اما با گذری بر پهناورترین استان ایران مشخص می‌شود که مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان همواره پرچم‌دار وحدت بوده و هستند و با پیروی از منویات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب با چنگ زدن به ریسمان وحدت اسلامی الگوی شایسته‌ای برای مسلمانان جهان شده‌اند. همچنین برگزاری برنامه‌های مشترک آن‌ها مهر تأییدی است بر این ادعا. برنامه‌هایی همچون برگزاری مراسم جشن شیعیان و سنی‌ها، نشست علما و اندیشمندان، محافل انس با قرآن، شب شعر، کارگاه‌های آموزشی با محوریت موضوع وحدت، نشست دانشجویی و دیدار با طلاب حوزه‌های دینی و خانواده شهدا که بخشی از برنامه‌ها به شمار می‌آیند.

به هرحال وحدت شیعه و سنی به این معنی نیست که آن‌ها به تغییر اعتقادات خود بپردازند بلکه با کنار گذاشتن مسائل تفرقه افکن و با تکیه بر مشترکاتشان، مبنای زندگی را تعامل با یکدیگر با تکیه بر مسائل مربوط به اسلام و نیاز‌های جهان اسلام در نظر می‌گیرند. یعنی دقیقاً آنچه که در سیستان و بلوچستان رقم می‌خورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار