کد خبر: 932599
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۳
گفت‌وگو با بانوی ایرانی خادم حرم امام حسین (ع)
لحظه‌لحظه خدمت به زائران اربعین شیرین و خاطره‌انگیز است و خادم امام حسین بودن حس خاصی دارد. در میان خانم‌های زائر وقتی به ضریح نزدیک می‌شوند در همان حالتی که در صف ایستاده‌اند مدام به خانم‌ها مخصوصاً زائران ایرانی یادآوری می‌کنیم الان نزدیک حرم هستید، چیزی نمانده به ضریح امام حسین (ع) برسید، برای ظهور آقا امام زمان (عج) دعا کنید
زهرا چیذری
پنج سالی می‌شود افتخار خدمت به زائران امام حسین (ع) را در ایام پرتردد اربعین حسینی دارد؛ افتخار یک هفته خدمت در جایی که هر دستی که به آسمان دراز می‌شود خالی برنمی‌گردد و استجابت دعا در زیر این قبه آسمانی و دریچه عرش الهی تضمین شده است. خانم زینب غروی پنج سال است در ایام زیارت اربعین حسینی یک هفته در زیر این قبه حسینی در این نقطه وصل آسمان و زمین، در سرزمین رشک بهشت برین، خدمتگزار زائرانی است که از تمام دنیا جمع می‌شوند تا حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی را به باشکوه‌ترین وجه ممکن برگزار کنند و به دنیا نشان بدهند که «حسین جنس غمش فرق می‌کند.» این بانوی خادم هم به تأسی از زنان عاشورایی پا در راه خدمت گذاشته و تمام ایام اربعین حسینی را در حرم سید و سالار شهیدان زیر قبه حسینی و در جوار مدفن پاک امام حسین (ع) و شهدای کربلا در هوای حسین و زائرانش نفس می‌کشد و همراه با فرشته‌های این حریم پاک الهی خدمتگزار عاشقان است. به سراغ این بانوی خادم رفته‌ایم تا حال و هوای حریم حرم حسینی را در خدایی‌ترین روز‌ها و لحظه‌ها از کلام این خادم حسینی برای تمام کسانی که از قافله اربعین جا مانده‌اند بازگو کنیم تا اگر جسم‌مان در این سفر عشق همراه نشده دل به دل عاشقان و زائران حسینی بدهیم و از همین دور دست ادب بر سینه گذاشته و خدمت حضرتشان ادای ادب کنیم که کشتی نجات حسین برای همه جا دارد.

چطور شد که خانم زینب غروی به مقام خادمی حرم امام حسین (ع) رسید و مدال افتخار خدمت به زوار اربعین حسینی به سینه شما آویخته شد؟
من طلبه جامعه‌المصطفی هستم. ما از ایرانیانی هستیم که در گذشته پدرانمان برای تحصیل در حوزه نجف به عراق مهاجرت کردند و بعد‌ها در دوران صدام به ایران بازگشتیم. همین زندگی در میان مردم عراق موجب شده است که ما هم به زبان عربی مسلط باشیم و هم با فرهنگ مردم این کشور آشنایی داشته باشیم. چند سال پیش بود که یکی از اساتید حوزه ما که با ستاد عتبات حسینی در وزارت ارشاد در ارتباط بود، ما طلبه‌هایی را که دو زبانه بودیم و به زبان فارسی و عربی تسلط داشتیم، برای خدمت در دوره اربعین حسینی به ستاد معرفی کرد.

آیا تسلط شما به دو زبان فارسی و عربی معیار این انتخاب بود؟ چرا؟
بله همینطور است. در ایام اربعین حسینی جمعیت بسیار زیادی از زوار هم از ایران و هم زوار عرب زبان به زیارت امام حسین (ع) می‌آیند و همین ازدحام جمعیت با مشکلاتی برای زوار همراه است، اما وقتی خادم‌ها به هر دو زبان تسلط دارند، خیلی راحت می‌توانند مشکلات را حل کنند. وقتی من با زائر ایرانی فارسی صحبت می‌کنم، سریع جذب من می‌شود و به حرفم توجه می‌کند و آرام می‌شود. همینطور درباره زائران عرب نیز وقتی ما خادمان دو زبانه با آن‌ها عربی صحبت می‌کنیم، احساس خوبی پیدا می‌کنند و سریع جذب ما می‌شوند. این تجربه‌ای است که من در طول این چند سالی که در خدمت زوار اربعین هستم داشته‌ام و موجب شده تا خیلی راحت و سریع مشکلات زائران حل و فصل شود. به هر حال در این ایام با ازدحام زیاد جمعیت مواجهیم و سال گذشته چیزی حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون نفر جمعیت در دوران اربعین به زیارت امام حسین (ع) آمده بودند.

شما چند سال است در خدمت زوار اربعین هستید؟
پنج سالی می‌شود.

آیا حضور شما در اربعین و خدمت‌رسانی به زائران حسینی با وظایف شما به عنوان یک همسر یا مادر تداخلی نداشته است؟ چگونه این مسئله را مدیریت می‌کنید؟
ما همه با هم یعنی به اتفاق همسر و فرزندانمان به این سفر می‌رویم و حدود یک هفته‌ای را در خدمت زوار امام حسین (ع) هستیم. از چند روز قبل از اربعین تا فردای روز اربعین را در حرم امام حسین (ع) هستیم. اگر هم کسی بچه کوچک داشته باشد یکی از اعضای خانواده مانند مادر یا خواهر در جایی ساکن می‌شود و از نوزادان نگهداری می‌کند.

نظر شما درباره حضور زائران در اربعین چیست؟ به نظر شما آیا حضور خانم‌ها در این مسیر لازم است یا بهتر است خانم‌ها در راهپیمایی اربعین حضور نیابند؟
این را باید علما و مراجع تقلید پاسخ بدهند و هر کس بسته به نظر مرجعش عمل کند، اما تا جایی که من شاهد بوده‌ام، حضور خانم‌ها در مسیر پیاده‌روی اربعین هیچ مشکلی برایشان به‌وجود نیاورده است. ازدحام جمعیت در روز اربعین و روز قبل آن در داخل حرم و خیابان‌های اطراف زیاد است و بهتر است خانم‌ها در این شرایط احتیاط بیشتری بکنند. بهتر است زائران به عرض سلامی کفایت کنند و برای حضور در کنار ضریح اصراری نداشته باشند، چون به خاطر ازدحام جمعیت ممکن است به مشکل بربخورند.

یعنی در این ایام امکان حضور در حرم و زیارت ضریح وجود ندارد؟
چرا از چند روز قبل در این ایام مسیر‌هایی را از داخل صحن‌ها تا کنار ضریح با میله‌کشی درست می‌کنند تا زوار امکان حضور در کنار ضریح و زیارت را داشته باشند، اما زائری که وارد این مسیر می‌شود تا زمانی که به کنار ضریح برسد ممکن است دو ساعتی طول بکشد و با توجه به ازدحام جمعیت بعضی خانم‌ها حالشان بد می‌شود یا مشکل پیدا می‌کنند. این مسئله باید از قبل اطلاع‌رسانی شود و زائر بداند وقتی برای زیارت ضریح وارد صف می‌شود ممکن است دو ساعت طول بکشد و باید ببیند توان آن را دارد که دو ساعت در آن ازدحام سرپا بایستد و اگر توانش را ندارد به سلامی از همان داخل صحن اکتفا کند.
نکته دیگر این است که زوار باید رعایت حال همدیگر را بکنند. زائران ایرانی و همینطور برخی زوار عرب و به طور ویژه زائران پاکستانی به سختی از ضریح جدا می‌شوند و این مسئله زمان انتظار را در صفوف زیارت ضریح طولانی‌تر می‌کند.

خدمتگزار زائران اربعین حسینی بودن به طور یقین لحظه نابی است که همه در خاطر انسان ثبت می‌شود، اما اگر بخواهید یکی از بهترین خاطراتتان را در این باره برای ما جاماندگان از اربعین بگویید، آن خاطره چیست؟
همانطور که می‌گویید لحظه‌لحظه خدمت به زائران اربعین شیرین و خاطره‌انگیز است و خادم امام حسین بودن حس خاصی دارد. در میان خانم‌های زائر وقتی به ضریح نزدیک می‌شوند در همان حالتی که در صف ایستاده‌اند مدام به خانم‌ها مخصوصاً زائران ایرانی یادآوری می‌کنیم الان نزدیک حرم هستید، چیزی نمانده به ضریح امام حسین (ع) برسید، برای ظهور آقا امام زمان (عج) دعا کنید.

در این لحظه‌ها چه حسی نسبت به زائران امام حسین (ع) دارید؟
دوست دارم تک تک این زائران را در آغوش بگیرم و همه آن‌ها را از صمیم قلب دوست دارم، چون زائر امام حسین (ع) هستند. ما خادم زائران امام حسین (ع) هستیم و این حس برایمان خیلی شیرین و لذت‌بخش است. با تمام شدن اربعین برای رسیدن اربعین سال بعد لحظه‌شماری می‌کنیم تا دوباره به کربلا بیاییم و خادم زائران امام حسین (ع) باشیم.

شما در طول سال و در فاصله اربعین تا اربعین سال بعد چه می‌کنید؟
ما در طول سال در حوزه فعالیت‌های جهادی برای اربعین فعالیت می‌کنیم. در مدارس شهرک دولت‌آباد که محل زندگی خودمان است موکب‌هایی را برای آشنایی بچه‌ها با اربعین برقرار می‌کنیم، خیمه‌هایی درست و سعی می‌کنیم فضای پیاده‌روی اربعین را برای بچه‌ها درست کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر