کد خبر: 932479
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۲
علنی شدن سفر غیرعلنی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از چند ساعت
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه به همراه هیئتی به عمان رفت و با سلطان قابوس پادشاه این کشور دیدار کرد؛ دیداری که رسانه‌های هر دو طرف نه قبل و نه حین این سفر گزارشی از آن منتشر نکردند، ولی به فاصله کوتاهی بعد از ملاقات علنی شد
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه به همراه هیئتی به عمان رفت و با سلطان قابوس پادشاه این کشور دیدار کرد؛ دیداری که رسانه‌های هر دو طرف نه قبل و نه حین این سفر گزارشی از آن منتشر نکردند، ولی به فاصله کوتاهی بعد از ملاقات علنی شد. گفته می‌شود این سفر در ظاهر بر روند صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل متمرکز بود، اما مسئله عادی‌سازی روابط رژیم‌صهیونیستی با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و مسئله ایران در رأس این سفر قرار داشته است. گروه‌های مقاومت فلسطینی استقبال عمان از نتانیاهو را خنجری به ملت فلسطین اعلام کردند و ایران هم این سفر را در راستای تأمین منافع رژیم صهیونیستی اعلام کرد.
به گزارش «جوان»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز پنج شنبه طی یک سفر محرمانه به مسقط پایتخت عمان سفر کرد و سلطان قابوس پادشاه عمان که به گرمی از نتانیاهو استقبال کرد؛ سفری که قرار بود غیرعلنی باشد، اما رسانه‌های صهیونیستی که سفر نخست‌وزیر این رژیم به یک کشور عربی را موفقیتی برای خود می‌دانند با ذوق فراوان آن را بازتاب داده و این دیدار را علنی کردند. خبرگزاری رسمی عمان درباره جزئیات این دیدار گزارش داد: در دیدار بین سطان قابوس با نتانیاهو راه‌های تضمین پیشبرد روند صلح و برخی مسائل مهم مشترک از جمله مسائل منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. منابع فلسطینی به الحیات گفتند: «سلطان قابوس به دو طرف پیشنهاد از سرگیری روند صلح متوقف شده را داده است، اما طرف فلسطینی به سلطان قابوس گفته هیچ فرصتی در جهت تحقق صلح با دولت راستگرای کنونی اسرائیل نمی‌بیند.» شبکه «ریشیت کان» اسرئیل جمعه شب گزارش کرد که روابط بین اسرائیل و عمان بعد از اینکه محرمانه بود علنی شده است. به گزارش روزنامه‌تایمز اسرائیل، دفتر نتانیاهو درباره این سفر گفت: «نخست‌وزیر و همسرش بعد از سفر به عمان و دیدار با سلطان قابوس به اسرائیل بازگشتند. از آن دو برای این سفر دعوت شده بود.»، اما مقامات عمان روایت متفاوتی از آنچه اسرائیلی‌ها مدعی هستند، دارند. به گزارش شبکه الجزیره، یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در نخستین واکنش رسمی این کشور در قبال سفر جنجال‌برانگیز نتانیاهو گفت: «نخست‌وزیر اسرائیل کسی بود که نسبت به سفر به عمان برای بررسی روند صلح ابراز تمایل کرده بود.» وی افزود: «نتانیاهو درخواست این سفر برای ارائه دیدگاه خود جهت حل اختلافات در منطقه را داده بود. مذاکرات متوقف نشده و طرفین اسرائیلی و فلسطینی باید به صلحی دست یابند که به نفع دو طرف باشد.»
فیلم‌های منتشر شده از این دیدار نشان می‌دهد سلطان قابوس به گرمی از نتانیاهو و هیئت همراه استقبال کرده است. عمان و اسرائیل رابطه رسمی دیپلماتیک ندارند و این اتفاق برای اولین بار تماس‌های دو طرفه را آشکار می‌سازد. این نخستین سفر نتانیاهو به یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس است. قبل از این در سال ۱۹۹۴ اسحاق رابین و در سال ۱۹۹۶ شیمون پرز، نخست‌وزیران وقت اسرائیل به عمان سفر داشتند و با سلطان قابوس دیدار کردند. سفر نتانیاهو چند روز بعد از سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عمان انجام گرفت. عباس در این سفر به بررسی تحولات فلسطین و شرایط کنونی و گام‌های اخیر درباره قدس و روابط دو‌جانبه پرداخت.

عادی‌سازی روابط با اعراب
هدف پنهانی از تعامل علنی بین اسرائیل و عمان که با یکدیگر روابط رسمی دیپلماتیک ندارند، گمانه‌زنی‌هایی را نسبت به اهداف پشت پرده این سفر ایجاد کرده است. سفر نتانیاهو به مسقط آن هم ۲۲ سال پس از آخرین سفر یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به این کشور، درحالی انجام شده است که عربستان سعودی که سیاست عادی‌سازی با تل‌آویو را در پیش گرفته است، در هفته‌های اخیر به خاطر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی از سوی مجامع بین‌المللی تحت فشار قرار گرفته است. از سوی دیگر، این سفر در زمانی انجام شده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از چند ماه پیش به دنبال پیشبرد طرح معامله قرن خود درباره فلسطین است. نتانیاهو در ماه‌های اخیر بار‌ها در اظهاراتی مدعی شده است که روابط اعراب با اسرائیل بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده است. این سیاست عادی‌سازی روابط، نه تنها آرزوی صهیونیست‌ها است بلکه از سوی برخی رژیم‌های مرتجع حاشیه خلیج فارس هم دنبال می‌شود و در سال‌های گذشته مقامات کشور‌های عربستان سعودی، امارات و بحرین با مقامات تل‌آویو دیدار‌های متعددی داشته‌اند. این سیاست عادی‌سازی از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ با جدیت بیشتری از سوی دو طرف پیگیری شده است، تا جایی که برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که طرح معامله قرن ترامپ که واکنش‌های جهانی را در پی داشته است، با چراغ سبز سعودی‌ها انجام شده است. به باور برخی ناظران، باتوجه به نقش میانجیگری عمان در برخی مسائل منطقه و شرایط بدی که برای عربستان در منطقه ایجاد شده است، نتانیاهو از فرصت استفاده کرده تا عمان را برای پیشبرد طرح توافق قرن ترامپ جایگزین ریاض کند.

سفر ضد ایرانی
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات تل‌آویو مدعی هستند که ایران تنها تهدید برای صهیونیست‌ها است، موضوعی که نشان می‌دهد این سفر محرمانه نمی‌تواند بی‌ارتباط با ایران باشد. عمان بیش از چند دهه است که با ایران روابط بسیار خوبی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی دارد و نتانیاهو انتظار دارد گسترش روابط اسرائیل با عمان تا حدودی سطح روابط عمان با ایران را کاهش دهد. رسانه‌های صهیونیستی هم به هدف ضد ایرانی این سفر اشاره کرده‌اند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص، روز شنبه در گزارشی نوشت: «همزمانی سفر نتانیاهو به عمان با سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ به جمهوری آذربایجان موضوع مهمی است، چرا که جمهوری آذربایجان روابط نزدیکی با اسرائیل داشته است و به نظر می‌رسد بولتون و نتانیاهو می‌خواهند به تهران این پیام واضح را بفرستند که اسرائیل و امریکا، ایران را در مرکز توجهات و تمرکز خود قرار داده‌اند.» این سفر درست یک هفته قبل از شروع دور جدید تحریم‌های امریکا علیه ایران انجام شده است و باتوجه به روابط خوب و حسنه عمان با ایران در دهه‌های گذشته، رژیم صهیونیستی سعی دارد این کشور عربی منطقه را از ایران دور کند. دونالد ترامپ در دو سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام داده تا اعراب را هر چه بیشتر به اسرائیل نزدیک کرده و با تشکیل ائتلاف منطقه‌ای، نفوذ ایران در منطقه را مهار کند.
ایهود یئری، تحلیلگر مسائل جهان عرب در اسرائیل مدعی است که سفر نتانیاهو بیش از آنکه روی مسئله فلسطین متمرکز باشد روی ایران تأکید دارد. به گزارش روزنامه‌تایمز اسرائیل، این تحلیلگر صهیونیست دیروز مدعی شد: «موضوع اصلی ایران است. نفوذ عمان در مورد پرونده اسرائیل و فلسطین ضعیف است، اما موقعیت منحصر به فرد عمان نزد ایران می‌تواند نقش مهمی در میانجیگری میان اسرائیل و ایران داشته باشد. سلطان قابوس در سالیان گذشته موفق شد کانال‌های پشت پرده برای ارتباط میان واشنگتن و ایران را در دوره ریاست جمهوریی باراک اوباما فراهم کند.» عمان همواره سعی کرده نقش میانجیگری صلح را ایفا کند و زمانی به عنوان کانال ارتباطی بین ایران و امریکا بود و در نهایت این کانال دیپلماتیک به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ ختم شد که به گفته مقامات ایران، دستاورد‌های آن برای ایران «تقریباً هیچ» بوده است. الآن هم عمان سعی دارد نقش سوئیس در اروپا را در منطقه ایفا کند، در پی به سرانجام رسیدن مناقشه ۷۰ ساله میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی است.

حمایت واشنگتن و مخالفت تهران
امریکا به عنوان متحد رژیم صهیونیستی به طور آشکار از سفر نتانیاهو به عمان استقبال کرد. به گزارش رویترز، جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه دولت امریکا در طرح صلح خاورمیانه گفت: «ما از گرم شدن روابط میان دوستان‌مان در منطقه و گسترش همکاری‌های آن‌ها استقبال می‌کنیم. این گامی سازنده برای پیشبرد تلاش‌های ما در زمینه صلح است و برای ایجاد فضای مبتنی بر ثبات، امنیت و رفاه بین اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌ها و همسایگان آن‌ها ضروری است. منتظریم بیشتر شاهد دیدار‌هایی مانند این باشیم.» در مقابل، میزبانی عمان از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی واکنش‌هایی را از سوی کشور‌های منطقه و گروه‌های مقاومت فلسطین در پی داشته است. به گزارش شبکه «المنار»، بر اساس گزارش شبکه «المنار»، داوود شهاب مدیر دفتر رسانه‌ای جهاد اسلامی اعلام کرد: «این سفر و استقبال از نتانیاهو خنجر زدن به ملت فلسطین بود و مانند این است که دست‌های این جنایتکار از خون کودکان و بی‌گناهانی که هر روز در سرزمین فلسطین ریخته می‌شود، پاک شود.» جنبش حماس هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مانند پوششی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر این رژیم علیه ملت فلسطین و خنجر از پشت زدن به این ملت است.» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم با انتقاد از این سفر گفت: «از آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ لابی صهیونیستی در کاخ سفید و دولت امریکا بیش از پیش در جهت منافع غیرمشروع رژیم صهیونیستی و فشار بر کشور‌های اسلامی برای عادی‌سازی مناسبات دیپلماتیک با غاصبان قبله اول مسلمین فعال شده‌اند. کشور‌های منطقه نباید تحت فشار امریکا، به رژیم غاصب صهیونیستی فضای تحرک برای ایجاد مصائب و مشکلات جدید در منطقه دهند.» عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم، از میزبانی عمان از نتانیاهو به شدت انتقاد کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «استقبال بسیار گرم سلطان‌نشین عمان از نتانیاهو اوج اهانت به خون شهیدان و کرامت ملت‌های عرب و مسلمان است. این مرد جنایتکار است، دولت فاشیست نژادپرست دارد. خاک ما را اشغال و مکان‌های مقدس ما را یهودی‌سازی کرده است و این امر عادی‌سازی روابط و محکوم و مایه ننگ است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار