کد خبر: 932457
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
حضور حسن روحانی در مجلس صرف‌نظر از دفاع از وزرای پیشنهادی، فرصتی بود تا از عملکرد دولت در طول ماه‌های اخیر و به خصوص سیاست خارجی خود دفاع کند
مهدی پورصفا
حضور حسن روحانی در مجلس صرف‌نظر از دفاع از وزرای پیشنهادی، فرصتی بود تا از عملکرد دولت در طول ماه‌های اخیر و به خصوص سیاست خارجی خود دفاع کند؛ دفاعی که البته چندان مقبول نمایندگان نیفتاد و در مقاطعی با فریاد دو - دو اعتراض خود را به سخنان روحانی نشان دادند.
روحانی در ابتدا به سراغ تقابل امریکا و اروپا در تحریم ایران رفت و گفت: آنچه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته مشاهده کردیم، پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه‌های امریکا بود. بی تردید ما از لحاظ سیاسی در سطح جهان پیروزی کم‌نظیر تاریخی را در اختیار داریم. در تاریخ دنیا کمتر سراغ داریم که امریکا در سطح جهانی تصمیم مهمی علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و همپیمانان سنتی‌اش او را ر‌ها کرده باشند.
وی ادامه داد: یک سال گذشته در همین محل (مجلس شورای اسلامی) به بحث و بررسی می‌پرداختیم که اگر روزی در حقوق لاینفک ملت بزرگ ایران، امریکا در برابر ایران بایستد، اروپا در کنار ایران و روبه‌روی امریکا قرار می‌گیرد، حتماً اکثریت قاطع اعضای جلسه این موضوع را نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند این یک خوش‌بینی محض و غیر‌ممکن است، اما به نظر من با تحقق این اتفاق یک پیروزی سیاسی کم‌نظیر تاریخی برای ملت ایران در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است.
رئیس‌جمهور به سراغ بحث پیروزی ایران در دادگاه لاهه رفت و ادامه داد: در دادگاه بین‌المللی لاهه ایران مقتدر تاکنون دو مرتبه طی ماه‌های اخیر در برابر امریکا به پیروزی رسیده است؛ بار اول در زمینه صلاحیت دادگاه بین‌المللی در رسیدگی به دعوای طرح شده از سوی ایران بود که در این زمینه امریکایی‌ها معتقد بودند لاهه صلاحیت رسیدگی ندارد و ما معتقد بودیم که این دادگاه صلاحیت لازم را دارد. در نهایت نیز لاهه علیه امریکا و به نفع ایران رأی داد.
وی افزود: برای بار دوم در زمینه احکام موقت علیه امریکا معتقد بودیم که این احکام باید صادر شود و امریکا نیز با این موضوع موافق بود، اما حقوقدانان ما و نمایندگان حقوقی ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس دادگاه لاهه محکومیت امریکا را صریحاً اعلام کرد.
روحانی ادامه داد: همه می‌دانیم که رسانه‌های بیگانه به مشکلات می‌دمند و می‌خواهند با تبلیغات دروغین افکار مردم را تسخیر کنند. رسانه‌های بیگانه به دروغ می‌گویند که ایران گران‌ترین کشور است. اما من از ملت می‌پرسم آیا آموزش در ایران جزو ارزان‌ترین آموزش‌ها در میان کشور‌ها نیست؟ آیا بهداشت و درمان به طور نسبی جزو ارزان‌ترین میان کشور‌ها نیست؟ آیا بنزین، گازوئیل و گاز جزو ارزان‌ترین میان کشور‌ها نیست؟ آیا برق و آب در قیمت متعادل و مناسب نسبت به سایر کشور‌ها نیست؟ آیا حمل و نقل در شرایط معتدل نیست؟ ما جزو کشور‌هایی هستیم که از لحاظ آموزش، بهداشت، انرژی و نیازمندی‌ها و کالا‌های اساسی مردم جزو ارزان‌ترین کشور‌ها هستیم.
روحانی در ادامه با اشاره به ضرورت تلاش تمام اعضای دولت برای اداره کشور گفت: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم، چون فشار امریکاهست، نمی‌توانیم کاری کنیم. این پاسخ پذیرفته نیست یا اینکه بگوییم، چون فروش نفت مشکلاتی دارد، در اداره کشور ناتوانیم یا اینکه از لحاظ بانکی با دنیا مشکلاتی داریم نمی‌توانیم زندگی مردم را اداره کنیم. مردم از ما می‌خواهند و ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم. البته مردم هم باید شرایط کشور را بدانند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما با وحدت و یگانگی، اتحاد و ایستادگی ملت در زمان نه‌چندان طولانی از مشکلات عبور خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آن‌ها که می‌گویند ابر تورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند، خاطرنشان کرد: ما ابر تورم نداریم. ابر تورم از لحاظ اقتصادی و تحلیل سیاسی نادرست است. ما از یک تورم تک رقمی متأسفانه عبور کرده‌ایم، اما حتما می‌توانیم تورم را مهار کنیم. مهار تورم امکانپذیر است و روند صعود تورم ادامه نمی‌یابد. تورم ما افزایش یافته است. رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری هم کاهش یافته، اما در عین حال در هیچ زمانی به اندازه امروز ذخایر کالا‌های اساسی ما در سطح بالایی نبوده است. انبار ذخایر کالا‌های ما کاملاً مطمئن است.
وی بیان کرد: با آنکه امروز مشکلات ارزی داریم، اما میزان ذخایر ارزی ما از همه پنج سال گذشته بالاتر است. هم کل ذخایر بالاتر است و هم ذخایر اسکناس. ما مشکل لاینحلی نداریم و مشکلات موجود را می‌توانیم با کمک هم حل کنیم. چهار سال است که در گندم، خودکفا شده‌ایم که در دهه‌های گذشته این دستاورد بی‌نظیر بوده است. در حوزه گاز و گازوئیل نیز خودکفا هستیم و در بنزین هم در ماه‌های آینده خودکفا می‌شویم.
حسن روحانی در ادامه هم به معرفی وزرای معرفی شده و تشریح چالش‌ها و راه‌حل‌های مد نظر آنان پرداخت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار