کد خبر: 932322
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان:
نشست مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی صنوف، مشاغل و فعالیت‌های شهری شهرداری‌های کشور و کارگروه تخصصی مدیریت عرضه محصولات کشاورزی و مایحتاج مصرفی شهرداری‌های کشور به میزبانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، اين نشست با حضور جمعي از مديران سازمان هاي ساماندهی مشاغل از استان های مختلف و با هدف به اشتراك گذاري تجربيات و اقدامات موفق شهرهاي مختلف كشور، ارائه گزارش عملكرد، هم افزايي و استفاده از تجربيات با بهره گيري از ارتباطات بيشتر،‌ ارائه راهكار به منظور برطرف كردن مشاغل مزاحم و ... برگزار شد. 
كاهش آلاينده ها و ناهنجاري هاي داخلي و اصلاح قوانين و آيين نامه ها
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان در اين نشست با ارائه گزارشي از فعاليت ها، برنامه ها، چشم انداز، اهداف و استراتژي هاي در دست اقدام و آينده اين سازمان در اصفهان اظهار كرد: برند بازارهاي هاي كوثر، ساماندهي مشاغل، ميدان مركزي ميوه و تره بار و بازارهاي تخصصي از جمله زيرمجموعه هاي اين سازمان است.
محمد مجيري چشم انداز اين سازمان را دستيابي به محيط هاي كسب و كار مطلوب مشاغل شهري با رعايت شاخص هاي توسعه پايدار و منطبق با هویت شهرها ذكر كرد و افزود: توسعه و ساماندهي هدفمند مشاغل شهري، ايجاد بستر مناسب و جذب مشاركت بخش خصوصي، بهبود مستمر شبكه توزيع و كليه نظام هاي داخلي و اجرايي و رشد مالي و پايدار نيز از جمله اهداف كلان سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان است.
وي با اشاره به اثرات منفي استقرار نامناسب مشاغل در سطح شهر اصفهان، تصريح كرد: اتلاف وقت و انرژي شهروندان، افزايش بيماري هاي صعب العلاج، استهلاك و نابودي زودهنگام زيرساخت هاي شهري، افزايش هزينه هاي مديريت شهري، سرمايه گذاري خلاف منافع عمومي، سدمعبر،‌ نما و سيماي شهري نامناسب و ... از جمله برخي اثرات منفي اين استقرار نامناسب است كه در شهرهاي مختلف نيز عموميت دارد.
وی رويكرد ساماندهي مشاغل را پيشگيري، ساماندهي در محل و ساماندهي با انتقال ذكر كرد و ادامه داد: قانون نظام صنفي سال 92 استعلام صدور پروانه كسب را حذف كرد كه سبب به وجود آمدن مشكلاتي شد، واحدها با توجه به اين حذف بدون ضابطه و بدون رعايت يكسري مسائل تجاري مي توانند در سطح شهر گسترش پيدا كنند كه در اين خصوص بايد به سمت اصلاحيه ها حركت كنيم.
وي تعدد قوانين و دستورالعمل ها، ماهيت بينابيني و چندجانبه فعاليت هاي ساماندهي و تعدد متوليان عوامل ذينفع را از جمله مهمترين چالش هاي سازمان دانست و  تاكيد كرد: افزايش جمعيت،‌ مهاجرت و رشد فزاينده واحدهاي صنفي فاقد كيفيت، عدم هماهنگي شهرداري و اتاق اصناف در ارائه پروانه كسب، عدم وجود منابع مالي پايدار در شهرداري ها و اتكا به كسب درآمدهاي ناپايدار و كاذب، عدم وجود ضابطه در خصوص نحوه استقرار، صدور پروانه تجاري بدون توجه به نوع فعاليت قابل استقرار و زيرساخت هاي لازم و ...  نيز از جمله  گلوگاه هاي ايجاد نابه سماني در مشاغل شهري است.
مجيري با اشاره به استراتژي اين سازمان، گفت: كاهش آلاينده ها و ناهنجاري هاي داخلي، اصلاح قوانين و آيين نامه ها، بسترسازي و فرهنگ سازي ساماندهي مشاغل از جمله استراتژي هاي سازمان مشاغل شهري اصفهان است.
وي در ادامه به برخي اقدامات انجام شده و در دست اقدام سازمان اشاره كرد و افزود: تعامل و هماهنگي با مديران مناطق 15 گانه شهر، ساماندهي كارگران جوياي كار كه چهره شهر را نازيبا كرده بود، ساماندهي موزاييك سازان، ساماندهي فروشندگان موتورسيكلت، دوچرخه و مشاغل مرتبط،‌ ساماندهی شهرك كارگاهي اميركبير و مبل اصفهان كه با مشاركت بخش خصوصي در حال اجراست، شهرك كارگاهي قصر صنعت كه اماده شده و به كارگاه ها واگذار شده، ساماندهی مجموعه عمده فروشان خواروبار و مواد غذايي در ميدان مركزي ميدان ميوه و تره بار كه شامل 111 واحد انبار در زميني به مساحت 115 هكتار در حال انجام است و تا سال آينده 45 واحد آن به بهره برداري مي رسد و بخش عظيمي از خوار وبار فروشان شهر به اين منطقه مي روند و قطب خوار و بار كشور مي شود، احداث شهرك كارگاهي نيك انديش، احداث بازار گل و گياه در باغ تندرستي در مساحتي حدود 14 هكتار شامل بازار گل و گياه بازار ماهيان تزئيني و پرنده ه اي زينتي و ... از جمله برخي از اين اقدامات است.
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان خاطرنشان كرد: خدمات خودرويي، سورتينگ، بسته بندي صنايع تبديلي و سردخانه در ميدان مركزي ميوه و تره بار، اولين و تخصصي ترين بازار موتورسيكلت و دوچرخه كه زمين آن تملك شده، مجموعه صنايع چوب، خدمات خودوريي و فني سبك كه در ورودي شهرها منظر نازيبايي را رقم زده است از جمله پروژه هاي مشترك شهرداری اصفهان با بخش خصوصي است كه در دست اقدام است.
وي در ادامه به پايانه و بارانداز مركزي شيلات كشور اشاره کرد و گفت: به دنبال توسعه اين پايانه در ميدان مركزي ميوه و تره بار هستيم. همه روزه از اين ميدان از اصفهان به تمامي بازارهاي كشور ماهي عرضه مي شود و به دنبال توسعه آن هستيم. 
مجيري تاكيد كرد: اميدواريم اين تجربيات بتواند براي شهرهاي مختلف مثمر ثمر باشد.
لزوم به روز شدن قوانين شهرداري ها
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان، در ادامه اين جلسه با بيان اينكه تا پيش از انقلاب شهر نشيني با رونق تدريجي انجام می  شد اما پس از انقلاب اين موضوع سرعت زيادي به خود گرفت، اظهار داشت:  در اوایل پیروزی انقلاب جمعیت شهرنشین کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بود، اما امروزه این جمعیت تا ۹۰ درصد هم رسیده است.
فتح الله معين جمعيت استان اصفهان را تا 80 درصد شهرنشين ذكر كرد و افزود:  تجمع جمعیت، مدیریت و قوانین ویژه خود را می ‌طلبد که متاسفانه امروزه در برخی موارد از داشتن این قوانین بی ‌بهره هستیم. اين در حاليست كه برخی صنوف برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده ‌اند.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ۹۰درصد ایستگاه های اتوبوس به محل پارک خودروهای شخصی تبدیل شده است و هنوز باور نداریم که جمعیت شهرنشین ابزارهای لازم را نیاز دارد.
وی با بيان اينكه امروزه میلیاردها تومان هزینه روان‌ سازی ترافیک می ‌شود، تأکید کرد: گاهی فعالیت یک بستنی فروشی بر سر يك معبر ترافیک فزاینده ‌ای ایجاد کرده است لذا باید در حد توان تدبیر کرده و البته قوانین نیز باید بازنگری شود.
معين لزوم به روز شدن قوانين شهرداري ها را مورد تاكيد قرار داد و افزود: قوانین مانند پیچ و مهره باید محکم باشد تا بتوان برای رفع مشکلات مردم اقدام کرد. در حال حاضر فعالیت واحدهای تجاری در میان بافت ‌های مسکونی امنیت روانی مردم را دچار مشکل کرده است، بنابراين باید گام ‌های مثبتی برای ساماندهی مشاغل در راستای رفاه مردم برداشته شود.
وی با بيان اينكه امنیت و آرامش روانی مردم به ساماندهی مشاغل بستگی دارد، افزود: آنچنان که امروزه استقبال از هایپرمارکت‌ ها نشان می‌دهد مردم تمایل دارند از این فروشگاه‌ ها مایحتاج خود را تامين کنند چرا که در این فروشگاه ‌ها علاوه بر ارائه فاکتور کالاها با قیمت ‌های مناسب عرضه و رضایت مردم جلب شده است.
در میادین عرضه میوه باید غرفه‌ ها اجناس را به صورت مستقیم در اختیار عرضه کننده قرار دهند
سرپرست دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ‌ها و دهیاری‌ های کشور نیز تصریح کرد: پایه و بنیاد سندهای حوزه خدمات شهری برای شهرها بسیار مفید است و شهرداری ‌ها باید در پیشبرد آن تلاش کنند، البته اگر سایر دستگاه‌های ذیربط فعالیت نداشته باشند اقدامات شهرداری‌ ها ثمری نخواهد داشت به همین دلیل باید این موضوعات را جدی گرفت.
 سید حبيب راضی با بیان اینکه در میادین عرضه میوه باید غرفه‌ ها اجناس را به صورت مستقیم در اختیار عرضه کننده قرار داده و حذف واسطه‌ ها صورت گیرد، تاکید کرد: این روند بسیار معقول است و اجرای آن در دنیا جواب داده است.
وي ادامه داد: اگر امروزه زنجیره کامل نیست و شهروند به عنوان نفر آخر حلقه مصرف نمی‌تواند ثمرات خوبی داشته باشند، اتفاق خوبی نیست. شاید قوانین ۷۰ سال گذشته پاسخگو نباشد، اما آسیب‌ شناسی‌ هایی از دو سال قبل انجام شده و به دولت تاکید کرده‌ایم اگر راهکارها عملیاتی شود مسئله عرضه مستقیم میوه رفع خواهد شد. دبير كارگروه ساماندهي صنوف و مشاغل و فعاليت شهري شهرداري هاي كشور نیز با اشاره به تعريف مزاحمت، تصريح كرد: هرگونه فعاليتي كه مخل سلامت آسايش و ايمني شهروندان يا ساكنين باشد مزاحمت است. مزاحمت‌ ها می‌تواند به دو گروه مزاحمت عام که سبب ایجاد اختلال در آسایش گروه یا جمع کثیری از شهروندان می‌شود و مزاحمت‌ های خاص که سبب ایجاد اختلال برای ساکنان و یا افرادی که در مجاورت فعالیت قرار دارند، تقسیم ‌بندی شود.
فتاح رمضانعلی ادامه داد: تمام دستگاه ها طبق اين تعريف تفاهم دارند. اين تعريف مهم است زيرا هر اقدامي كه قصد انجام ان را داريم بايد بر اساس اين تعريف باشد.
وي با اشاره به مصاديق مزاحمت، گفت: سروصدا كه با آلودگي صوتي تفاوت دارد و ممكن است مزاحمت باشد، لرزش، بوی زننده و نامطبوع، تنگ کردن راه هاي دسترسی مانند سد معبر، دود،‌دوده و ذرات گرد و غبار، ايجاد و انتقال حرارت، تابلوهاي ال اي دي از مصادیق اين مزاحمت است.  
وي اضافه كرد: در ماده پنج نحوه تشخيص مزاحمت بر اساس انجام بازديدهاي محلي، مستندات و تطبيق شرايط بر اساس دانش و مهارت كارشناس انجام مي شود.
كيوسك هاي هوشمند مطابق با استانداردهاي جهاني در تهران راه اندازي مي شود
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه اين كارگروه، اظهار کرد: از حدود ۳۵ سال پیش در تهران کیوسک‌ های کوچک به راه افتاد اما امروزه تعداد اين کیوسک‌ ها به ۱۲۰۰ عدد رسیده و تعداد زیادی از آن‌ ها گل ‌فروشی یا توزیع مطبوعات هستند و اين كيوسك ها با وجود درآمدهای خوب، قاعده و قانونی ندارند.
حمیدرضا تحصیلی گفت: درصدد هستیم تا کیوسک ‌های هوشمند را مطابق با استانداردهای جهانی که قابلیت‌ های زیادی همچون عابر بانک و وای فای دارند راه‌اندازی و کیوسک‌ های تهران را ساماندهی کنیم
وی افزود: امروز شاهد هستیم بسیاری از مشاغل همچون اغذیه ‌فروشان میز و صندلی‌ هایی را در عرض پیاده‌روها یا حتی حاشیه خیابان ‌ها قرار داده و مشغول کسب و کار هستند، جالب اینکه شهروندان نیز هیچ اعتراضی دراین‌ باره ندارند و باید اقدامات جدی‌ تری انجام شود. 
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه در تهران روزانه دو درصد به آمار دست ‌فروشان اضافه می ‌شود که همه دارای تحصیلات عالیه هستند، گفت: در كمال تاسف به ‌محض برخورد قانونی شهرداری، فیلم آن در شبکه‌ های جهانی پخش می ‌شود. از این رو لایحه‌ ای به شورای شهر تهران تقدیم شده تا مکان‌هایی در ۲۲ منطقه شهرداری تهران به صورت بازارهای روز و شب برای ساماندهی دست ‌فروشان در نظر بگیریم .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار