کد خبر: 932257
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷
نیروهای مسلح در مراسم پیاده روی اربعین علاوه بر تکالیف نظامی و امنیتی از یک ماه قبل از آغاز این همایش میلیونی، خدمات گوناگونی به زائران اباعبدالله ارایه می دهند.

جوان آنلاین: همزمان با آغاز مراسم پرشور اربعین حسینی تمامی ارگانها و نهادهای خصوصی و دولتی و مردم نهاد در این همایش عظیم حضور می یابند تا بتوانند عرض ارادت خود را به آستان اهل بیت عصمت و طهارت به ثبت برسانند. در میان تمامی این نهادها، نیروهای مسلح و از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه و بسیج برخلاف روحیه نظامی خود از این همایش بزرگ جا نماندند و خدمات ارزشمندی را در کنار تکالیف امنیتی خود ارایه می دهند که در همین رابطه «امیر شاهین تقی‌خانی»، سخنگوی ارتش در گفتگو با خبرنگار سیاسی دفاعی خبرگزاری شبستان در مورد خدمات ستاد اربعین ارتش به زائران امام حسین (ع) گفت: ستاد اربعین در مجموعه ارتش فعالیت چشمگیری را دارد. بخشی از این برنامه ها خدمت رسانی به زائران اربعین است که در موکب های ارتش در مرزها انجام می شود در صورت نیاز خدماتی همچون خدمات بهداشتی و درمانی نیز با شکل گیری اورژانس هوایی و همچنین برپایی بیمارستان های صحرایی به زائران اربعین ارایه می شود. ارتش جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای همکاری با تمام دستگاه های حاضر در پیاده روی اربعین اعلام می کند. مانند هر سال ارتش جمهوری اسلامی ایران با سیل مشتاقان از سوی خانواده های ارتش و کارکنان و پایوران مواجه است که ستاد اربعین در این زمینه نیز ساماندهی لازم را انجام می دهد.

وی در مورد اینکه از چه زمانی خدمات ستاد اربعین ارتش به زائران حسینی ارایه می شود، اظهار کرد: این خدمات متناسب با نیاز مناطق مختلف تعریف شده است و تیم های پیشروی خدمات زائران ستاد اربعین ارتش از چند روز قبل(نیمه مهرماه ) به مناطق مشخص شده اعزام شده اند.

ید واحد نیروهای مسلح برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی

همچنین «حجت الاسلام مهدی نعیمی» رییس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش در خرمشهر نیز در مورد خدمات دهی به زائران حسینی گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به طور خاص ۲ موکب را در شهر شلمچه و خرمشهر برای خدمات رسانی به زائران راه اندازی کرده است. در این موکب ها یک وعده غذای گرم، چای، قهوه، آب معدنی، خدمات پزشکی و بهداشتی، واکس کفش، ماساژدرمانی و خدمات مورد نیاز زائران ارایه می شود.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش در خرمشهر اظهار کرد: در هر یک از این موکب ها 10 تا 20 نفر به زائران حسینی خدمات مورد نیازشان را ارایه می دهند. فعالیت این موکب ها از 28 مهر تا 14 آبان است اما ما به طور خاص از امروز 23 مهرماه خدمات خود را در اختیار زائران قرار می دهیم. خدمات موکب های نیروی دریایی در مسیر رفت و برگشت به زائران ابا عبدالله ارایه می شود.

بنابراین گزارش «شهاب طاهری»، رییس بیمارستان پایگاه دریایی ارتش در خرمشهر، نیز در مورد ارایه خدمات پزشکی به زئران اربعین گفت: بیمارستان صحرایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در پایگاه شلمچه از اول تا دهم آبان به زائران امام حسین (ع) خدمات ارایه می دهد.این بیمارستان صحرایی در گیت محل عبور زائران به خاک عراق احداث شده است، و سال گذشته این بیمارستان صحرایی به ۶ هزار و 700 نفر از زائران اربعین خدمات پزشکی همچون سرم‌تراپی، ویزیت، بخیه، پانسمان، گچ و آتل ارایه داده است.

»طاهری» در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این بیمارستان صحرایی 25 نفر پزشک عمومی، پرستار، ماما و متخصص طب اورژانس حضور دارند که البته ۲ کارشناس مواد غذایی و روانشناس نیز مشغول فعالیت هستند.بیمارستان صحرایی نیروی دریایی ارتش در نقطه صفر مرزی شلمچه بسته های بهداشتی شامل خمیردندان، مسواک، ژل ضدعفونی کننده، دستمال کاغذی و سایر خدمات مورد نیاز زائران را ارایه می دهد. همچنین در این مرکز ۲ دستگاه آمبولانس برای خدمت رسانی به زائران وجود دارد.

وی در مورد اینکه اگر خدمات درمانی غیر از خدمات موجود در بیمارستان صحرایی مورد نیاز زائران باشد، گفت: تمام خدمات اولیه برای زائران در این بیمارستان صحرایی انجام می شود و برای ادامه مداوا، جراحی و اقدامات درمانی دیگر در صورت نیاز بیماران به اولین مرکز بهداشتی و درمانی نزدیک به این منطقه در سطح شهر منتقل می شوند.

«ناخدایکم ستاد جلیل مقدم»، فرمانده فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر نیز در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی ارتش از برپایی دو موکب و یک بیمارستان صحرایی مجهز توسط نیروی دریایی ارتش در مرز شلمچه و شهر خرمشهرو در مسیر زائران اربعین خبر داد و اظهار کرد: خدمت رسانی به زائران و پذیرایی از آنها از هفته قبل شروع شده، در این موکب ها با ارائه وعده های غذایی، چای و شربت از زائران پذیرایی می شود و ما ظرفیت پذیرایی هزار نفر را در این موکب ها فراهم کرده ایم.همچنین بیمارستان صحرایی مجهز نیروی دریایی ارتش در نقطه صفر مرزی شلمچه مشغول خدمت رسانی به زائران است. کارکنان و تیم های پزشکی در این بیمارستان به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به زائران هستند.

ید واحد نیروهای مسلح برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی

«امیر سرتیپ دوم مولایی»، جانشین فرمانده قرارگاه غرب ارتش نیز در این رابطه از استقرار بیمارستانهای صحرایی و موکب های ارتش در مناطق مرزی عراق و ایران خبر داد و افزود: تا یک هفته بعد از روز اربعین، این بیمارستان‌های صحرایی و موکب‌ها برقرار خواهند بود و خدمات مورد نیاز زائران را ارائه می دهند .

این مقام مسئول در ارتش به خدمات این نهاد در جابجایی زائران حسینی نیز اشاره کرده و گفت: برای ترابری زائران در مناطق مرزی نیز ارتش پیش‌بینی هایی کرده است تا کمکی به جابجایی زائران کرده باشد، ارتش با مکاتباتی که انجام داده، امسال نیز به مانند سال گذشته «اورژانس هوایی» خود را در مناطق مرزی برقرار می‌کند.

همچنین «شهنام بابلی»، رییس اداره بهداشت و درمان ارتش نیز از احداث ۲ بیمارستان صحرایی با تجهیزات کامل پزشکی و پرستاری در مناطق مرزی چزابه و یک خروجی دیگر خبر داد و گفت: یک بیمارستان کامل با کلیه تجهیزات پزشکی به ظرفیت 60 تختخواب در مرز چزابه راه اندازی می شود.همچنین یک بیمارستان دیگر نیز توسط 2 گردان نیروی زمینی در یک خروجی دیگر مرزی راه اندازی می شود. این بیمارستان نیز دارای 60 تختخواب و با تجهیزات کامل است.

سپاه نیز به عنوان یکی از بازوهای نظامی کشور در پیاده روی اربعین حسینی 10 بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی مهران، شلمچه، چزابه و مسیر نجف تا کربلا برپا کرده است که «سردار عبداللهی » ، معاون بهداشت و درمان سپاه و رئیس ستاد اربعین اداره بهداشت و درمان سپاه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سپاه نیوز اظهار کرد: تیم‌های تخصصی و تمام تجهیزات و امکانات مورد نیاز، در بیمارستان‌های صحرایی و سیار سپاه در ایام اربعین پیش‌بینی شده است، و آماده ارائه خدمات به تمام زائران امام حسین (ع) هستیم. : پیش بینی شده است تا در صورت نیاز از اورژانس هوایی نیز برای ارائه بهتر و سریعتر خدمات به زائران استفاده شود.

ید واحد نیروهای مسلح برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی

بنابراین گزارش، بسیج مستضعفین نیز به عنوان یکی از نهادهای مردم محور در راه پیمایی میلیونی اربعین خدمات گوناگونی را ارایه می دهد که در همین رابطه «رضا عالی زاده»، مدیر امداد و درمان بسیج جامعه پزشکی ستاد اربعین گفت: خدمات پزشکی به زائران اربعین از 28 مهرماه آغاز می شود و تا دوازدهم آبان ادامه دارد. تاکنون 45 موکب درمانی در خاک عراق برپا شده اند و به طور کلی هزار نفر کادر درمانی انواع تخصص ها و گروه های پیراپزشکی، دندانپزشکی و فیزیوتراپی خدمات مورد نیاز به زایران را ارایه می دهند. در مرز مهران یک کلینیک تخصصی مجهز و یک درمانگاه دندانپزشکی بزرگ به همراه کلینیک فیزیوتراپی مجهز به زائران اربعین خدمات مورد نیاز را ارایه می دهند. در مرز خسروی نیز یک بیمارستان صحرایی با امکانات دارویی و نیروی انسانی ویژه مشغول فعالیت هستند. همچنین در استان های دیگری از جمله گیلان، مرز آستارا، خوزستان مرزهای چزابه و شلمچه و در سیستان و بلوچستان در مرز پاکستان و در شهرهای داخلی کشور مانند شهر مقدس قم و نی‌ریز موکب های درمانی تدارک دیده شدند.

منبع: خبرگزاری شبستان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار